Mamma_til_2 Skrevet 11. oktober 2012 #1 Skrevet 11. oktober 2012 - hvordan gikk det med de 2 barna, er han gutten enda hos far og hvordan gikk det med hun mora som bare fikk besøke gutten sin sammen med bv? noen som så siste episode igår?
me_87 Skrevet 11. oktober 2012 #2 Skrevet 11. oktober 2012 Rainer skal flytte til faren. Moren til den andre gutten vant i retten men bv har anket.
Gjest sug lut Skrevet 11. oktober 2012 #3 Skrevet 11. oktober 2012 Jeg kan ikke fatte at det er til barnets beste å bli underholdning for nasjonen.
Netti*** Skrevet 11. oktober 2012 #4 Skrevet 11. oktober 2012 Jeg kan ikke fatte at det er til barnets beste å bli underholdning for nasjonen. Signerer.
Mamma_til_2 Skrevet 11. oktober 2012 Forfatter #5 Skrevet 11. oktober 2012 Jeg kan ikke fatte at det er til barnets beste å bli underholdning for nasjonen. Ikke ment som underholdning, men ren nyskjerrighet fra min side siden jeg så første episode og har fått med meg diskusjonene etter de andre så var jeg rett og slett nyskjerrig for hvordann det hadde gått.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2012 #6 Skrevet 11. oktober 2012 Jeg er delvis enig med deg sug lut. Men på en annen side tror jeg nasjonen trenger noe innsyn fra begge sider av saken(e) Alt for mange som sitter inne med bestemte meninger om at bv er kidnappere i konspirasjon. Greit å vise at dette bare er mennesker dette å. Og et lite innsyn i hvordan de arbeider. På godt og vondt..
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2012 #7 Skrevet 11. oktober 2012 Var skremmende å se fylkesnemdas avgjørelse ang moren. At hun fikk medhold, fordi hun har fått en kjæreste, som de aldri har møtt.. En VELDIG dårlig ide å la gutten flytte sammen med mor, og en samboer hun aldri har bodd med.. og jeg tror ærlig talt ikke hun er i stand til å ha ett samboerforhold heller.. Håper bv vinner den saken!
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2012 #8 Skrevet 11. oktober 2012 . og jeg tror ærlig talt ikke hun er i stand til å ha ett samboerforhold heller. Mener du dette kun ut fra serien og hvordan hun virker der? Nemnda hadde en utredning fra Barnevernets sakkyndige å forholde seg til, så nemnda kunne ikke ha ment at mora var stabil. Det var på en måte avgjort på forhånd. Nemnda spurte sikkert om å få informasjon om mors nye kjæreste, for alt vi vet kan det være en som nemnda kjente til og visste var en pålitelig person?
SuperGlad Skrevet 11. oktober 2012 #9 Skrevet 11. oktober 2012 Var skremmende å se fylkesnemdas avgjørelse ang moren. At hun fikk medhold, fordi hun har fått en kjæreste, som de aldri har møtt.. En VELDIG dårlig ide å la gutten flytte sammen med mor, og en samboer hun aldri har bodd med.. og jeg tror ærlig talt ikke hun er i stand til å ha ett samboerforhold heller.. Håper bv vinner den saken! Barnevernet anket jo å fikk oppnevnt en ny sakskyndig. Dette var veldig bra, da sakskyndige da går inn i hjemmet gutten "skal" flytte til. Der får sakskyndig se samspill i den nye familien og om hvordan stefar, mor og stesøsken er rustet til å ta imot gutten. Sakskyndig vil også møte gutten å vurdere om det er til hans beste. I denne situasjonen håper jeg bv vinner igjennom, og gutten får bedre oppvekstvilkår.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2012 #10 Skrevet 11. oktober 2012 Men det hele tar altfor lang tid. Det ble sagt at det var 7 måneder siden akuttvedtaket, og moras advokat presset på for å få saken opp i Fylkesnemnda! Det høres jo helt håpløst ut, at Bv tok barnet, og ikke ville sende saken til Fylkesnemnda for å få den avgjort! Saken kom ikke opp før ett år etter akuttvedtaket. Og som prikken over i-en, velger Bv å anke den saken de tapte.
Iiiiik Skrevet 11. oktober 2012 #11 Skrevet 11. oktober 2012 Jeg er enig med Sug Lut. Synes selvfølgelig det er viktig og fint at man får ut informasjon om hvordan barneverntjenesten jobber og hvilke dilemmaer de står i. Tenker også at det gir et realistisk bilde av hva slags saker de jobber med. Det som mangler i programmet så langt er synliggjøring av hvordan man jobber med ungdom med atferdsvansker. Det at ungdommene mangler, handler sannsynligvis akkurat om det som er min innvending. Jeg er skeptisk til at andre gjør en vurdering på bekostning av disse barna. Rainer (eller hva han heter) skal leve gjennom hele barndommen sin med at noen har bestemt at han skal risikere å bli gjenkjent. Han skal måtte bære merkelappen "Mor som ikke kunne ta vare på ham" i alle situasjoner, også der han ellers kunne vært et barn som ingen tenkte at skilte seg ut. Jeg tenker at det er etisk betenkelig. Greit at ansiktet er sladdet, men faren synes jo og lokalsamfunnet er lite, så alle vet jo hvem han er og hvordan bakgrunnen hans er.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2012 #12 Skrevet 11. oktober 2012 . og jeg tror ærlig talt ikke hun er i stand til å ha ett samboerforhold heller. Mener du dette kun ut fra serien og hvordan hun virker der? Nemnda hadde en utredning fra Barnevernets sakkyndige å forholde seg til, så nemnda kunne ikke ha ment at mora var stabil. Det var på en måte avgjort på forhånd. Nemnda spurte sikkert om å få informasjon om mors nye kjæreste, for alt vi vet kan det være en som nemnda kjente til og visste var en pålitelig person? Ja, jeg mener det ut ifra serien, og hvordan hun virker der. Jeg tror hun har ett altfor sterkt avhengighetsforhold til gutten, og at hun ikke klarer å slippe noen andre inn. Derfor tror jeg det skal mye til for at dette samboerskapet skal fungere. De bør ihvertfall ikke sende gutten inn i dette før det har fungert en god stund.
Iiiiik Skrevet 11. oktober 2012 #13 Skrevet 11. oktober 2012 Det at så mange tror de er meningsberettiget til å kringkaste hvordan personer er, hva som er best for dem, hva de klarer osv er jo også en god grunn til å være kritisk til denne typen programmer der det aller viktigste i livet er gjenstand for andres innsyn. Dama presenteres på en gitt måte, informasjonen er kanskje ikke dekkende osv. Det kan hende at #12 har rett i sin vurdering, da er det skrekkelig at hennes svakheter i morsrollen synliggjøres for alle oss andre. Eller det kan hende at #12 er helt på trynet i sin konklusjon og da bør vel en mor som strever for å vinne frem mot systemet skal slippe å bli vurdert på verst mulige måte.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2012 #14 Skrevet 11. oktober 2012 Jeg tror hun har ett altfor sterkt avhengighetsforhold til gutten, og at hun ikke klarer å slippe noen andre inn. Det er naturlig at det danner seg en sterk binding mellom en enslig mor og et enebarn. Det ser ikke ut til at faren er inne i bildet i det hele tatt. Er ikke alle som føler det naturlig å bli venner med Bv, og slappe av i deres selskap.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2012 #15 Skrevet 11. oktober 2012 Jeg tror hun har ett altfor sterkt avhengighetsforhold til gutten, og at hun ikke klarer å slippe noen andre inn. Det er naturlig at det danner seg en sterk binding mellom en enslig mor og et enebarn. Det ser ikke ut til at faren er inne i bildet i det hele tatt. Er ikke alle som føler det naturlig å bli venner med Bv, og slappe av i deres selskap. Såklart, men utifra infoen man får fra serien også, så tror jeg det er mye mer til situasjonen enn det moren sier. Når barnehage, psykologer osv har sett grunn til bekymring. Og ingenting galt med en sterk binding, men jeg tror hun legger unormalt mye ansvar på gutten. Og barn har en ENORM lojalitetsfølelse, og skyldfølelse ovenfor biologiske foreldre, så det at han klamrer seg sånn til henne tror jeg er pga dette. Han sier jo til barnevernet at han tror det hadde vært ganske gjevt å være lenger hos beredskapsfamilien. Tror han nyter det å kunne være ett BARN.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2012 #16 Skrevet 11. oktober 2012 Han skal måtte bære merkelappen "Mor som ikke kunne ta vare på ham" i alle situasjoner, også der han ellers kunne vært et barn som ingen tenkte at skilte seg ut. Men det hadde vel vært enda mer belastende om skolen visste at han bodde i fosterhjem? Lærere og barnehageansatte blir visst alltid orientert om hvem som er fosterbarn. En sønn som bor alene med sin far, vil vel dessuten alltid påkalle spørsmål. Folk vil anta det er en grunn til at mora ikke er inne i bildet.
Iiiiik Skrevet 11. oktober 2012 #17 Skrevet 11. oktober 2012 Det er jo en forskjell på hva skole/barnehage vet og hva hele Norge vet. Dessuten er det ikke sikkert at det er til ungens fordel at man tenker at han er et helt vanlig barn som bor hos faren sin vs at han er et barn som bor i fosterhjem og dermed har med seg noen livsbelastninger.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2012 #18 Skrevet 11. oktober 2012 Såklart, men utifra infoen man får fra serien også, så tror jeg det er mye mer til situasjonen enn det moren sier. Når barnehage, psykologer osv har sett grunn til bekymring. Psykologen er lønnet av Bv, og har "sett" dette etter å ha lest et mandat fra Bv. Hva barnehagen har sett blir jo spekulasjoner. Men det virker utrolig at barnehagen skal ha meldt fra om et tett forhold mellom mor og sønn.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2012 #19 Skrevet 11. oktober 2012 Dessuten er det ikke sikkert at det er til ungens fordel at man tenker at han er et helt vanlig barn som bor hos faren sin vs at han er et barn som bor i fosterhjem og dermed har med seg noen livsbelastninger. Serien er interessant, men det er ikke uproblematisk at alle slags ekte livshistorier skal vises på TV. Før var det utenkelig, men nå har det gradvis blitt mer normalt å delta i TV-programmer om "hemmelige" ting.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2012 #20 Skrevet 11. oktober 2012 I Erik saken så har jo BV sagt at moren har paranoide trekk. Ikke bra sammen med barn det akkurat.
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 11. oktober 2012 #21 Skrevet 11. oktober 2012 Jeg har sett litt ja, men undret meg veldig over at de blottlegger disse stakkars barna på dette viset. Samtidig er det bra å få se litt hvordan bv jobber, men synes de kunne anonymisert mer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå