Gå til innhold

Hvor går grensa for fysisk straff på barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis barnet mitt blir riktig sint løfter jeg han bort fra situasjonen. Hvis han utagerer med å dytte eller slå tar jeg tak i han (midt mellom skulder og albue) og holder han fast mens jeg snakker strengt til han. Holder ikke så hardt at det gjør vondt, men nok til at han ikke kan gå unna før jeg er ferdig og snakke. Er det feil eller ulovlig? Hvor går grensa? Han er to år.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

JEG RINGER BARNEVERNET !!!! BARNEMISHANDLER!!!!!

Bare tuller, tror jeg har hørt nok kakling for en kveld og velger å holde munn når temaer som dette blir tatt opp.

Skrevet

Det du bedriver er barneoppdragelse på et normalt og såklart akseptabelt nivå.

Jeg blir litt irritert når jeg leser "fysisk straff på barn" og "hvor går grensa" i samme setning.

Det er ikke greit med fysisk straff i det hele tatt. man skal ikke gjøre varna sine vondt, psykisk eller fysisk.

punktum

Skrevet

Men jeg tar jo i han og holder han mot hans vilje, da er det vel fysisk? Og en straff ettersom det er en negativ konsekvens av hans handling?

HI

Skrevet

Nå sitter ikke jeg på fasiten, men det å løfte/bære barnet bort fra situasjoner, eller holde det igjen, ser jeg ikke på som noe ulovlig eller fyfy.

Skrevet

Jeg oppfatter det ikke slik.

du tar tak i han for å få han til å høre.

For å lære han hva som er rett og galt, på en måte han kan forstå. Dette er jo bra for barnet ditt, for av og til trenger de en liten oppvekker og et avbrekk fra en situasjon som utarter seg feil, som når det klikker og de slår andre eller hva som helst.

hadde du derimot holdt han hardt, og skreket at han var det ene og det amdre, ristet han og skreket, ville barnet blitt redd

.. det er to forskjellige ting, syns jeg.

barnet ditt blir jo ikke livredd deg fordi du med bestemthet forteller at noe ikke er lov.

Gjest Heartbroken
Skrevet

Grensa går når du bruker fysisk berøring som straff.

å holde et barn fast så det ikke skader seg eller for å få det til å roe seg, er ikke straff. Det er en konsekvens av barnets oppførsel, og så lenge det ikke er smertefullt er det ikke fysisk avstraffelse.

å daske, knipse, klype eller slå er fysisk straff som ikke skal forekomme. Må du ty til fysisk avstraffelse på barnet ditt, har du langt på vei sviktet som forelder!

Skrevet

Jeg har aldri gått hardere "til verks" enn å holde han igjen eller løfte han bort fra situasjoner. Lurte litt på hva andre tenker i forhold til dette. Så det var litt forskjellige meninger om dette i en annen tråd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...