Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2012 #1 Skrevet 10. oktober 2012 Noen her som har barn med hemangiom? Vil gjerne høre erfaringer; når kom det, behandling/fjerning, hvor fort vokste det osv...
NormaJean Skrevet 10. oktober 2012 #2 Skrevet 10. oktober 2012 Har ikke barn med det, men har jobbet med det hvis det er noen hjelp? Er det ett som er i ansikt/hodet? Det varierer jo veldig fra barn til barn. De starter som oftest som en liten prikk, og så vokser de forholdsvis raskt. I Norge så velger man som oftest å ikke behandle dem, men heller vente til de går spontant tilbake rundt 5 års alder. Det beste er å la det forsvinne av seg selv. Behandling vil gi arr. Så de som trenger kirurgisk behandling er som oftest barn som har det plassert slik at de kan være livsfarlig mtp pusting, eller hvis det forstyrrer synet. De barna jeg har sett har som oftest kun trengt mindre korrigeringer av huden etter at svulsten har skrumpet inn igjen. Sett noen kompliserte tilfeller, men de er jo sjeldne da. Da forsøker man å behandle med kortison bla. Og man forsøker å sklerosere svulsten. Men dette vil som oftes forsvinne helt av seg selv, tar bare litt tid!
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2012 #3 Skrevet 12. oktober 2012 Takk for svar hender det noen ganger at de ikke blir så store også? Det er ikke medfødt om det har noen betydning. Noen andre med erfaringer? Noen som vet om private leger i Oslo-området som er flinke på dette området?
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2012 #4 Skrevet 13. oktober 2012 Hei! Gutten min har et på magen. Han ble ikke født med det, men det starta som en liten prikk da han var ca to uker gammel. Det vokste til det var på str med et kronestykke, og slik er det enda. Han er nå 3 år. Helsetasjon og lege har sett på det hver gang vi har vært til vanlig ktr, og de sier det ser helt fint ut. Siden det er på magen er det jo under klærne, og han får ikke plukka på det. Han tar litt på det når han bader, ellers "er det bare der". Må likevel si at jeg håper det går bort av seg selv slik de sier det kommer til å gjøre. Så får vi se når den tid kommer om det trengs noe korrigering av hud evt..... Men må si jeg er veldig glad for at merket er der det er, og for at det ikke er større..... synes synd på dem som får det i ansiktet!
Major HotLips Houlihan Skrevet 13. oktober 2012 #5 Skrevet 13. oktober 2012 Min jente har et lite et på ribbeina like under brystvorta. Den kom et par tre uker etter fødsel, men den ble aldri så stor og den stakk aldri ut. Nå er den i ferd med å forsvinne igjen og hun er snart 9 måneder Jeg har møtt barn med jordbærmerke både oppå hodet og på kjeven, disse var større og stakk ut men ingen av de trengte korreksjoner
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2012 #6 Skrevet 13. oktober 2012 Takk for svar dere min datter har dessverre fått et i ansiktet i en alder av 5 måneder. Det er ikke så stort foreløpig, men frykter selvsagt at det skal vokse raskt nå og bli hemmende for henne. Vet at man oftest ikke behandler dette, smatdig står det noen steder at dersom det skal behandles er det viktig å gjøre det i tidlig fase. Noen som vet om private leger som er flinke på dette?
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2012 #7 Skrevet 14. oktober 2012 Noen som vet om hudleger i Oslo som er flinke på dette?
NormaJean Skrevet 15. oktober 2012 #8 Skrevet 15. oktober 2012 Jeg forstår det slik at du er veldig interessert i å få det behandlet nå? Tror ikke du vil finne en seriøs lege som vil gå med på å fikse noe som kommer til å gå bort av seg selv! Hadde jeg vært deg hadde jeg bedt om en henvisning til feks poliklinikken på Rikshospitalet. Hemangiomer går som sagt i all hovedsak bort av seg selv. Dette er ikke noe din datter mest sannsynlig vil i det hele tatt legge merke til. Det plager som oftest foreldrene mer enn barna. Snakk med fastlegen din og hør hva slags alternativer du har. Men som sagt, så lenge den ikke er skadelig for synet eller slikt så er det beste å bare la de være i fred. Min sønn fikk ett på kinnet, jeg trodde det skulle vokse seg kjempestort, spesielt siden det var det jeg var vandt med å se på jobben. Men det stoppet raskt opp og forsvant etter ett år
Maiso84 Skrevet 15. oktober 2012 #10 Skrevet 15. oktober 2012 (endret) Vår sønn har en stor hemangiom på stumpen, denne sitter vondt til i forhold til klær og bleier, så den har vært betent osv, nå er vi henvist til et eget hemangiom team på Riksen, de skal se på det og vurdere om de skal gjøre noe. Hadde det ikke vært på akkurat det stedet og ikke hadde vært fare for nye betenelser så ville vi ikke ha gjort noe med det, liker dårlig at lillemann kansje skal under narkose osv. Han fikk det noen dager etter fødselen, han er 7 uker prematur og det er vistnok veldig vanlig hos premature. Det vokste forresten utrolig fort på han, og er stor både i "bredden og høyden". Endret 15. oktober 2012 av Maiso84
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2012 #11 Skrevet 15. oktober 2012 Takk for svar og god info NormaJean jeg ønsker ikke å fjerne det for enhver pris og innser jo at det beste naturligvis er å la det forsvinne av seg selv. Det som gjør meg litt engstelig er at det sitter ganske nært øyet. Slik det er nå er det ingen problem. Men hvis de som oftest vokser seg relativt store, frykter jeg utviklingen mtp beliggenheten (og naturligvis er d jo litt leit kosmetisk også, men så lenge det forsvinner etterhvert er det ikke noe å klage over) Jeg vet ventetiden for en vurdering på dette på Riksen nå er flere måneder (og vi er nok ikke prioritert siden det fortsatt er så lite). Derfor tenkte jeg få en vurdering av hudlege privat for hvertfall å høre hva han anbefaler. Men det er hvertfall oppløftende å høre at de ikke alltid blir så svære heller...
Fru83 Skrevet 15. oktober 2012 #12 Skrevet 15. oktober 2012 Hei! Dattera vår på 1,5 år har en hemangiom like under øye. Den forandrer seg stadig, i perioder litt hoven, i andre perioder helt flat men med synlige blodkar. De fleste tror hun har fått en blåveis. Bekymrer meg overhode ikke over dette. Hun får god oppfølging med synstest hver 3.mnd på sykehus, og sålangt har det ikke påvirket synet. Dersom det skulle forandre seg blir hun behandlet. De regner med at hemangiomen kommer til å forsvinne av seg selv.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2012 #13 Skrevet 15. oktober 2012 Takk for info dette er jo ingen krise og absolutt ikke det verste man kan rammes av...men godt å høre fra flere som har erfaringer ang dette. Er vel bare å ta tiden til hjelp.... HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå