Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2012 #1 Skrevet 10. oktober 2012 Lang historie her, kortversjonen er at NAV og arbeidsgiver til sambo har gjort flere feil, informasjon har ikke blitt fanget opp i systemet og sum sumarum så har min samboer som har vært sykemeldt i lang tid pga påvente av behandling og utredning i DPS nå har gått over i aap. Dette har visst skjedd i juli, uten at noen har tatt tak. Han har mottatt sykepenger helt frem til september. Nå er dette blitt oppdaget etter at sambo selv tok kontakt med nav ang sluttdato for sykepenger og resultatet er en lang dag på nav for å fylle ut aap-søknad. Det har blitt snakket om at sannsynligheten er stor for at vi må tilbakebetale nav overskuddet sambo har mottatt siden juli, for aap er jo bare 66% av lønn. Nå sitter vi her da, jeg med min lønn og sambo for visst ikke noe denne måneden, for behandlingstiden for aap er 3 mnd... Jeg klikker snart. Dette går jo ikke! Vi blir skadelidende for at nav og arbeidsgiver har krølla ting til, men ingen står ansvarlig. Denne måneden har vi ikke til å betale regninger, kun huslån. Og da blir det knapt. Vi har jo bare min lønning. Sambo mener han skla ta med regningene på sosialkontoret i morgen og be om hjelp til å betale dem. Dette er vel å satse høyt...? Har noen erfaring/kjennskap til at det er mulg å slippe å betale overskuddet vi har mottatt - så lenge det i bunn og grunn ikke er vår feil at denne smørja har oppstått? Fy søren, nå er jeg langt nede. Vi har tre barn, jeg er gravid med fjerde - og så skjer dette. Snart jul og. Ikke for at det betyr noe egentlig, undergangen kommer nok lenge før det. Noen som har noen synspunkter til de to spm jeg har stilt lenger opp i innlegget mitt. Håper på svar - FORT, for jeg klikker snart.
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2012 #2 Skrevet 10. oktober 2012 Det er nok desverre lite sannsynlig at dere slipper unna...så det må nok tilbakebetales.Regner med at dere får en betalingsplan. Dere kan søke på sosial, da han ikke har inntekt- samboerer er ikke forsørgingspliktige ift hverandre. Men- det dere evnt får fra sosial i perioden aap behandles vil det bli refusjonskrav dersom aap blir innvilget. Aap får en fra søknadsdato så det blir evnt tilbakebetalt. En er også selv pliktig å følge med i saken sin, og sette seg inn i dette. Sykepenger har en i ett år, og da bør en følge med på dette.. kanskje dere kan få arbeidsgiver til å ta en del av ansvaret?Dersom det ikke er de som betaler 100 % sp har jo de fått tilbakebetalt/ refundert fra NAV.
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2012 #3 Skrevet 10. oktober 2012 Det er, dessverre for deres del, sånn at når man burde ha forstått at de pengene man fikk ikke var noe man skulle ha hatt, så har man et ansvar selv for å melde fra og betale dem tilbake. Har ikke samboeren din fått brev fra nav underveis i sykefraværet i det hele tatt? De genereres jo automatisk i systemet og sendes ut når man har vært sykemeldt i et visst antall uker. Der står det blant annet om at man bør ta kontakt med nav for evt å søke aap, og at det er lang saksbehandlingstid . Hvorvidt dere får hjelp til regningene av sosialen kommer an på inntekter, om dere eller ungene har penger på bok, osv. Sosiale dekker ikke gjeld, så dere bør snarest ta kontakt med banken og be om å kun få betale renter en periode til inntekten deres er stabil igjen.
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2012 #4 Skrevet 10. oktober 2012 Nav må gjøre vedtak på om han skal betale tilbake eller ikke, dette tar lang tid stort sett så det er ikke slik at dere må ut med disse pengene i de neste mnd. Min søster fikk for et år siden en feil utbetaling, sa fra og ville ha kontonummer for tilbakebetaling men måtte vente til det kom gjennom systemet. Det tok 1,5 år før regninga kom i posten. Jeg fikk utbetalt noen tusen for mye her i juni, satt penga på sparekonto, ringte nav for å få ordnet opp og fikk beskjed at saken måtte gå sin gang og så ville jeg få brev om jeg måtte tilbakebetale eller ikke når de var ferdig.fikk også brev om at saken var sendt over til vurdering og at jeg senere ville få brev og eventuelt innbetalings lapp når de hadde gått gjennom saken. Nå er vi i oktober og jeg har ikke hørt et ord ene veien eller andre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå