Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2012 #1 Skrevet 10. oktober 2012 På nett står det at slagpasienter i gjennomsnitt lever i 5 åt etter overlevd hjerneslag. Dette gjelder mest trolig de eldre, men min pappa på 44 år fikk hjerneslag på fredag, og er mer eller mindre selvhjulpen nå. Men selvom han har gode utsikter for å bli helt frisk igjen, så lurer jeg på hvordan dette med død er.. Når han har komt seg helt ( noe han forhåpentligvis gjør ), er ikke han da like frisk som alle oss andre? Altså, at han gjerne kan dø av alderdom når han er 90? Eller er det noe oppi hjernen som er skadet, slik at han kan finne på å dø når som helst? Jeg vet at alle kan dø når som helst, men jeg lurer på om det er sånn at han garantert kommer til å dø tidlig pga slaget han fikk nå? Jeg skal prøve å gjøre spørsmålene enklere.. Når pappa blir helt fin, er han da like frisk som meg, eller er han fremdeles syk? Dersom det er sånn at de som får slag ( uansett alder ), har en gjennomsnittstid på levealder etterpå, hva er gjennomsnittslevetid for de som får slag i ung alder? Vanskelig formulert dette, men håper dere forstår hva jeg mener...
Musemorbr / Skrevet 10. oktober 2012 #2 Skrevet 10. oktober 2012 Ikke tenk så mye på statistikken. Din pappa kommer mest sansynlig til å leve så lenge som han uansett ville ha gjort, uten å ha hatt slag. I veldig mange tilfeller er de slagrammede veldig gamle og dermed er statistikken preget av det. Om du fant statistikk for spreke menn i 40årene som har blitt rammet av milde slag, ville du sett helt andre tall. Eldre og svekkede rammes gjerne av flere og mer alvorlige slag, som gjerne blir det som tar knekken på dem. Men din unge får som kommer seg så fint, vil nok snart være tilbake for fullt igjen.
skinnfilla Skrevet 10. oktober 2012 #3 Skrevet 10. oktober 2012 Huff stakkar deg. Har sett flere innlegg om dette og regner med de er fra deg. Det er ikke alltid lurt å lese statistikk... Som musemora over her sier så er din far ung og han har jo allerede kommet seg. Det er vondt å oppleve noe sånn og som datter føler man seg hjelpeløs . Ikke så mye fornuftig herfra men sender deg en stor klem:)
NormaJean Skrevet 10. oktober 2012 #4 Skrevet 10. oktober 2012 Har du vurdert å snakke med den legen som har ansvar for din far? Da vil du mest sannsynlig få svar på problemstillingene som er relevant for faren din! Nå vet jeg ikke hva slags slag din far har hatt, propp eller blødning. Nå virker det som om han har vært veldig heldig og kommet seg raskt. Uten å vite om funnene de har gjort i etterkant, så høres det jo ut som om han er en sterk mann med gode forutsetninger for å leve videre uten plager og ha ett normalt livsløp. Men hvis han har feks behov for å bruke blodfortynnende, kolestrolsenkende medisiner, blodtrykksregulerende med osv så er det jo viktig at han tar vare på sin egen helse best mulig
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2012 #5 Skrevet 10. oktober 2012 Ja, jeg vet at jeg ikke burde lese statistikk, men ønsker så gjerne å finne svar på om det er noe oppi hjernen nå som tilsier at han ikke kan leve like lenge som han ellers ville gjort HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå