Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2012 #1 Skrevet 10. oktober 2012 Jeg synes det er urettferdig at to studenter med barn får minimalt med hjelp fra staten, med tanke på at de faktisk tar en utdannelse. Mens alenemødre som er studenter får masse hjelp i form av stønader og diverse. Venninna mi er alenemor og student, og hun har mer penger enn oss meg og mannen min. Hva synes du er urettferdig?
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2012 #2 Skrevet 10. oktober 2012 Jeg synes det er urettferdig at politikerne har bestemt at det ikke er viktig å få i stand alt det som trengs å ordnes opp i her hjemme i Norge (sykehjemsplasser, skoler osv, listen fortsetter i det uendelige), og at det er viktigere å få flest mulig mennesker INN i Norge, isteden for å gjøre det godt for de som er her. Det synes jeg er veldig urettferdig.
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2012 #3 Skrevet 10. oktober 2012 At fult arbeidsføre folk skal ha pensjon fra staten for å late seg bare fordi de har nådd en aldersgrense. Alderstrygden burde fjernes og erstattes av en uføretrygd som det ble vanlig å få når man faktisk ble for syk/svak til å jobbe. Så lenge det er uløste oppgaver i samfunnet burde alle bidra med det de er i stand til.
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 10. oktober 2012 #4 Skrevet 10. oktober 2012 At det er barn i norge som lever i fattigdom og at de eldre blir dårlig behandlet.
Gjest Mine ♥ ♥ ♥ Skrevet 10. oktober 2012 #5 Skrevet 10. oktober 2012 At det er barn i norge som lever i fattigdom og at de eldre blir dårlig behandlet. Enig!
3 nøtter til Askepott Skrevet 10. oktober 2012 #6 Skrevet 10. oktober 2012 At barn lever i fattigdom. At det er for få sykehjemsplasser og at sykehjem/sykehus er altfor dårlig bemannet.
Gjest Heartbroken Skrevet 10. oktober 2012 #7 Skrevet 10. oktober 2012 Stort sett er jeg fornøyd med hvordan samfunnet fungerer, men det er selvsagt ting som kan og bør bli bedre. At far ikke har selvstendig rett på å opparbeide seg foreldrepenger. At ikke alle eldre og kronisk syke får den behandlingen de trenger. At noen kan leve på stønader i åresvis uten å gjøre en innsats, mens folk som strever for å komme seg ovenpå blir straffet for å vise initiativ ved at det ofte knapt lønner seg å jobbe. At barn må leve i fattigdom. Selv om det heldigvis er forholdsvis få dette gjelder, er en en for mye. At det er såpass mange som ser ned på andre mennesker basert på etnisitet og bakgrunn, uten å se verdien i hvert enkelt menneske. Ellers føler jeg at vi virkelig lever på den grønne gren og at det å klage bare er bevis på hvor bortskjemte vi er.
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2012 #8 Skrevet 10. oktober 2012 Jeg synes det er urettferdig at to studenter med barn får minimalt med hjelp fra staten, med tanke på at de faktisk tar en utdannelse. Mens alenemødre som er studenter får masse hjelp i form av stønader og diverse. Venninna mi er alenemor og student, og hun har mer penger enn oss meg og mannen min. Hva synes du er urettferdig? Dere er to. Dere kan ha deltidsjobb begge to. Latterlig ting å syte over.
Gjest Hercule Poirot Skrevet 10. oktober 2012 #9 Skrevet 10. oktober 2012 Stort sett er jeg fornøyd med hvordan samfunnet fungerer, men det er selvsagt ting som kan og bør bli bedre. At far ikke har selvstendig rett på å opparbeide seg foreldrepenger. At ikke alle eldre og kronisk syke får den behandlingen de trenger. At noen kan leve på stønader i åresvis uten å gjøre en innsats, mens folk som strever for å komme seg ovenpå blir straffet for å vise initiativ ved at det ofte knapt lønner seg å jobbe. At barn må leve i fattigdom. Selv om det heldigvis er forholdsvis få dette gjelder, er en en for mye. At det er såpass mange som ser ned på andre mennesker basert på etnisitet og bakgrunn, uten å se verdien i hvert enkelt menneske. Ellers føler jeg at vi virkelig lever på den grønne gren og at det å klage bare er bevis på hvor bortskjemte vi er. Signerer!
Frøken Ubesluttsom Skrevet 10. oktober 2012 #10 Skrevet 10. oktober 2012 Stort sett er jeg fornøyd med hvordan samfunnet fungerer, men det er selvsagt ting som kan og bør bli bedre. At far ikke har selvstendig rett på å opparbeide seg foreldrepenger. At ikke alle eldre og kronisk syke får den behandlingen de trenger. At noen kan leve på stønader i åresvis uten å gjøre en innsats, mens folk som strever for å komme seg ovenpå blir straffet for å vise initiativ ved at det ofte knapt lønner seg å jobbe. At barn må leve i fattigdom. Selv om det heldigvis er forholdsvis få dette gjelder, er en en for mye. At det er såpass mange som ser ned på andre mennesker basert på etnisitet og bakgrunn, uten å se verdien i hvert enkelt menneske. Ellers føler jeg at vi virkelig lever på den grønne gren og at det å klage bare er bevis på hvor bortskjemte vi er. Signerer! Signerer denne jeg og!
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2012 #11 Skrevet 10. oktober 2012 Alenemødre kan jo også ha deltidsjobber. Dessuten kan ikke studenter tjene over en viss sum da de mister studielånet. HI
fikas Skrevet 10. oktober 2012 #12 Skrevet 10. oktober 2012 Stort sett er jeg fornøyd med hvordan samfunnet fungerer, men det er selvsagt ting som kan og bør bli bedre. At far ikke har selvstendig rett på å opparbeide seg foreldrepenger. At ikke alle eldre og kronisk syke får den behandlingen de trenger. At noen kan leve på stønader i åresvis uten å gjøre en innsats, mens folk som strever for å komme seg ovenpå blir straffet for å vise initiativ ved at det ofte knapt lønner seg å jobbe. At barn må leve i fattigdom. Selv om det heldigvis er forholdsvis få dette gjelder, er en en for mye. At det er såpass mange som ser ned på andre mennesker basert på etnisitet og bakgrunn, uten å se verdien i hvert enkelt menneske. Ellers føler jeg at vi virkelig lever på den grønne gren og at det å klage bare er bevis på hvor bortskjemte vi er. Men far har jo selvstendig opptjeningsrett!? Der mor ikke har rett får hun 0,5g for de tre ukene før og seks ukene etter fødselen. Så kan far ta resten av permisjonen. Det settes selvfølgelig krav til aktivitet hos mor!
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2012 #13 Skrevet 10. oktober 2012 Alenemødre kan jo også ha deltidsjobber. Dessuten kan ikke studenter tjene over en viss sum da de mister studielånet. HI Nei, slett ikke alle alenemødre kan ha deltidsjobb. Det forutsetter at noen andre passer barna. Dessuten vil dere som er to få mye bedre økonomi etter at dere har kommet i jobb, sammenlignet med en alenemor. Hun er være alene om utgiftene med alt det innebærer. Bl.a. problemer med å komme inn på boligmarkedet.
Smyril Line Skrevet 10. oktober 2012 #14 Skrevet 10. oktober 2012 Jeg skjønner ikke hvorfor man alltid skal sette enslige forsørgere opp mot par? Det kan være vanskelig å være enslig forsørger, og det kan være vanskelig å være studerende par med barn også, syke -og fødselsstipendordningene har noen alvorlige mangler. Det er ikke slik at det enten er "synd" på studentforeldre _eller_ på enslige forsørgere.. Ellers enig i det meste som er listet opp her, det er mye urettferdighet også i Norge, men sett i en større sammenheng vi er virkelig sabla heldige på likets -og rettferdighetsfronten.
Soon to be mum Skrevet 10. oktober 2012 #15 Skrevet 10. oktober 2012 Stort sett er jeg fornøyd med hvordan samfunnet fungerer, men det er selvsagt ting som kan og bør bli bedre. At far ikke har selvstendig rett på å opparbeide seg foreldrepenger. At ikke alle eldre og kronisk syke får den behandlingen de trenger. At noen kan leve på stønader i åresvis uten å gjøre en innsats, mens folk som strever for å komme seg ovenpå blir straffet for å vise initiativ ved at det ofte knapt lønner seg å jobbe. At barn må leve i fattigdom. Selv om det heldigvis er forholdsvis få dette gjelder, er en en for mye. At det er såpass mange som ser ned på andre mennesker basert på etnisitet og bakgrunn, uten å se verdien i hvert enkelt menneske. Ellers føler jeg at vi virkelig lever på den grønne gren og at det å klage bare er bevis på hvor bortskjemte vi er. Men far har jo selvstendig opptjeningsrett!? Der mor ikke har rett får hun 0,5g for de tre ukene før og seks ukene etter fødselen. Så kan far ta resten av permisjonen. Det settes selvfølgelig krav til aktivitet hos mor! Hvorfor i all verden er det en selvfølge at det settes krav til aktivitet hos mor for at far skal kunne få utbetalt foreldrepenger når han tar ut sin foreldrepermisjon? Det er da ikke selvstendig oppgjeningsrett til FORELDREPENGER når han er avhengig av at mor har hatt en viss inntekt for å kunne få det, selv om utbetalingen er basert på hans egen lønn. Det er jo rett og slett bare en ulogisk ordning.
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2012 #16 Skrevet 10. oktober 2012 At en gjeng med heldige Norske folk sitter å dømmer Rumenerne osv nord og ned fordi de ønsker å få det litt bedre i livet.
fikas Skrevet 10. oktober 2012 #17 Skrevet 10. oktober 2012 (endret) Stort sett er jeg fornøyd med hvordan samfunnet fungerer, men det er selvsagt ting som kan og bør bli bedre. At far ikke har selvstendig rett på å opparbeide seg foreldrepenger. At ikke alle eldre og kronisk syke får den behandlingen de trenger. At noen kan leve på stønader i åresvis uten å gjøre en innsats, mens folk som strever for å komme seg ovenpå blir straffet for å vise initiativ ved at det ofte knapt lønner seg å jobbe. At barn må leve i fattigdom. Selv om det heldigvis er forholdsvis få dette gjelder, er en en for mye. At det er såpass mange som ser ned på andre mennesker basert på etnisitet og bakgrunn, uten å se verdien i hvert enkelt menneske. Ellers føler jeg at vi virkelig lever på den grønne gren og at det å klage bare er bevis på hvor bortskjemte vi er. Men far har jo selvstendig opptjeningsrett!? Der mor ikke har rett får hun 0,5g for de tre ukene før og seks ukene etter fødselen. Så kan far ta resten av permisjonen. Det settes selvfølgelig krav til aktivitet hos mor! Hvorfor i all verden er det en selvfølge at det settes krav til aktivitet hos mor for at far skal kunne få utbetalt foreldrepenger når han tar ut sin foreldrepermisjon? Det er da ikke selvstendig oppgjeningsrett til FORELDREPENGER når han er avhengig av at mor har hatt en viss inntekt for å kunne få det, selv om utbetalingen er basert på hans egen lønn. Det er jo rett og slett bare en ulogisk ordning. Altså, det er bare en som kan motta foreldrepenger. Så når mor tar permisjon må far jobbe og omvendt. Med aktivitet så mener man at mor må jobbe/studere eller lignende. Ja, man kan ta ferie og slike ting for å være hjemme samtidig. Men NAV betaler ikke stønad (for å være hjemme med barn) til to samtidig, det er vel bare rett og rimelig? Ser ikke helt problemet, jeg altså! Vi må ha verdens beste ordning på fødselspermisjon, men mye vil ha mer, selvfølgelig! (og nei, mor må ikke ha tjent opp rett- det holder at far har, tror du har misforstått! Mor får engangsstønad (fordi hun ikke har tjent opp rett) mens far tar resten av permisjonen, fordi han har tjent opp rett!) Jeg syns det selvfølgelig er kjipt at min samboer ikke får tatt ut permisjon slik at vi kan ha 2.mann hjemme til han/hun er minst ett år - men vi visste jo det da han ble student! Ja, det er kjipt at jeg ikke kan få hans tolv uker - men hallo, da må vi bare ordne oss på ett eller annet vis! Endret 10. oktober 2012 av fikas
Gråsonen Skrevet 10. oktober 2012 #18 Skrevet 10. oktober 2012 Skjevfordelingen av helsetilbud. Bla HIV og malariamedisiner. Fattige barn på verdensbasis. Barndrap på verdensbasis. Seksuell utnyttelse av barn på verdens basis. Dårlig helsetilbud til papirløse. ja listen går langt.
Soon to be mum Skrevet 10. oktober 2012 #19 Skrevet 10. oktober 2012 Stort sett er jeg fornøyd med hvordan samfunnet fungerer, men det er selvsagt ting som kan og bør bli bedre. At far ikke har selvstendig rett på å opparbeide seg foreldrepenger. At ikke alle eldre og kronisk syke får den behandlingen de trenger. At noen kan leve på stønader i åresvis uten å gjøre en innsats, mens folk som strever for å komme seg ovenpå blir straffet for å vise initiativ ved at det ofte knapt lønner seg å jobbe. At barn må leve i fattigdom. Selv om det heldigvis er forholdsvis få dette gjelder, er en en for mye. At det er såpass mange som ser ned på andre mennesker basert på etnisitet og bakgrunn, uten å se verdien i hvert enkelt menneske. Ellers føler jeg at vi virkelig lever på den grønne gren og at det å klage bare er bevis på hvor bortskjemte vi er. Men far har jo selvstendig opptjeningsrett!? Der mor ikke har rett får hun 0,5g for de tre ukene før og seks ukene etter fødselen. Så kan far ta resten av permisjonen. Det settes selvfølgelig krav til aktivitet hos mor! Hvorfor i all verden er det en selvfølge at det settes krav til aktivitet hos mor for at far skal kunne få utbetalt foreldrepenger når han tar ut sin foreldrepermisjon? Det er da ikke selvstendig oppgjeningsrett til FORELDREPENGER når han er avhengig av at mor har hatt en viss inntekt for å kunne få det, selv om utbetalingen er basert på hans egen lønn. Det er jo rett og slett bare en ulogisk ordning. Altså, det er bare en som kan motta foreldrepenger. Så når mor tar permisjon må far jobbe og omvendt. Med aktivitet så mener man at mor må jobbe/studere eller lignende. Ja, man kan ta ferie og slike ting for å være hjemme samtidig. Men NAV betaler ikke stønad (for å være hjemme med barn) til to samtidig, det er vel bare rett og rimelig? Ser ikke helt problemet, jeg altså! Vi må ha verdens beste ordning på fødselspermisjon, men mye vil ha mer, selvfølgelig! (og nei, mor må ikke ha tjent opp rett- det holder at far har, tror du har misforstått! Mor får engangsstønad (fordi hun ikke har tjent opp rett) mens far tar resten av permisjonen, fordi han har tjent opp rett!) Jeg syns det selvfølgelig er kjipt at min samboer ikke får tatt ut permisjon slik at vi kan ha 2.mann hjemme til han/hun er minst ett år - men vi visste jo det da han ble student! Ja, det er kjipt at jeg ikke kan få hans tolv uker - men hallo, da må vi bare ordne oss på ett eller annet vis! Jeg mente ikke at man skulle være hjemme begge to. Det synes jeg faktisk er mot sin hensikt. Og jeg mener at det er spesielt viktig at far får være alene hjemme med barnet/barna når han har sin permisjon, og at dette ikke blir gjort til en slags familieferie, for dette er hans anledning til å knytte bånd med barnet alene. Mitt poeng, sikkert ikke godt nok forklart i mitt svar, er at jeg forstår ikke hvorfor aktivitetskravet er rettet mot mor spesielt, men mot en av foreldrene uspesifikt. Skjønner du hva jeg mener? Det betyr jo at også regjeringen ser på fellespermisjonen som "mors" og ikke som en gode som begge har like mye rett på. Men mulig jeg bare legger for mye i det dog.
fikas Skrevet 10. oktober 2012 #20 Skrevet 10. oktober 2012 Stort sett er jeg fornøyd med hvordan samfunnet fungerer, men det er selvsagt ting som kan og bør bli bedre. At far ikke har selvstendig rett på å opparbeide seg foreldrepenger. At ikke alle eldre og kronisk syke får den behandlingen de trenger. At noen kan leve på stønader i åresvis uten å gjøre en innsats, mens folk som strever for å komme seg ovenpå blir straffet for å vise initiativ ved at det ofte knapt lønner seg å jobbe. At barn må leve i fattigdom. Selv om det heldigvis er forholdsvis få dette gjelder, er en en for mye. At det er såpass mange som ser ned på andre mennesker basert på etnisitet og bakgrunn, uten å se verdien i hvert enkelt menneske. Ellers føler jeg at vi virkelig lever på den grønne gren og at det å klage bare er bevis på hvor bortskjemte vi er. Men far har jo selvstendig opptjeningsrett!? Der mor ikke har rett får hun 0,5g for de tre ukene før og seks ukene etter fødselen. Så kan far ta resten av permisjonen. Det settes selvfølgelig krav til aktivitet hos mor! Hvorfor i all verden er det en selvfølge at det settes krav til aktivitet hos mor for at far skal kunne få utbetalt foreldrepenger når han tar ut sin foreldrepermisjon? Det er da ikke selvstendig oppgjeningsrett til FORELDREPENGER når han er avhengig av at mor har hatt en viss inntekt for å kunne få det, selv om utbetalingen er basert på hans egen lønn. Det er jo rett og slett bare en ulogisk ordning. Altså, det er bare en som kan motta foreldrepenger. Så når mor tar permisjon må far jobbe og omvendt. Med aktivitet så mener man at mor må jobbe/studere eller lignende. Ja, man kan ta ferie og slike ting for å være hjemme samtidig. Men NAV betaler ikke stønad (for å være hjemme med barn) til to samtidig, det er vel bare rett og rimelig? Ser ikke helt problemet, jeg altså! Vi må ha verdens beste ordning på fødselspermisjon, men mye vil ha mer, selvfølgelig! (og nei, mor må ikke ha tjent opp rett- det holder at far har, tror du har misforstått! Mor får engangsstønad (fordi hun ikke har tjent opp rett) mens far tar resten av permisjonen, fordi han har tjent opp rett!) Jeg syns det selvfølgelig er kjipt at min samboer ikke får tatt ut permisjon slik at vi kan ha 2.mann hjemme til han/hun er minst ett år - men vi visste jo det da han ble student! Ja, det er kjipt at jeg ikke kan få hans tolv uker - men hallo, da må vi bare ordne oss på ett eller annet vis! Jeg mente ikke at man skulle være hjemme begge to. Det synes jeg faktisk er mot sin hensikt. Og jeg mener at det er spesielt viktig at far får være alene hjemme med barnet/barna når han har sin permisjon, og at dette ikke blir gjort til en slags familieferie, for dette er hans anledning til å knytte bånd med barnet alene. Mitt poeng, sikkert ikke godt nok forklart i mitt svar, er at jeg forstår ikke hvorfor aktivitetskravet er rettet mot mor spesielt, men mot en av foreldrene uspesifikt. Skjønner du hva jeg mener? Det betyr jo at også regjeringen ser på fellespermisjonen som "mors" og ikke som en gode som begge har like mye rett på. Men mulig jeg bare legger for mye i det dog. Haha, ok, skjønner! Jo, ser den men slik vil det nok være i maaange år, for likestilte blir vi aldri og far blir nok 'aldri' likestilt som omsorgsperson, spesielt ikke de første ukene og mnd. Og kanskje er det derfor reglene er så spesifisert mot mors aktivitet?! Ikke vet jeg. Men at vi har en fantastisk permisjonsordning - det vet jeg
PintSizedDictator Skrevet 10. oktober 2012 #21 Skrevet 10. oktober 2012 At de eldre må bo under uverdige forhold på institusjoner, mens politikerene messer om at de ikke har penger samtidig som de sender miliarder ut av landet. Kriminelle bor bedre! At det faktisk diskuteres at 5 åringer skal begynne på skolen. Når faen skal de få være barn? Man er jo instutisjonalisert hele livet jo! At innvandrere får goder omtrent kastet etter dem, men er man født og oppvokst her så må man sloss til man ikke orker mer. At arbeidsomem innvandrerfamilier blir kastet ut mens parasitter som Krekar får bli. At gifte og samboende ikke får samme økonomiske ytelse hvis de skulle komme i en økonomisk klemme som det aleneforsørgere får. And so on and so forth...
det er berre mordi Skrevet 10. oktober 2012 #22 Skrevet 10. oktober 2012 Det som irriterer meg mest i vårt samfunn er de latterlig lave straffene som vold og overgrep (spesielt mot barn) får. De fleste soner under 2 år og da er det fritt fam for å overgripe seg på nye offer så snart de kommer ut. Jeg hadde likt at det var minst like lang soning for det som man får ved drap. (Aller helst mye lengre, men jeg skal ikke være kravstor.)
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2012 #23 Skrevet 10. oktober 2012 Vårt latterlige rettsvesen, hvor straffene er altfor milde og er langt ifra rettferdige. At bil blir skattet ihjel og pålagt den ene avgiften etter den andre mens politikerne henviser til kollektivtransport som er totalt fraværende her på landet hvor jeg bor. At Norge tar inn altfor mange asylsøkere enn vi har kapasitet til å ta oss av. At det finnes kreft medisiner på markedet som virker men Norge vil ikke betale for at nordmenn får den.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå