Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2012 #1 Skrevet 10. oktober 2012 Finnes det en lovparagraf som stadfester at skyldner plikter å merke innbetalinger i samsvar med kreditors registreringssystem for innkommende krav? Jeg har betalt for en SFO-plass på månedlig basis, men i desember i fjor kom jeg i skade for å "hoppe over" en innbetaling og taste inn KID-nummer for den neste måneden i stedet. Etter dette har jeg betalt en gang pr mnd som vanlig. Jeg har ikke visst om at jeg har skippet en betaling før nå (skyldes nok rot både fra min og kommunens side), men har gjort opp hovedstol med purring. Kommunen mener jeg også skylder dem merkostnader for inndriving av kravet fordi de har valgt å "navngi" innbetalingene mine på en måte som faller i min disfavør. Er det juridisk grunnlag for å vurdere situasjonen på denne måten?
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2012 #2 Skrevet 10. oktober 2012 Så lenge du har innbetalt månedlig skal du etter mine begreper ikke betale noen ekstra kostnader. Har du faktisk hoppet over å betale for en måned, skal du få en purring med purregebyr (tror det er kr.50). Betaler du purringen inkl gebyret skal det være problemfritt. Jeg kan ikke forstå grunnlaget for at en feil bruk av kidnr skal være grunnlag for noe problem, men dette er jeg noe usikker på. Jeg husker ikke grunnlaget for det jeg skriver, men jeg har en gang jobbet med dette (i kommune) Du bør be om muligheten for fakturaen rett i nettbanken fremfor å bruke slipper. Det er billigere både for deg og kommunen! De ansatte i kommunen skal kunne forklare deg hjemmelen for dette.
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2012 #3 Skrevet 10. oktober 2012 Så lenge du har innbetalt månedlig skal du etter mine begreper ikke betale noen ekstra kostnader. Har du faktisk hoppet over å betale for en måned, skal du få en purring med purregebyr (tror det er kr.50). Betaler du purringen inkl gebyret skal det være problemfritt. Jeg kan ikke forstå grunnlaget for at en feil bruk av kidnr skal være grunnlag for noe problem, men dette er jeg noe usikker på. Jeg husker ikke grunnlaget for det jeg skriver, men jeg har en gang jobbet med dette (i kommune) Du bør be om muligheten for fakturaen rett i nettbanken fremfor å bruke slipper. Det er billigere både for deg og kommunen! De ansatte i kommunen skal kunne forklare deg hjemmelen for dette. Jeg opparbeidet meg flere purringsvarsler grunnet lang saksbehandlingstid hos nav. Da jeg skulle betale disse purringene, trodde jeg at den første av dem var betalt før purringen ble mottatt, og betalte derfor bare de resterende purringene. Senere skal jeg ha fått en betalingsoppfordring mens jeg var på ferie. Jeg kan ikke huske at denne lå i posten da jeg kom hjem. Dette er antagelig min egen feil. På denne måten har jeg etter mitt syn hele tiden betalt med en mnd etterslep, etter kommunens syn er de berettiget til å kreve inn kravet fordi jeg bør vise forståelse for at de følger registreringssystemet sitt slavisk og at det ikke kan forventes at de skal bruke skjønn utover dette, selv om inkassoloven stadfester at kreditor plikter å vurdere om kravet er rettmessig før det går til rettslig inndrivelse. Det verste er at når jeg har fremmet denne innvendingen, fastholder de at de akter å opprettholde kravet og gå for en dom om nødvendig. Videre truer de med å inndrive saksomkostningene for dette fra meg. De gir meg ikke en begrunnelse for hvorfor kravet skulle være rettmessig på tross av innvendingen min.
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2012 #4 Skrevet 10. oktober 2012 Svar fra mannen her: du kan spørre og goodwill fra det inkassobyrået som bhg bruker, be de se historikken under ett, at du betaler regelmessig, men gjorde en feil. De merkostnadder som du snakket om,salær sikkert, er betalingen inkassobyrået får for å drive inn pengene. Men prøv!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå