Gå til innhold

Inspirert av div debatter om trygdeytelser mm


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leser med vantro at det faktisk finnes voksne mennesker som tror at når vi mottar div stønader fra NAV og folketrygden, så får vi igjen penger som vi alt har betalt inn via skattesystemet!

 

Finnes det faktisk noen som tror at våre stakkarslige skattekroner (nå regner jeg med at de færreste av oss betaler skatt i størrelsesorden som Røkke og co) dekker mer enn en brøkdel av de tjenestene vi benytter oss av daglig?

 

Når man ser hva et eneste lite menneske koster iløpet av livet, dekker nok våre skattekroner knapt de første leveårene.

 

Vi har helt gratis svangerskapsomsorg, vi føder gratis og får tilbud om gratis helsestasjon og 6 ukers kontroll.

 

Vi får være hjemme med egne barn med full lønn i nærmere et år.

 

Vi betaler bare en brøkdel av hva barnehagen koster.

 

Vi sender barna på gratis skole og får SFO til kostpris.

 

Barn opp til 12 år har helt gratis helsetjeneste enten det er helsesøster eller spesialister.

 

Vi har gratis skole helt til vi går ut av videregående - mulig høgskoler er gratis også, det vet jeg ikke?

 

Vi betaler kun småpenger på kollektivtransport og kjører på veier som blir vedlikeholdt, måket og strødd.

 

Osv, osv....

 

Selvsagt er det mye som kan og burde bli bedre både innen eldreomsorg og andre ting, men stort sett har vi det fantastisk her, og jeg må innrømme at jeg blir litt dårlig når jeg f.eks leser debatten om pappaperm hvor noen faktisk får seg til å si at vi bør få bestemme over permisjonen selv fordi vi har betalt for den!!!

 

Er det virkelig mulig å være så kort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men vi lever i et såkalt demokratisk folkestyre.. Det er altså vi (folket) som skal bestemme hvordan ting skal være og fungere! Det må jo derfor være et legitimt å si at man mener vi selv burde bestemme hvordan vi vil dele permisjonen..

Skrevet

Høyskole og universitet er også gratis. Akkurat som alle svangerskapsrelaterte kontroller, at man får penger for å være hjemme med egne barn når de er over ett år (!!).

 

 

Klart mye kunne vært bedre, men det er jammen mye bedre også. Vi har faktisk mulighet til å være hjemme med ungene i nesten ett helt år etter fødsel, med full lønn, i dette landet. De aller fleste ukene kan man bestemme over selv, men noen uker er knyttet til henhodsvis far, eller mor (og ja, det burde vært likt fordelt). Men herlighet da, dropp fedrenes uker eller flytt til et annet land da. Mange har 6-8 uker med lønn hjemme. Da må ungene passes av andre, mens vi her i Norge skriker opp om ødelagte unger om de må være litt i bhg før de fyller ett år. Vi har det for godt, det er helt tydelig.

Skrevet

Enig med HI, vi er utrolig heldige. Priser meg lykkelig for å være født i dette landet.

Skrevet

Men vi lever i et såkalt demokratisk folkestyre.. Det er altså vi (folket) som skal bestemme hvordan ting skal være og fungere! Det må jo derfor være et legitimt å si at man mener vi selv burde bestemme hvordan vi vil dele permisjonen..

Helt legitimt å både mene og si at man mener foreldrene bør bestemme hvordan permisjonen skal fordeles (egentlig foreldrepengene, permisjon uten lønn kan man bestemme mye over selv) selv om jeg ikke er enig. Problemet er begrunnelsen "at man har betalt det selv med skattepengene". Det har de aller færreste av oss gjort. Vi lever i et samfunn der vi bruker mer enn vi betaler inn i skatt hvert år, pga oljeinntektene, og i tillegg skyver de økende trygde og helseutgiftene forran oss for at våre barn skal betale dem.

Skrevet

Driver du valgkamp for SV eller? Lykke til i så fall, det trenger du!

Skrevet

Men vi lever i et såkalt demokratisk folkestyre.. Det er altså vi (folket) som skal bestemme hvordan ting skal være og fungere! Det må jo derfor være et legitimt å si at man mener vi selv burde bestemme hvordan vi vil dele permisjonen..

 

Nå tror jeg du gikk glipp av hele hensikten med dette innlegget :) Pappaperm var bare et lite eksempel på hva jeg mener.

 

Men vi HAR mulighet til å være med på å bestemme både permisjon og annet gjennom stemmeseddelen vår.

 

hi

Skrevet

Driver du valgkamp for SV eller? Lykke til i så fall, det trenger du!

 

Har du problemer med å forstå en tekst eller?

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Enig med HI, vi er utrolig heldige. Priser meg lykkelig for å være født i dette landet.

 

Også enig med HI, vi har jo virkelig vunnet i livets lotteri. I forhold til en svært stor del av verdens befolkning, så velter jo vi oss i luksus.

Skrevet

Hvis man brekker armen, eller må fjerne mandlene koster ikke dette noe (annet enn en egenandel når man besøker legen). De fleste av oss er i kontakt med helsevesenet såpass mye at det man betaler er lommerusk i forhold til hva det koster.

 

Vi klager over å bruke 520 kr i egenandel på livsviktige medisiner over en 3 mnd. periode, men mukker ikke om vi bruker flere tusen kroner per mnd på mat, som også er livsviktig.

 

Nå syter vi over at bompenger mer en staten skl finansiere veibygging, men det er vel i grunn rett og rimelig at bilistene skal koste dette, og ikke Olga på 94 (gjennom økte skatteytelser) som sjeldent benytter seg av tilbudet.

 

Vi hyler over en minimal økning i bistand, mens vi i grunn velter oss i godene som vi har karret til oss av verdensressursene.

 

Vi skal ha ha ha, men helst ikke bidre....

Skrevet

Amen!

Takk, HI!

 

...og jeg står veldig langt fra SV...

Skrevet

Jeg leser med vantro at det faktisk finnes voksne mennesker som tror at når vi mottar div stønader fra NAV og folketrygden, så får vi igjen penger som vi alt har betalt inn via skattesystemet!

 

Finnes det faktisk noen som tror at våre stakkarslige skattekroner (nå regner jeg med at de færreste av oss betaler skatt i størrelsesorden som Røkke og co) dekker mer enn en brøkdel av de tjenestene vi benytter oss av daglig?

 

Når man ser hva et eneste lite menneske koster iløpet av livet, dekker nok våre skattekroner knapt de første leveårene.

 

Vi har helt gratis svangerskapsomsorg, vi føder gratis og får tilbud om gratis helsestasjon og 6 ukers kontroll.

 

Vi får være hjemme med egne barn med full lønn i nærmere et år.

 

Vi betaler bare en brøkdel av hva barnehagen koster.

 

Vi sender barna på gratis skole og får SFO til kostpris.

 

Barn opp til 12 år har helt gratis helsetjeneste enten det er helsesøster eller spesialister.

 

Vi har gratis skole helt til vi går ut av videregående - mulig høgskoler er gratis også, det vet jeg ikke?

 

Vi betaler kun småpenger på kollektivtransport og kjører på veier som blir vedlikeholdt, måket og strødd.

 

Osv, osv....

 

Selvsagt er det mye som kan og burde bli bedre både innen eldreomsorg og andre ting, men stort sett har vi det fantastisk her, og jeg må innrømme at jeg blir litt dårlig når jeg f.eks leser debatten om pappaperm hvor noen faktisk får seg til å si at vi bør få bestemme over permisjonen selv fordi vi har betalt for den!!!

 

Er det virkelig mulig å være så kort?

Jeg skjønner veldig godt at jeg betaler mindre en jeg får igjen,men hvis du tror det er så enkelt forklart tror jeg du også er litt kort.

Jeg er glad for at vi har en velferdsstat,men jeg ønsker meg et annet system en i dag der bl. mine skattepenger blir brukt annerledes en i dag.

Skrevet

Helt klart at vi er heldige.

 

Men å ikke få lov å kritisere eller stille spørsmål ved alle ytelsene bare fordi vi har det bedre enn de fleste alle land er jo feil.

 

Hvis vi sammenligner oss med u-land så blir det jo helt feil...skal vi stå på stedet vil til andre land går forbi oss.

 

Hvorfor er det så ille og ville kunne bestemme permisjonen selv? Dette er ett tilbud for alle men er det ikke da litt urettferdig at ikke alle kan benytte seg av den?

 

Jeg ønsker gjerne å se tall om hvor mye en barnehageplass skoleplass osv koster...

Skrevet

Det beste er alle som klager på dyr mat, dyr bensin, dyr brus, dyr lege, dyr tannlege, dårlig ditt, dårlig datt,- som lett kjøper seg ei flaske vann til 50 kroner literen...... ;) Vossavannet var det 31kr for en halvliter for på en KIWI jeg var innom..Det blir 62 kr/l.....

Skrevet

Staten (altså egentlig vi i fellesskap) tar inn midler på mange ulike måter. Hver eneste gang vi handler f.eks. så betaler vi inntil 25% av summen inn til staten. Fyller vi bensin på bilen, er størstedelen av summen på kassalappen avgifter.

 

Det meste av de vi bruker over statsbudsjettet i form av ulike subsdidier (av lege, barnehageplass, sykehus osv osv osv) er derfor en omfordeling av midler. Vi betaler skatt, vi betaler moms og avgifter og så fordeles det tilbake til "gode formål".

Diskusjonen blir derfor hva som er gode formål, hvordan summene skal fordeles på disse og på hvem.

 

Den andre diskusjonen er hvordan disse pengene skal betales inn før de blir fordelt. Skatt, moms, avgifter osv og hvem som skal betale inn hvor mye på hvilken måte.

Skrevet

Driver du valgkamp for SV eller? Lykke til i så fall, det trenger du!

 

Har du problemer med å forstå en tekst eller?

Nei har du?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...