Gå til innhold

Barn som slår .. eller biter... eller lugger...

Anbefalte innlegg

Skrevet

andre barn... eller voksne..

Hvorfor gjør de dette? Eller, for å spørre på en annen måte.. Dere som har barn som har gjort eller gjør dette.. hva tenker dere er årsaken?

Barnet mitt slår visst mye i bhg, noe vi ikke har sett noe til hjemme. Ped.leder antyder at han har det vanskelig inn i seg, men hjemme er han bare en glad gutt. Litt trass har han jo i seg, men her hjemme løser han det med gråt og sutring, og slår aldri..

Ped.leder spurte meg om gutten min har sett voksne slå hverandre osv.. Føler hun nesten tror samboeren min slår meg.. Æsj, for en ekkel situasjon..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er en helt vanlig reaksjonsmåte for et barn. De mangler ord og har følelser de ikke klarer bearbeide, dermed tar de det ut fysisk. Den ped.lederen du har høres ikke ut som har spesielt mye kompetanse. Det er HELT NORMALT, og stort sett alle barn gjør dette i perioder. Min sønn er ett og et halvt og han er inne i en periode hvor han slår. Spesielt da meg. I barnehagen ser de ikke så mye til det heldigvis. Han kom forsåvidt hjem med tidenes bitemerke på armen i dag. Da var det en annen gutt som hadde bitt han fordi de ville ha samme leke. Helt normalt, og det tyder verken på aggresjonsproblemer spesifikt eller vanskelige hjemmeforhold. Din sønn er sikkert verre i barnehagen enn hjemme fordi han der har flere "regler" å forholde seg til, flere barn å havne i konflikt med, eller flere å krangle med lekene om eller slikt, enn det han har hjemme.

Skrevet

Min datter gjorde alle 3 delene. Men de var 3 jenter som var like gamle og hadde like sterke personligheter. Det var en tøff tid for de ansatte. Her ble i tillegg negler mye brukt. Mannen min ble forbannet da ene jenta alltid hadde så lange negler at det ble de stygge dype kloremerkene. Så han gikk rett til pappaen å sa i fra hvis han ikke klipte neglene på datteren sin, så kom vi til å spare på vår.

Så svaret mitt er at jeg tror det var miljøet. Ingen av de andre to barna mine har vært slik. Da hun byttet barnehage opphørte denne attferden seg også. Aldri hørt at hun har angrepet noen der.

Skrevet

Hvor gammel er gutten din da?

Jeg jobber på småbarnsavdeling og der er både slå, bite og lugge ganske vanlig. Spesielt blant de barna som har litt vanskelig for å uttrykke seg med språk eller sliter med lekekoder. I tillegg så er det veldig smittsomt, et barn som blir bitt flere ganger biter gjerne et annet barn igjen.

Skrevet

Denne ped-lederen har både feil og rett. Tydeligvis feil i ditt tilfelle.

Men det finnes faktisk barn som slår, fordi de er vant med det hjemmefra.

Vi har et sånt eksepel her i vår bhg.

Der har bv også vært innvolvert, og satt igang tiltak i hjemmet. Ikke det at det har hatt noe effekt. Barnet er og blir rene mosteret når det får de verste anfallene..

Skrevet

Gutten min er 3 år og har vært veldig sen med språket sitt. Det løsnet først da han var 2 1/2 år. Før det har han bare hatt ca. 50 ord. Nå har han veldig mange ord - det har eksplodert fullstendig - men han har begynt stamme litt fordi han vil si så mye, men det går fortere i hodet hans enn munnen greier å uttale (sier logopeden).. Kansje dette blir mer frustrerende for han i bhg en hjemme.. Jeg synes bare det er så leit at ped.leder er så overbevist om at gutten min har det vanskelig inni seg.. og at hun antyder at vi er voldelige hjemme.. noe vi ikke er.

Men, selvfølgelig, det er jo ikke greit å slå, og vi har snakket mye om det her hjemme. Jeg tror kanskje ikke han forstår helt hvordan det er for andre når han slår dem, og jeg tror ikke han mener å være slem :-(

HI

Skrevet

Tror nok det er flere barn som har reagert på den mten, enn det finnes unger som ALDRI har reagert med slag og spark.Helt normalt.

Skrevet

Denne ped-lederen har både feil og rett. Tydeligvis feil i ditt tilfelle.

Men det finnes faktisk barn som slår, fordi de er vant med det hjemmefra.

Vi har et sånt eksepel her i vår bhg.

Der har bv også vært innvolvert, og satt igang tiltak i hjemmet. Ikke det at det har hatt noe effekt. Barnet er og blir rene mosteret når det får de verste anfallene..

Selvfølgelig finnes det barn som slår som ser har lært det hjemme, men det er ingen automatikk i det. Og det er skummelt når ped.leder som du burde vite bedre automatisk trekker den slutningen. Barn slår, biter, klorer, lugger, dytter og sparker og ville tro at 99% av de som gjør det har det helt normalt hjemme. Ihvertfall i barnehagealder.

Skrevet

Mente forresten ikke ped.leder du, bytta om litt på setningen så ble feil med autocorrecten. Mente generelt..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...