Gå til innhold

Jordmoren klipte meg uten å informere!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Under fødselen ble jeg klipt uten at jordmoren sa i fra. Dette er utrolig irriterende fordi arrvevet er hardt og gjør vondt når jeg og partneren min har sex.

Jeg hadde nektet å bli klipt viss hun hadde spurt! Men uansett er det noe å gjøre med det vondte arrvevet slik jeg kan få et normalt sexliv igjen? Det har gått snart et år siden jeg fødde og jeg er lei av å vente på at det skal bli "bra av seg selv"...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så du ville heller hatt en unge som satt fast eller at du revna?

Skrevet

Barnet satt ikke fast og jeg ville heller rivne enn å bli klipt. Såret gror vist bedre når en revner naturlig!

HI

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Det gjorde jordmora mi også, ingen forvarsel, og ingen bedøvelse. De klipper ikke, så lenge det hele går fint av seg selv, her ble jeg klippet fordi guttungen startet å stresse, han kom bare ikke ut, så hun måtte få han ut fortest mulig, og da ble det å klippe.

Det er nå 19 mnd siden, og arret er mykt igjen (var det etter ca 15-16 mnd, men stein hardt i 13 mnd), det som hjalp oss under sex, var store deler glidemiddel og godt forspill

Skrevet

Skjønner at det er irriterende, hvertfall når hun ikke sier fra!

Fikk du ingen forklaring i etterkant?

Det hender at de klipper for å unngå at du revner på steder du helst ikke skal revne...

Her gikk fødselen råfort og JM var usikker.

Det endte med at jeg revna fra musa og hele veien til rumpa.

Kan hende din JM så at du holdt på å revne bakover f.eks?

Skrevet

Å gud jeg hadde ikke villet vite om klipping på forhånd. Slapp det da jeg fødte,men blir jeg gravid igjen, vil jeg Ikke vite det. Friker ut bare av å tenke på det.

Skrevet

Forklaringen var at det var helt vanlig med et klipp slik man unngikk å revne. Trodde man hadde begynt å unngå å klippe jeg!?

HI

Skrevet

At arrvevet er hardt trenger ikke ha noe å gjøre med at du ble klippet. Jeg ble ikke klippet, men revnet litt og har også slitt med hardt arrvev. Hadde sex 6-7 ganger det første året, og det var kjempevondt! Fikk beskjed av legen, etter et halvt år, om å tøye og massere (var ikke så flink til det..), men omtrent 18 mnd. etter fødsel hadde det gått seg til såpass at det var greit å ha sex igjen.

Skrevet

Du blir jo klippet for å unngå at du spjærer! Det er jo når du blir klippet at det blir penere/gror lettere.

Jeg ble klippet med nr 1, men har ingen men etterpå. Med nr vet jeg faktisk ikke. Jeg måtte sy 2-3 sting etter begge fødsler, men jeg er tilnærmet det samme som før.

Skrevet

Jeg ble klippet- nettopp for å unngå ukontrollert revning og å hjelpe ungen ut. Dette ble gjort etter en faglig vurdering fra jordmor, men jeg fikk selvsagt bedøvelse på forhånd, samt at hun sa ifra.

Har ingen problemer med arrvev eller vondt noe sted, og ting grodde helt fint. Hadde hun ikke klippet, hadde jeg kunne fått en langt større sårflate enn ellers.

Skrevet

Jeg ba om å bli klippet med begge mine, og det ville de helst ikke. Men når barna kom på 2 timer fra første rie så måtte de pga stress.

I etterkant fortalte jordmor at de ville klippet uansett for å berge barna.

Og ett klipp er kontrollert. Å revne er ukontrollert. Jeg kjenner flere med problemer etter p ha revnet enn etter å ha klippet

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Mye heller klippes jeg enn å revne ukontrollert! Ikke har jeg tenkt å vise arret på kaffeslaberas heller, så om det gror finere eller ei, bryr meg en viss plass. Ble klippet, og var kjempeglad for det. Har ikke vært spesielt plaget med vondt i arret, men mye vondt generelt der nede og der inne det første året, noe jeg også ville hatt om jeg revnet.

Skrevet

Jeg har opplevd både å bli klippet og å revne ukontrollert, anbefaler klipping altså.

Da jeg revnet av meg selv revnet jeg rett fremover, dvs urinveisåpningen og klitoris. Da var det bedre med et klipp på skrå bakover ;)

Men jeg har ingen problemer med arrvev i det hele tatt, hvordan vi gror sammen og hva slags arrvev man får kommer vel an på hudtypen din? Noen får jo digre "meitemark" av noen arr, mens andre knapt får en bulk i huden. Vi kan gro sammen veldig forskjellig etter akkurat samme skade...trodde jeg ihvertfall.

Skrevet

Tror du kan være glad for at du ble klippet. Jeg har revnet begge gangene, og sisre gang nå fikk jeg totalruptur. Sliter veldig med det. Virkelig ikke å anbefale..

Skrevet

Jeg ber til gud om at jeg ikke får vite om det på forhånd om de må ta frem saksa hvis jeg skal føde en gang!!

Skrevet

Du burde være glad for at du ble klippet! Det er jo for å unngå ukontrollert revning, noe som er mye verre!

Skrevet

Jeg ønsket veldig at de klippet, men de var inne i en "naturlig" fase og nektet..

TAKK, for betennelsen som tok et par år å bli helt kvitt!

TAKK for totalruptur!

TAKK for pinsler under dogåing(nr. 2) i 1 år.

I ettertid har jeg født to til, uten noe revning - to helt forskjellige verdener, kan ikke sammenlignes!

Slutt å sutre, og vær glad du er oppegående!

Skrevet

Ved første fødsel ble jeg klippet, og det var kun klippet som måtte syes. Det grodde veldig fort. Og nå vet jeg ikke hvor jeg ble klippet en gang, finner ikke arret!

Ved andre fødsel revnet jeg grad 1 (grodde kjapt) og fikk maaange pyntesting utenpå og inni som klødde som f*** og grodde veldig sent.

Skal jeg ha flere barn håper jeg de klipper, selv om det var grusomt vondt:)

Skrevet

Du vet virkelig ikke hva du snakker om HI!!

Skrevet

Vær glad du ble klippet HI, her fikk jeg full ruptur, til tross for at jeg ba flere turer om å bli klippet, har hatt et helvete i 3 år etterpå nå, mye smerter, noe infeksjon i starten, til tross for at jeg vasket godt osv. Jeg lå på operasjonssalen i nesten 4 timer, da jeg hadde revnet inn i endatarmen, så de måtte sy der, revnet også over hele indere kjønnslepper også.. Ikke noe behagelig med ukontrolert revning. Total angst for å føde noe fler barn..

Skrevet

Hallo, HI......vet du hvor heldig du var som ble klippet??

Det stemmer absolutt ikke det du sier om å revne!!

Skrevet

Hva er det du maser om? De klipper vel ikke for moro skyld?

Skrevet

Det samme sa fødselelegen til meg. At såret gror mye bedre når man revner enn når man klipper. Da kommer det selvsagt an på hvor mye man revner kontra klipper. Men det sier seg selv at det er lettere å lime kantene sammen igjen i et revet papir enn i et som er klippet med helt jevne kanter. Samme blir det med sår.

Skrevet

Men i all verden? Trodde da virkelig det var greit de klipte uten å si i fra? Hvis ungen sitter fast og ikke har det bra, så er det vel bare bra de klipte? Kanskje de så an hvordan du hadde det også, og fant ut at nå Må ungen ut og mor er sliten.

Skrevet

Jeg mener at jordmor ikke skal klippe uten å innhente tillatelse fra den fødende. Det tar ikke en gang 30 sekunder og på den tid går det ikke fra normal til krise, så å hevde at det ikke er tid til å spørre er rett og slett tull.

Jeg mener at norske jordmødre skal lære litt fra utlandet (Finnland f.eks.), der revner kvinnene mye mindre fordi jm har lært å beskytte område med sin hånd. Men saks er jo mye enklere - for jordmoren, ikke kvinnen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...