Gå til innhold

Kan de spørre om dette på jobbintervju?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har de lov å spørre en om helsa er god? De har uansett ingen garanti for at den holder eller at man er ærlig. Er ikke det tabu akkurat som graviditet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen har spurt meg om slikt på et jobbintervju i alle fall:)

Skrevet

De kan ikke spørre om det. Helseopplysninger er sensitiv personinformasjon. Faktisk er det et lovbrudd å spørre om det (også om du ikke svarer). Bare for i det hele tatt å spørre noen om helseopplysninger skal man ha konsesjon fra Datatilsynet.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg ble spurt om det på intervju til den forrige jobben. Tenkte ikke over hvorvidt det var lov eller ei...

Skrevet

Nei men de pakker det ofte litt inn så de spør " Er det noe spesiellt ved din helsetilstand som vi må ta hensyn til ? " Dette spørsmålet med den formuleringen har jeg blitt stilt på flere intervjuer..

Skrevet

Det kan de spørre om. Blant annet kan de spørre om det er helsemessige ting som kan innvirke på dine muligheter til å utføre jobben.

I en del stillinger må du også fremlegge helseattest.

Skrevet

Har opplevd på 3 intervju at de har spurt om psykisk helse.

Vi brukte et byrå som hjelp ved siste ansettelse og de hadde spurt alle som var inne på intervju om psykisk helse.

Er det lov men ikke fysisk helse? Høres vilt ut spør du meg!

Skrevet

Det er ikke lov å diskriminere kronisk syke ved ansettelser, i hvert fall i det offentlige. Jeg spør om det er spesielle hensyn som må tas helsemessig dersom personen får jobb hos meg. Det er lov. Når jeg innhenter referanser spør jeg også om vedkommende er mye syk, det tror jeg også er lov.

Skrevet

Nei men de pakker det ofte litt inn så de spør " Er det noe spesiellt ved din helsetilstand som vi må ta hensyn til ? " Dette spørsmålet med den formuleringen har jeg blitt stilt på flere intervjuer..

Det er ett av våre standardspm der jeg jobber.. det er lov :-) man kan spørre om helse,men ikke diagnose.

Skrevet

Nei det er ikke lov jfr. arbeidsmiljøloven § 9.3:

§ 9-3. Innhenting av helseopplysninger ved ansettelse

(1) Arbeidsgiver må ikke i utlysningen etter nye arbeidstakere eller på annen måte be om at søkerne skal gi andre helseopplysninger enn dem som er nødvendige for å utføre de arbeidsoppgaver som knytter seg til stillingen. Arbeidsgiver må heller ikke iverksette tiltak for å innhente helseopplysninger på annen måte.

Det er som lovteksten sier kun lov i tilfeller der det er avgjørende for utførelse av den konkrete stillingen. Eks. Evt ryggproblemer for en flyttemann.

Skrevet

(1) Arbeidsgiver må ikke i utlysningen etter nye arbeidstakere eller på annen måte be om at søkerne skal gi andre helseopplysninger enn dem som er nødvendige for å utføre de arbeidsoppgaver som knytter seg til stillingen. Arbeidsgiver må heller ikke iverksette tiltak for å innhente helseopplysninger på annen måte.

Det er som lovteksten sier kun lov i tilfeller der det er avgjørende for utførelse av den konkrete stillingen. Eks. Evt ryggproblemer for en flyttemann.

Ja,og det er det man spør om. Om det er noen helsemessige grunner som kan påvirke evnen til å gjøre jobben. Jeg kjenner regelverket godt,og det er dette som er gjengs oppfattelse av den aktuelle hjemmel.

Skrevet

Her er det en del som ikke har kjennskap til dette. Det er et fåtall stillinger innen offshore, brannvern, dykking osv. som kan kreve helseattest.

Det er lov å spørre den som søker jobb selv om de har helsetilstander som er til hinder for å utføre jobbens oppgaver, men man må ha sterk saklig grunn til å stille mer spesifikke spørsmål. Spørsmål om psykisk helse vil f.eks. bare være relevant for stillinger som kan medføre en psykisk belastning, eksempelvis militæret.

Det er forbudt av arbeidsgivere å forsøke å innhente og/ eller oppgi helseopplysninger om en ansatt. Helseopplysninger er taushetspliktig informasjon, og de som jobber med dette skal kjenne til lovverket her

Arbeidsgiver er derimot muligens ikke forhindret fra å spørre tidligere arbeidsgiver om sykefraværet har vært lavt eller høyt, og kan så opplyse søkeren om dette og høre om fraværet anses for å ha hatt en tilbakelagt årsak eller krever tilrettelegging.

Datatilsynet sier:

• Arbeidsgiveren kan ikke gi helseopplysninger videre til andre, med mindre det følger av lov eller dersom den ansatte har samtykket til det. Dette gjelder både internt og ved utlevering til utenforstående. Arbeidsgiveren er likevel forpliktet til å gi en del opplysninger videre til forskjellige offentlige organer, slik som trygdevesenet og Arbeidstilsynet.
    Helseopplysninger bør primært bare behandles av kvalifisert personale underlagt taushetsplikt, slik som personer innen bedriftshelsetjenesten. Dette gjelder imidlertid ikke for opplysninger om sykemelding og lignende, som må kunne behandles av nærmeste leder eller eventuelt personalavdelingen."

Fra NHO:

"Arbeidsmiljøloven §9-3 setter også opp forbud mot at en

arbeidsgiver i utlysningen av stillinger ber om at arbeidssøkeren

gir andre helseopplysninger enn dem som er nødvendige

for å utføre de arbeidsoppgaver som knytter seg til stillingen.

Arbeidsgiveren må heller ikke iverksette tiltak for å innhente

helseopplysninger på annen måte. Bestemmelsen innebærer

at arbeidsgiveren bare kan innhente de helseopplysninger som

er nødvendig for utførelsen av de arbeidsoppgaver som knytter

seg til stillingen. Formålet med bestemmelsen er å hindre at

arbeidstakere på urimelig grunnlag holdes ute fra arbeidslivet.

Bestemmelsen har slik sett en nær sammenheng med kapittel

13 som gir et vern mot diskriminering. Bestemmelsen er

uttømmende. Arbeidsgiveren kan således ikke ”omgå” bestemmelsen

ved å innehente et samtykke fra arbeidstakeren."

Skrevet

Ja,og det er det man spør om. Om det er noen helsemessige grunner som kan påvirke evnen til å gjøre jobben. Jeg kjenner regelverket godt,og det er dette som er gjengs oppfattelse av den aktuelle hjemmel.

Gjengs oppfatning blant dem du har snakket med er ikke nødvendigvis helt riktig. Regelverket er utformet med tanke på å forhindre dikriminering, og man kan ikke spørre veldig generelt om det er noe som vil påvirke ens evne til å gjøre jobben- dette vil kunne tolkes som et forsøk på å ansette den med best helse.

En skal ha sterk saklig begrunnelse for å spørre, og en bør spørre om arbeidstaker på nåværende tidspunkt har en helsetilstand som gjør at vedkommende ikke vil kunne utføre de konkrete oppgavene som hører til stillingen. Det er dessuten til arbeidstaker selv man har anledning til å stille dette spørsmålet, ikke andre.

Skrevet

Gjengs oppfatning blant dem du har snakket med er ikke nødvendigvis helt riktig. Regelverket er utformet med tanke på å forhindre dikriminering, og man kan ikke spørre veldig generelt om det er noe som vil påvirke ens evne til å gjøre jobben- dette vil kunne tolkes som et forsøk på å ansette den med best helse.

En skal ha sterk saklig begrunnelse for å spørre, og en bør spørre om arbeidstaker på nåværende tidspunkt har en helsetilstand som gjør at vedkommende ikke vil kunne utføre de konkrete oppgavene som hører til stillingen. Det er dessuten til arbeidstaker selv man har anledning til å stille dette spørsmålet, ikke andre.

Nå vet ikke jeg hvem du er eller på hva slags bakgrunn du uttaler deg, men de jeg har " snakket" med, er FAD og flere store fagforeninger som NTL, Parat,NITO og Akademikerne. Vi innhenter selvfølgelig ikke helseattest,men vi spør om det er noe kandidaten vil fortelle som kan påvirke evnen til å gjøre jobben. Så spør vi om de har mye fravær.

Så lenge alle de overnevnte godkjenner en slik praksis skal du ha tunge argumenter for hvorfor det er feil. Jeg ser du også sier bør i din tekst,så det er jo rom for andre praktiseringer?

Men,har du svært gode argumenter,skal jeg selvfølgelig ta de til etterretning! Jeg er interessert i å behandle kandidaten best og riktigst mulig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...