Solskinnsbolla Skrevet 9. oktober 2012 #1 Skrevet 9. oktober 2012 Jeg fikk en voksipose av ei venninne, og så tok vi ut dyna inni og vaska den. Det skulle vi aldri gjort, for nå er den helt hard! Har vaska dyna i den gamle voksiposen vår mange ganger, og det har aldri vært noe problem. Er det noe måte å redde den på, eller er det bare å kaste den??? Litt fortvila her nå, da det bare er tre dager til lille'n kommer...
Vandrende Skrevet 9. oktober 2012 #2 Skrevet 9. oktober 2012 Vask den en gang til å kjør i tørketrommel med tennisball. Kanskje de funker?
Solskinnsbolla Skrevet 9. oktober 2012 Forfatter #3 Skrevet 9. oktober 2012 Har hatt den i tørketrommel, men uten tennisball. Det er ikke dun i den, så jeg trodde ikke jeg trengte det. Får prøve det da kanskje...
Nangiliama Skrevet 9. oktober 2012 #4 Skrevet 9. oktober 2012 Er det en ulldyne? De orginale voksiene hadde nemlig det... I såfall vil jeg tro at den ikke tåler vanlig vask, og i hvertfalll ikke tørketrommel? :-S
Nangiliama Skrevet 9. oktober 2012 #5 Skrevet 9. oktober 2012 Er det en ulldyne? De orginale voksiene hadde nemlig det... I såfall vil jeg tro at den ikke tåler vanlig vask, og i hvertfalll ikke tørketrommel? :-S
Solskinnsbolla Skrevet 9. oktober 2012 Forfatter #7 Skrevet 9. oktober 2012 Det er ulldyne ser jeg nå. Da kan jeg bare kaste den...
Solskinnsbolla Skrevet 9. oktober 2012 Forfatter #8 Skrevet 9. oktober 2012 Det er mamma som har vaska den, og hun har visst brukt helt vanlig 40 grader... HELVETE!!!
Fru Blåbær Skrevet 9. oktober 2012 #9 Skrevet 9. oktober 2012 Du kan jo prøve å putte den i en gryte og koke den? Hvis den er ødelagt allerede? Ammeinnleggene mine vokste alltid litt etter at jeg kokte dem, de tovet seg og krympet i maskinen. (Hemmeligheten med å koke ull er at du legger det i kaldt vann og koker og avkjøler uten å røre.) Er det mulig å ta ut foret og karde det slik at det blir mykt og fluffy igjen?
LilleVilje Skrevet 9. oktober 2012 #10 Skrevet 9. oktober 2012 Det høres ut som om du har toget ull, ja, og da gjør tørketrommel og tennisball bare ting verre. Det du kan prøve, er å legge det i bløt igjen og gni det inn med vanlig hårbalsam - store mengder, jobb det forsiktig inn og strekk og dra i ulla. Det er en kjempejobb, særlig på en så stor dyne, men kanskje verdt det? Og husk senere at ull ikke tåler mer enn 30 graders ullvask; finvask er mye hardere, og 40 grader vil tove det. Om det ikke går å løse det opp og strekke det ut, kan du finne andre bruksområder til den tovede ulla - fantastisk til sitteunderlag, eks hvis barnehagen skal på tur. En dårlig erstatning for en voksipose, jeg vet, men bedre enn å bare kaste alt...
Solskinnsbolla Skrevet 9. oktober 2012 Forfatter #12 Skrevet 9. oktober 2012 Vanskelig å få ut foret da det er sydd fast med "mønster" rundt om på hele dyna... Så du mener, Fru Blåbær, at jeg skal legge den i en gryte med kaldt vann, koke den opp og så bare la den ligge i vannet igjen til det blir kaldt? Og så henge den opp til tørking?
Fru Blåbær Skrevet 9. oktober 2012 #13 Skrevet 9. oktober 2012 Vanskelig å få ut foret da det er sydd fast med "mønster" rundt om på hele dyna... Så du mener, Fru Blåbær, at jeg skal legge den i en gryte med kaldt vann, koke den opp og så bare la den ligge i vannet igjen til det blir kaldt? Og så henge den opp til tørking? Jeg aner ikke om det vil fungere og fraskriver meg all skyld. Men det var den første tanken som slo meg ja. Hva mer kan gå galt?
Fru Blåbær Skrevet 9. oktober 2012 #14 Skrevet 9. oktober 2012 Kanskje denne kan hjelpe http://nosteblogg.blogspot.no/2011/10/eksperiment-reversere-feilvask.html
Tira Skrevet 9. oktober 2012 #15 Skrevet 9. oktober 2012 Spør dem på facebooksiden deres https://www.facebook.com/Voksi.Sverige?ref=ts Eller send mail til ullkorga som produserte disse posene i 20 år før de solgte voksi til hts. De bør ha noen gode tips:)
Dahleramp1981 Skrevet 9. oktober 2012 #16 Skrevet 9. oktober 2012 Been there... Jeg kjøpte rett og slett en billig vanlig vinterdyne på Jysk, og sydde ny voksedyne ut av den. Funker veldig bra, og tåler maskinvask og tørketrommel...
Solskinnsbolla Skrevet 10. oktober 2012 Forfatter #17 Skrevet 10. oktober 2012 Da har jeg sendt en mail, så får vi se om jeg får noe svar. Har vel ikke helt tro på at det er noe håp om at den kan reddes etter en del lesing på nett, dessverre... Dahleramp1981; Det var lurt! Billigere enn å kjøpe ny voksi.
Nangiliama Skrevet 10. oktober 2012 #18 Skrevet 10. oktober 2012 Huff det var dumt! Anbefaler deg også å se på facebook på barneutstyr-kjøp/salg-grupper! Mange kvitter seg med voksi classic til en rimelig penge
Solskinnsbolla Skrevet 10. oktober 2012 Forfatter #19 Skrevet 10. oktober 2012 Okei, tusen takk for tips!
TnT Skrevet 2. november 2012 #20 Skrevet 2. november 2012 Korleis gjekk det? Har nett gjort det samme Fekk du den bra igjen?
Fuglemamma <3 Skrevet 2. november 2012 #21 Skrevet 2. november 2012 Da har jeg sendt en mail, så får vi se om jeg får noe svar. Har vel ikke helt tro på at det er noe håp om at den kan reddes etter en del lesing på nett, dessverre... Dahleramp1981; Det var lurt! Billigere enn å kjøpe ny voksi. Jeg sydde min egen voksipose av en dundyne i går! Kjempegøy:) si ifra h is du vil ha oppskrift! .. Eller du skal kanskje bruke trekket til den gamle?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå