Gå til innhold

Meg med pappan som fikk slag igjen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

På torsdag fikk jeg en telefon fra en barnehage, der jeg ble tilbudt 100% stilling som assistent, jeg takket ja og skulle ha min første dag fredag. Når jeg var ferdig på jobb på fredag, så fikk jeg telefon om at min far hadde fått hjerneslag, så jeg pakket baggen, tok med meg jenta mi og dro hjem. Jeg bor to timer hjemmefra. Jeg bestemte meg for å bli her i en uke nå, kanskje tilogmed to, og lurer litt på hva mine rettigheter ifølge jobb er? Har jeg rett på jobben når jeg kommer tilbake, om kanskje to uker? Har jeg rett på noe betaling de dagene jeg er vekke?

Til dere som har tenkt litt på oss, det går bra med min pappa, han kommer hjem om en time, og skal sove her i natt. Han drar på rehabiliteringssenter i morgen for ett opphold, og har komt seg veldig!:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har ingen rettigheter etter så kort tid i jobben.

Hvorfor må du være der i to uker mens pappa er på rehab? Er det ikke bedre å holde jobben "varm"? To times reise er ikke langt da..

Jeg ville ikke ofra en jobb for det - da kjørte jeg heller litt til og fra i den første perioden.

Skrevet

Skjønner at du er bekymret for pappan din altså, men synes ikke du burde ha blitt borte fra jobben etter bare 1 dag der.

Du er veeeeeldig heldig om du får lov til å komme tilbake dit etter 2 uker og jeg tror heller ikke du har noen rettigheter.

Hva sa de forresten til at du ikke kom? For du har vel pratet med dem? Man kan jo ikke bare velge å ta seg fri i 2 uker..

Skrevet

Du må ha jobbet i to måneder for å ta ut egenmelding i tre dager. Men etter to uker kan legen sykemelde deg. Dette forutsetter at du faktisk er syk, enten fysisk eller psykisk.

Du bor to timer fra din far? Da har jeg litt problemer med å forstå hvorfor du ikke kom på jobb på mandag, i hvert fall tirsdag.

Skrevet

Om ikke faren din er død så skulle du stilt på jobb på mandag. Ut fra dette du skriver regner jeg nesten med at du ikke en gang har ringt jobben og sagt fra.

Jeg har lurt på hvem dere er som oppfører dere slik.

Du har ingen rettigheter om du tar deg fri uten tillatelse.

Gjest Heartbroken
Skrevet

Du kan nok kanskje ha rett på velferdspermisjon uten lønn hvis foreldrene trenger deg, men du kan ikke bare bli borte fra jobb fordi det er trist at far er blitt syk.

Er du formelt ansatt ved at du har skrevet arb.kontrakt?

Skrevet

Var ikke dette svarene du ønsket deg ettersom du ikke har fulgt opp tråden din HI?

Skrevet

På torsdag fikk jeg en telefon fra en barnehage, der jeg ble tilbudt 100% stilling som assistent, jeg takket ja og skulle ha min første dag fredag. Når jeg var ferdig på jobb på fredag, så fikk jeg telefon om at min far hadde fått hjerneslag, så jeg pakket baggen, tok med meg jenta mi og dro hjem. Jeg bor to timer hjemmefra. Jeg bestemte meg for å bli her i en uke nå, kanskje tilogmed to, og lurer litt på hva mine rettigheter ifølge jobb er? Har jeg rett på jobben når jeg kommer tilbake, om kanskje to uker? Har jeg rett på noe betaling de dagene jeg er vekke?

Til dere som har tenkt litt på oss, det går bra med min pappa, han kommer hjem om en time, og skal sove her i natt. Han drar på rehabiliteringssenter i morgen for ett opphold, og har komt seg veldig! :)

Du har ABSOLUTT INGEN rettigheter!!

Du kan selvfølgelig ikke bare blir borte fra jobb bare fordi du føler for det!

Alle skjønner at det er trist at din far ser syk, men han er ikke døden nær - langt ifra faktisk - så du burde ha stilt på jobb på mandagen!! Du har inngått en kontrakt som tilsier at du skal jobbe, og da kan du ikke være borte med mindre du selv er syk. i så fall ville du trengt en sykmelding siden du ikke har rett til å benytte deg av egenmelding!

Hvis du kunne begrunnet at du trengte fri fra jobb noen dager, så søker du velferdspermisjon.

Du kan selvfølgelig ikke selv velge å blir borte fra jobb en uke eller to fordi du føler at det er det riktige ovenfor din far. dessuten; han skal jo bort på rehabilitering, så det er jo ingen grunn til at du skal oppholde deg hjemme??

Skrevet

Kan du ikke gå på jobb som normalt da? Besøke han f.eks onsdag, overnatte til torsdag og dra tidlig for å nå jobben. Evt. ta den dagen du begynner sent. + fra fredag til søndag.

Skrevet

Hi her. Jeg tok selvfølgelig ikke fri uten tillatelse, jeg ringte jobben og de sa at det var helt greit at jeg var borte, familie først, som de sa, og jeg var ikke "nødvendig". Jeg var under opplæring, og egentlig bare observerte og det skulle jeg gjort kommende uke også. Grunnen til at jeg måtte dra, var at min far var 7 timer hjemmefra når dette hendte, min mor måtte dra ned dit siden de ikke kunne flytte han, og jeg måtte se til småsøskene mine. Og jeg hadde lyst å være hos familien min i en sånn stund. Alle reagerer forskjellig på ting, og tro meg når jeg sier at jeg bruker lang tid på å komme meg når slike ting skjer...

Å få penger for dager jeg er borte nå var vel egentlig ett tilleggsspørsmål, hovedspørsmålet var om jeg fremdeles har rett på jobben når jeg kommer tilbake.. Jeg har gått lenge uten jobb og det var en fin plass jeg fikk jobb på også, så jeg har jo veldig lyst tilbake..

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...