Gå til innhold

Reagerte jeg feil overfor fireåringen min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på et kjøpesenter i dag med mine to små gutter. Minste på 16 mndr. i vogn, og eldste på 4 år. Sistnevnte skulle plutselig tisse, så vi hastet ut på do. Jeg gikk først med vognen, og han småløp etter meg. Jeg lå kanskje tre-fire meter foran ham. På vei til damedoen gå man forbi døren til herredoen. Da jeg akkurat var kommet forbi, åpnet en mann døren til herredoen innenfra. Jeg ble skjult bak den så han ikke så meg. Jeg hørte at han sa noe lavmælt til fireåringen min. Gutten min sa selvfølgelig rett på meg og sa: "Han sa :"Vil du komme inn her?"" Mannen kvapp da han så meg, smilte og mumlet noe, og gikk. Jeg synes å huske at han også holdt på med buksesmekken, men jeg er ikke helt sikker på akkurat hva jeg egentlig husker, det gikk så fort.

Jeg fikk selvføgelig hjertebank og forklafre gutten min at hvis noen voksne han ikke kjenner spør om han vil være med steder, må han aldri bli med dem. Han begynte å spørre og grave hvorfor. Om de ville slå ham eller om han kunne dø. Jeg ville jo ikke skremme ham, men ville være ærlig. Jeg sa at noen voksne menn kanskje ville vise ham tissen sin, og at det ikke er bra, og da måtte han si at han ikke ville det.

Var det å gå for langt? Burde jeg ikke sagt det til en fireåring?

Forresten, jeg gikk og meldte fra til senterets vakt etterpå. De skulle sjekke kameraene.

Vi bor på vestlandet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

eh... greit å være bekymret osv.... men var mannen på vei ut av døra, og kanskje han bare lurte på om gutten din trengte hjelp med døren for å komme inn?

Jeg synes du overreagerer veldig her...

Skrevet

Ehhh.... Kanskje du tolket hele situasjonen helt feil?? En mann som rører ved smekken sin før/etter en dorunde er vel ikke helt uvanlig. Jeg personlig tenker at du har fortalt gutten din mer enn nok når du forklarer at han ikke skal være med fremmede. På spørsmål om hvorfor, kan du forklare at ikke alle voksne er snille, og ikke mer enn det.

Tenker litt på denne mannen som kanskje bare så en firåeing og tenkte: "Hva i all verden gjør denne lille gutten på do alene?"

Skrevet

Jeg vet vi skal være forsiktige og passe barna våre.

Men, ikke alle menn er overgripere. Dette var nok sansynligvis bare en hyggelig mann som ønsket å holde døren åpen for sønnen din.

Jeg har selv ved flere anledninger holdt åpne dører og spurt små barn om de vil inn uten at jeg har tenkt å forgripe meg på dei. Dette har vært i situasjoner der jeg har vært på vei ut og de på vei inn. Noe jeg vil tro var alà samme situasjon som denne mannen du nå har varslet kjøpesenteret om var en mulig overgriper.

Det er viktig at vi er forsiktig, men vi treng ikke å bli hysteriske.

Skrevet

HI er. Jeg skjønner godt reaksjonen deres. Jeg er ikke paranoid av meg vanligvis. Synes det er håpløst med hysteriske foreldre. Men det var bare noe som føltes intenst og umiddelbart feil med hele situasjonen. Måten mannen reagerte på etterpå, for eksempel; han skyndte seg bort mens han smilte fåret til meg og mumlet noe. Jeg sto i ro og så rett på ham. Jeg skulle tro det ville vært naturlig å henvende seg til meg.

Men jeg har gått og grublet på dette lenge, om det kan ha vært noe helt uskyldig. Men det er liksom en forskjell på "Vil du komme inn her?" og "Skal du inn her?" Mannen sa førstnevnte.

Og å be en liten fireåring inn på do er uansett litt rart. Vil man ikke umiddelbart se etter en forelder når man ser et så lite barn alene?

Gjest pupp and go
Skrevet

Jeg skjønner at du blir nervøs etter alle oppslag den siste tiden, men jeg tror nok også at denne mannen også bare var på vei ut av do, rettet på buksa si og ville vise gutten din veien til do.

Skrevet

På ett eller annet tidspunkt må vi fortelle barna våre at ikke alle voksne er snille og at bare skal gå med voksne som mamma og pappa sier er greit. Hvordan og når, det er et vnaskelig spørsmål...

Skrevet

Jeg kan nok være litt overbekymret til tider, men må si meg enig i det de andre skriver. Jeg tror det er store sjanser for at han bare ville hjelpe gutten med døra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...