fikas Skrevet 8. oktober 2012 #1 Skrevet 8. oktober 2012 (endret) Og kjenner til litt hvordan de jobber? Vi (bhg) sendte inn en søknad om ekstra spes ped til sønnen vår i månedsskiftet mai/juni. Og da vi purret på dette til bhg i begynnelsen av september så hadde de fortsatt ikke hørt noe. De tok da kontakt med ppt og etterlyste fremgang i saken. Fikk da etterhvert beskjed om at det var satt opp ny observerer i slutten av okt. Jeg får jo litt fnatt av den utrolig trege behandlingen og ringer selv 2.okt. Får da beskjed av saksbehandler, litt sånn leende og obernærende "vi har jo tre mnd behandligstid på oss, og det har jo vært fire uker ferie". I brevet vi får dagen etter (som ut mener vi burde hatt for minst to mnd siden) så står det fremdriftsplan og også "saken skal behandles uten ugrunnet opphold jmf en eller annen paragraf". Jeg blir oppgitt og lei og sint når bhg har vært ute i god tid- og jeg mener jo at juni,juli,august,sept og oktober er langt mer enn tre mnd selv med fire uker ferie (selv om man bare er lovpålagt tre uker mellom juni og sept og jeg da mener at den fjerde uken ikke skal gå ut over saksbehandlingen). Og jeg blir ikke akkurat mer vennligstilt over saksbehandler når hun nærmest ler når hun sier at de kan da bruke tre mnd på det! Andre som har hatt kontakt med ppt, hva er deres erfaring (skjønner jo at sted og kapasitet har mye å si, men på generelt grunnlag)? Jeg syns vi burde fått en plan over forventet fremdrift tidligere enn 3 uker før "dommen" skal settes. Jeg er oppgitt over lite informasjon. Over at de ikke tar tak i ting når bhg selv sier at de trenger ekstra ressurser og hjelpemidler. Sønnen har veldig dårlig språk og kommuniserer derfor dårlig verbalt - det er slitsomt for han og også for de andre barna. Det er spesielt frustrerende for han og også for oss som foreldre for vi har ikke redskapen og kunnskapen til å "lokke dette frem", eller hva jeg skal si.. Derfor er det frustrerende å ikke få veiledning, ekstra ressurser og sparringspartnere. Føles heller ikke bra å måtte tigge om hjelp! Shit, dette ble langt (og rotete!), men jeg måtte nok bare få det ut Endret 8. oktober 2012 av fikas
Lovemelikeyoudo Skrevet 8. oktober 2012 #2 Skrevet 8. oktober 2012 Hvor gammel er gutten deres? Be bhg lage opp en dagstavle til gutten. Et stort A5 ark der man skriver mandag, tirsdag+++, lag strimler med borrelås under hver dag. Så man printe ut og laminere bilder av de ulike aktivitetene man skal igjennom i løpet av en vanlig dag i bhg,frokost, vaske hender, ta på klær, gå tur, tegne+++++. På denne måten får gutten oversikt over dagen på en helt annen måte enn før=)
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2012 #3 Skrevet 8. oktober 2012 Jeg har hatt litt problem med barnet mitt på 3 år slik at ppt ble koblet inn. Det var jeg som kontaktet dem, per telefon, og jeg fikk time til samtale hos dem allerede etter 3 dager. Dagen etter var de i barnehagen for å observere barnet og i morgen skal barnehagen, ppt og jeg ha et samarbeidsmøte. Gikk veldig fort her og jeg er glad for det. Nå vet jeg ikke hva utfallet blir, men jeg tror det er snakk om et mindre opplegg i barnehagen og justeringer her i hjemmet (som jeg allerede har begynt med etter det første møtet jeg var på). Håper det ordner seg for dere også!
fikas Skrevet 8. oktober 2012 Forfatter #4 Skrevet 8. oktober 2012 Hvor gammel er gutten deres? Be bhg lage opp en dagstavle til gutten. Et stort A5 ark der man skriver mandag, tirsdag+++, lag strimler med borrelås under hver dag. Så man printe ut og laminere bilder av de ulike aktivitetene man skal igjennom i løpet av en vanlig dag i bhg,frokost, vaske hender, ta på klær, gå tur, tegne+++++. På denne måten får gutten oversikt over dagen på en helt annen måte enn før=) Han blir fire i november han er spontan og med på alt - så å finne på noe uten å forberede han er sjelden/aldri noe problem. Det han har problemer med er å gjøre seg forstått(spesielt blant de andre barna), mange lyder som han ikke får i system bla. Vi har startet med tegn til tale på eget initiativ, men det er vanskelig med lite/ingen kunnskap og heller ingen oppfølging. Han klarer feks ikke si sitt eget navn pga ordlyden. Han prøver så godt han kan men jeg føler han hadde hatt mer utbytte av litt ekstra hjelp i bhg. Også syns jeg det er spesielt rart det tar sånn tid når saksbehandler etter første observasjon kunne fortelle at "han har så og si ingen språkforståelse, kan ikke si noe osv" så tar det så fryktelig lang tid å behandle saken. Vi opplever at han har stor språkforståelse og bhg sier også at han ikke har problemer med beskjeder, gjøremål og slike ting. Men når man i en test blir spurt om situasjoner man ikke har forutsetning til å svare på så er det ikke rart man ikke viser forståelse..?! (han ble bedt om å peke ut hvilke dur en jeger jakter på blant gris, sau, ku, elg, hjort - det eneste han vet om jakt er at bestefar skyter fugl hvordan skal han da vite at jegere skyter elg og hjort?) Hehe, jaja, nok en utblåsning. Kanskje jeg får sove godt i natt da
fikas Skrevet 8. oktober 2012 Forfatter #5 Skrevet 8. oktober 2012 Og det var selvfølgelig dyr han skulle peke ut Så flott at noen har god erfaring med ppt! det er irriterende å bli oversett slik, spesielt for meg som er uhyre tålmodig og skjønner at mange har mye å gjøre, men når jeg blir møtt slik jeg føler jeg har så har jeg ikke mange millimeter lunte å gå på
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2012 #6 Skrevet 8. oktober 2012 Hvor gammel er gutten deres? Be bhg lage opp en dagstavle til gutten. Et stort A5 ark der man skriver mandag, tirsdag+++, lag strimler med borrelås under hver dag. Så man printe ut og laminere bilder av de ulike aktivitetene man skal igjennom i løpet av en vanlig dag i bhg,frokost, vaske hender, ta på klær, gå tur, tegne+++++. På denne måten får gutten oversikt over dagen på en helt annen måte enn før=) Han blir fire i november han er spontan og med på alt - så å finne på noe uten å forberede han er sjelden/aldri noe problem. Det han har problemer med er å gjøre seg forstått(spesielt blant de andre barna), mange lyder som han ikke får i system bla. Vi har startet med tegn til tale på eget initiativ, men det er vanskelig med lite/ingen kunnskap og heller ingen oppfølging. Han klarer feks ikke si sitt eget navn pga ordlyden. Han prøver så godt han kan men jeg føler han hadde hatt mer utbytte av litt ekstra hjelp i bhg. Også syns jeg det er spesielt rart det tar sånn tid når saksbehandler etter første observasjon kunne fortelle at "han har så og si ingen språkforståelse, kan ikke si noe osv" så tar det så fryktelig lang tid å behandle saken. Vi opplever at han har stor språkforståelse og bhg sier også at han ikke har problemer med beskjeder, gjøremål og slike ting. Men når man i en test blir spurt om situasjoner man ikke har forutsetning til å svare på så er det ikke rart man ikke viser forståelse..?! (han ble bedt om å peke ut hvilke dur en jeger jakter på blant gris, sau, ku, elg, hjort - det eneste han vet om jakt er at bestefar skyter fugl hvordan skal han da vite at jegere skyter elg og hjort?) Hehe, jaja, nok en utblåsning. Kanskje jeg får sove godt i natt da Håper ikke det var den eneste testen de hadde. Jeg kan aldri tenke meg at min 5åring med normalt godt språk hadde kunnet svare på hvilke dyr man jakter på. Jeg tror ikke han aner hva jakt er i det hele tatt. Ingen i familien jakter på noe som helst, så det har aldri vært snakk om jakt hjemme...
fikas Skrevet 8. oktober 2012 Forfatter #7 Skrevet 8. oktober 2012 Hvor gammel er gutten deres? Be bhg lage opp en dagstavle til gutten. Et stort A5 ark der man skriver mandag, tirsdag+++, lag strimler med borrelås under hver dag. Så man printe ut og laminere bilder av de ulike aktivitetene man skal igjennom i løpet av en vanlig dag i bhg,frokost, vaske hender, ta på klær, gå tur, tegne+++++. På denne måten får gutten oversikt over dagen på en helt annen måte enn før=) Han blir fire i november han er spontan og med på alt - så å finne på noe uten å forberede han er sjelden/aldri noe problem. Det han har problemer med er å gjøre seg forstått(spesielt blant de andre barna), mange lyder som han ikke får i system bla. Vi har startet med tegn til tale på eget initiativ, men det er vanskelig med lite/ingen kunnskap og heller ingen oppfølging. Han klarer feks ikke si sitt eget navn pga ordlyden. Han prøver så godt han kan men jeg føler han hadde hatt mer utbytte av litt ekstra hjelp i bhg. Også syns jeg det er spesielt rart det tar sånn tid når saksbehandler etter første observasjon kunne fortelle at "han har så og si ingen språkforståelse, kan ikke si noe osv" så tar det så fryktelig lang tid å behandle saken. Vi opplever at han har stor språkforståelse og bhg sier også at han ikke har problemer med beskjeder, gjøremål og slike ting. Men når man i en test blir spurt om situasjoner man ikke har forutsetning til å svare på så er det ikke rart man ikke viser forståelse..?! (han ble bedt om å peke ut hvilke dur en jeger jakter på blant gris, sau, ku, elg, hjort - det eneste han vet om jakt er at bestefar skyter fugl hvordan skal han da vite at jegere skyter elg og hjort?) Hehe, jaja, nok en utblåsning. Kanskje jeg får sove godt i natt da Håper ikke det var den eneste testen de hadde. Jeg kan aldri tenke meg at min 5åring med normalt godt språk hadde kunnet svare på hvilke dyr man jakter på. Jeg tror ikke han aner hva jakt er i det hele tatt. Ingen i familien jakter på noe som helst, så det har aldri vært snakk om jakt hjemme... Nei, det var ikke den eneste situasjonen, men den eneste jeg husker. Men jeg reagerte på at flere av oppgavene var av samme 'kaliber' altså int han ikke ville hatt forutsetning for å svare noe som helst på selv om han kunne snakke aldri så mye. Jeg sa det til henne også at jeg syns mye av testen var helt utenfor hva han har forutsetninger til å svare på, men tror ikke det gikk helt inn..!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå