Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 8. oktober 2012 #1 Skrevet 8. oktober 2012 Et skikkelig "jeg-synes-synd-i-meg-selv-uten-egentlig-å-ha-grunn-til-det"-innlegg dette her, bare for å lufte ting litt egentlig. Jeg er så vanvittig utslitt og full i hode av tanker nå at jeg knapt vet hvor jeg skal gjøre av meg selv. Jeg visste at det ville bli slik, jeg har vært forberedt på det, og jeg vet at det snart blir mye bedre og med en enorm "premie" i potten bare ca 7 uker unna, men nå går det bare helt rundt for meg. De av dere som har bygget hus og vært i innspurten der man har ansvar for all administrasjon og mye av egeninnsatsen vet hva jeg mener. Alt presset som har vært på en lenge (for vår del i over 1 år nå), alle trådene som skal holdes på plass, alt som skal huskes, gjøres, få til, ha oversikt over... Egentlig en fulltidsjobb i seg selv. Men det går jo ikke, vi må jo ha penger, så vi jobber begge to. Nå jobber jeg "bare" 86% i år fordi det var det jeg fikk i år (ikke fast jobb enda, nesten umulig her jeg bor i mitt yrke før etter 4 år på samme sted), så derfor videreutdanner jeg meg nå for å styrke sjansene for dette. Dvs 50% studie ved siden av jobb og innspurten av husbyggingen. Og så har vi jo 4 barn da som krever sitt med alt som følger med. Lekser, foreldremøter/utviklingssamtaler, treninger, kamper, oppvisninger, dugnader, bursdagsbesøk osv... Ja, dere vet selv. Og så skal jo her vi bor nå vedlikeholdes med vanlig husarbeid som klesvask, handle inn mat, lage mat, støvsuge osv. Og nå sitter jeg med en oppgave til studie og klarer ikke å tenke. Jeg er rett og slett ikke i stand til å konsentrere meg i det hele tatt. Jeg leser pensumteksten på nytt og på nytt, men skjønner ikke hva som står der. Jeg prøver å skrive litt, men jeg skjønner knapt hva jeg skriver selv. Og fristen er i morgen! Og i morgen har eldstemann bursdag og jeg må bake kake til det og rydde og vaske før besøk, og mannen er borte og jobber i huset og ungene springer rundt her og... jeg er så sliiiiiiiiiiten! Og jeg får ikke til å skrive og ender opp her! Må jo bare forsøke å skrive litt i kveld innimellom kakebaking og rydding (og å henge opp siste vasken...fa** hadde glemt den!). Bare fatter ikke hvordan. Noen tips til å skjerpe konsentrasjonen litt? Jeg drikker ikke kaffe... Sånn, dagens syt fra meg, godt å få det ut!
Gjest peacock Skrevet 8. oktober 2012 #2 Skrevet 8. oktober 2012 Ring mannen din og få ham til å hjelpe deg idag og imorgen. Dyrere å stryke på studiet i for av tapt lønnsinntekt og ekstra tid du må bruke for å ta det opp enn å blir en dag senere ferdig med huset... Da tar du deg fri en time eller to nå med en tur ut i frisk luft mens du tenker litt over oppgaveemnet og strukturen - går veldig mye fortere å skrive om du har en ramme.... Føler med deg - dette klarer du! Ta en ting om gangen. Tror ikke barnet ditt tar skade av at det ikke er helt ryddig eller at kaken ikke er den mest avanserte. Lykke til!
Gjest sug lut Skrevet 8. oktober 2012 #3 Skrevet 8. oktober 2012 Hvor mye må du produsere? Husk, du gjør mye bare på rutinen - det ordner seg. Luft hodet, lag kaffe, lever noe du står på og se på det som bra nok.
Mrs. Bouquet Skrevet 8. oktober 2012 #4 Skrevet 8. oktober 2012 Jeg syns helt ærlig det var helt feil tidspunkt å studere. For de fleste er det nok å jobbe 84 % og ha 4 barn. Når dere i tillegg bygger hus så burde det vært grensa for hva en skal klare å gjennomføre. Er det ikke mulig å utsette studiene?
Gjest Baby♡Lykke Skrevet 8. oktober 2012 #5 Skrevet 8. oktober 2012 Jeg forstår at du er sliten. Jeg hadde ikke orket et så høyt tempo. Jeg tror din manglende konsentrasjon er en reaksjon på stress. Det høres ut som kroppen din har et snev av panikk over å ikke rekke over alt du skal og klare alle oppgavene som du skal gjøre. Det er stressende. Og hva skjer når vi er i en stresset situasjon? Jeg tror bl.a at konsentrasjon og hukommelse kan reduseres. Det har stor betydning hvor lenge man har vært utsatt for stress. Som du sier så har det vart et år. Jo lengre tid, jo mer mer belastende er det for kroppen. Mitt beste råd er å slappe av. Bruk bevisst avspenning. Det høres rart ut hvordan kan man slappe av i en slik situasjon. Men bestem deg for å slappe av. GJør det som du føler er riktig for deg. Koble helt av. Hør på rolig musikk og la kroppen slappe av i alle muskler for eksempel. Det er mye lettere å ta til seg kunnskap når hjernen og sinnet er avslappet. Når man er veldig stresset, så trenger mange ekstra tilskudd av vitaminer. B- vitaminer. Noen ganger er det bra å syte, få det ut, og så kan man starte på nytt med friske tanker. Jeg håper du får det til. En annen ting som jeg syns er nyttig, er å skrive en liste. En liste på det som må gjøres, kan vente. Stryk ut etterhvert når du er ferdig. Hva kan du delegere til andre. Har du mulighet til at noen kan komme å hjelpe deg med barna. Kan mannen din sette på klesvasken? Hva kan barna dine hjelpe med? Ikke sikkert du var ute etter råd. Håper det var greit at jeg kom med noen. Jeg forstår veldig godt at det blir mye for deg med alt du har ramset opp. Lykke til.
Gjest Baby♡Lykke Skrevet 8. oktober 2012 #6 Skrevet 8. oktober 2012 Det jeg gjør når tiden er knapp og det er bursdag, er at jeg bestiller en kake på bakeriet. Koster noen hundrelapper, men absolutt verdt det.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 8. oktober 2012 Forfatter #7 Skrevet 8. oktober 2012 Takk for oppmuntring jenter Nå er kaken ferdig og mannen hjemme. Jeg kunne ikke be ham komme hjem før, vi fikk 1,2 tonn med gulv levert i dag og hvor veltrent jeg enn er så har jeg verken rygg, skuldre eller armmuskler til å hjelpe til med å flytte så mye tungt gulv. Men nå var de ferdig og han kom hjem og skal legge ungene. Nå må jeg bare fokusere og så få levert. Det er bare bestått/ikke bestått (godkjenningsoppgave før eksamen), men må jo ha bestått da... Til du som lurte, så nei, jeg kan ikke utsette studiene fordi jeg ikke lenger orker spenningen rundt å ikke vite om jeg får jobb (og nok jobb). Var helt grusomt før sommeren og ble vanvittig stresset av det. Rektor sa rett ut at det var fordi jeg manglet halve faget, så nå må jeg bare få tatt det! Innkjøp av b-vitaminer er notert, tar i mot alle gode råd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå