Gå til innhold

Babyer med down syndrom??


Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan dette finnes ut av på ord.ul? Eller er det noe de ser ved fødsel?? Har lest om noen tilfeller hvor foreldrene fikk vite det etter barnet ble født..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De kan i mange tilfeller se det på UL i uke 12.

Skrevet

Ein ser det ikkje på ordinær ultralyd, men kan sjå det rundt veke 12. I dei fleste tilfella av DS visste ikkje foreldra om det før fødselen, då 90% av dei som veit vel abort.

Skrevet

Nei, dette ser de (vanligvis) ikke ved ordinær ul. Ei venninne av meg har en flott gutt med Downs. Hun fikk ikke vite det før etter fødsel.

Skrevet

Syntes det er litt skummelt jeg,men hva med denne nakkefolden de sjekker trodde det hadde noe med det å gjøre jeg??

Skrevet

Så hvis man har vært på ul rundt uke 12 så burde de sett det da? Jeg var vel rundt da tror jeg..

Skrevet

Syntes det er litt skummelt jeg,men hva med denne nakkefolden de sjekker trodde det hadde noe med det å gjøre jeg??

Ja, men dette går tilbake og er normalt ved ordinær ultralyd.
Skrevet

Så hvis nakkefolden har vært normal ved uke 8-13-18-29 så bør det ikke være noe galt?

Skrevet

De ser ikke OM fosteret har Downs, de ser om nesebenet er tilstede og om nakkefolden er fortykket. Er disse to risikofaktorene tilstede, og Fetal medicine foundation-programmet regner ut en økt risiko for trisomier, kan man få tatt en CVS (morkakebiopsi). Denne viser om fosteret har trisiomi 21, 13 eller 18 på hurtigtesten som tar opp mot en uke. Hvis den viser trisomi 21 tar det 3-4 uker før man vet hva slags type trisomi det dreier seg om.

Gjest vinterbrud
Skrevet

Til opplysning så er det opptil flere syndromer som ikke oppdages på ultralyd i svangerskapet,ikke bare down syndrom som det fokuseres på her.

Skrevet

På tidlig ultralyd mellom uke 12 og 14 kan de måle nakkefold, og nesebenet mener jeg også de måler for å sjekke. De kan uansett ikke utelukke Downs 100 % på denne måten , da må du ta fostervannsprøve.

Skrevet

Så når de sier at alt ser perfekt ut på en ul,kan man likevel ende opp med et barn som ikke er det idet hele tatt?? Det var jo ikke særlig betryggende..enda en grunn til å grue seg til fødsel da.. Huff..

Skrevet

Til opplysning så er det opptil flere syndromer som ikke oppdages på ultralyd i svangerskapet,ikke bare down syndrom som det fokuseres på her.

Det er sant, men litt skummelt er det uansett.
Skrevet

Så når de sier at alt ser perfekt ut på en ul,kan man likevel ende opp med et barn som ikke er det idet hele tatt?? Det var jo ikke særlig betryggende..enda en grunn til å grue seg til fødsel da.. Huff..

Ein har ingen garantiar når ein vel å få barn. Barnet kan bli født med syndrom eller sjukdom, dei kan skadast under fødselen eller bli sjuke etter fødsel. Vidare kan dei bli utsette for ulukker. Det å ha barn er er kjelde til evig bekymring.

 

No må eg gå å sjå til den sovande babyen min, kjenner eg..

Skrevet

Så når de sier at alt ser perfekt ut på en ul,kan man likevel ende opp med et barn som ikke er det idet hele tatt?? Det var jo ikke særlig betryggende..enda en grunn til å grue seg til fødsel da.. Huff..

Jeg vil nødig virke ufølsom med hensyn til at du gruer deg til fødsel, men det synet du gir uttrykk for her er det verste innlegget jeg har lest her i dag.

Skam deg!

Skrevet

Hva som er "perfekt" og ikke kan jo diskuteres. Og det kan jo skje noe under fødsel også....Så noen garanti har man jo aldri.

 

Men jeg vil jo si at det absolutt er love å glede seg til fødsel, og til å treffe barnet sitt...uansett:)

Skrevet

Det er aldri noen garanti for å få et friskt barn, eller at et friskt barn forblir friskt. Dessverre!

Gjest vinterbrud
Skrevet

Uff,jeg får dårlig samvittighet jeg nå.Ikke gru deg til fødselen du,alt går helt fint,snart har du en nydelig liten baby i armene dine.

Grunnen til at jeg sa det,er at jeg venter på svar på kromosomtest nr 2 som min datter har tatt.

Men at babyen er frisk,er alles ønske.Min datter var også helt perfekt ved fødsel,det er hun ennå.

Skrevet

Synes det må være lov å gi uttrykk for at man har litt engstelse ift. om babyen er frisk eller ikke, og tror det er mange som i den forbindelse uttrykker seg litt klønete uten å mene noe vondt med det. Jeg vet om flere herlige barn med Downs/andre fysiske og psyk. funksjonshemminger, men jeg kjenner likevel på at jeg håper av hele mitt hjerte at min baby er helt frisk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...