Gå til innhold

Hjelp meg! Ang. beltestol!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle bilstolorakeler!!

Leser her inne at når barnet runder 15 kilo og sitter forovervendt, så skal de festes med bilens egen sele og ikke bilstolens?

Hvor finner jeg mer informasjon om dette? Fant ikke noe på Trygg Trafikk?!

Dere som har kommet til dette stadiet, hvilket sete har dere valgt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke fått med meg at de må sitte med bilens egen sele da. Så lenge barnet ikke er høyere enn at det går med fempunktsele så er det tryggest. (bare se hva racerbilførere bruker!).

Vi har valgt recardo yongsport. Det setet fester man fast i bilen og så er det 5punktsele så lenge det går. Deretter bruk av bilens vanlige belte.

Setet er ikke så kjent i Norge, men firmaet er kjent ifht de som kjører veldig fort med bil..... fåes på Torshov bilrekvisita.

Skrevet

Det er pga. belastning på nakken om man sitter helt fastspent med 5 punktssele at det anbefales. Det har lenge vert anbefalinger om dette fra flere hold, men trygg trafikk anbefaler hverken det ene eller det andre.

Jeg føler meg tryggest med beltestol for mine barn. Men de har vært rundt 4 år når de har gått fra bakovervendt til fremovervendt.

"I følge VTI (Statens väg-och transportforskningsinstitut) i Sverige finnes det ikke noe entydig svar på dette. Hvis datteren din sitter i fempunktsbelte, kan hun få nakkeskader ved en kollisjon fordi belastningen blir størst der. Hvis hun sitter i trepunktsbelte, kan du risikere at hun "vris" ut av selen og slår hodet inn i setet foran eller andre elementer i bilen. Det beste er å ha barnet sittende bakovervendt så lenge som mulig, så unngår du denne problematikken"

Så om baret er lite, men 15 kg. hadde jeg valgt 5 punktssele.

Skrevet

Hei. Takk for svar dere :)

Vi har faktisk allerede Recaro Youngsport, og er veldig fornøyd med det, men med 3 barn i baksetet så har jeg ikke plass til 3 av dem etterhvet ;) For de skal jo sitte forovervendt/beltestoler, i noen år etter at de ikke sitter bakover lengre..

Har to som sitter bakover og en som er forover (han på 4).

Men han er en lettvekter, under 15 kilo, så han er ikke klar for beltestolen helt enda, så får bruke tida og finne et alternativ :)

Hi

Skrevet

Har ikke fått med meg at de må sitte med bilens egen sele da. Så lenge barnet ikke er høyere enn at det går med fempunktsele så er det tryggest. (bare se hva racerbilførere bruker!).

I RACERBILER ER DET FESTE FOR HODET OGSÅ, DE HAR PÅ HJEL OG SITTER INNE I ET BUR. DU KAN IKKE SAMMENLIGNE DETTE MED EN VANLIG BIL OG ET LITE BARN. VED EN KRÆSJ SITTER HELE KROPPEN TIL BARNET FAST I SETET OG HODET BLIR SLENGT FREMOVER I EN ENORM KRAFT, TENK SELV HVA DETTE GJØR MED EN LITEN BARNENAKKE.

Vi har valgt recardo yongsport. Det setet fester man fast i bilen og så er det 5punktsele så lenge det går. Deretter bruk av bilens vanlige belte.

Setet er ikke så kjent i Norge, men firmaet er kjent ifht de som kjører veldig fort med bil..... fåes på Torshov bilrekvisita.

RECARO ER GODE PÅ EN TING OG DET ER MOTORSPORT, DERFOR ER IKKE DETTE SETET SÅ KJENT. ANBEFALER INGEN Å KJØPE FREMOVERVENDTE RECARO SETER, DET ER IKKE GOD BILSIKRING.

Skulle ønske at dere som ikke KAN bilsikring kunne slutte å kommentere når folk spør om råd, er ikke rart det er mye feil info ute å går.

Til HI, hvis sønnen din er liten av vekst så har han det best bakovervendt. Skjønner ikke hvorfor du har snudd han før han er stor nok for beltestol?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...