Gå til innhold

Tilrettelegging tidlig i svangerskapet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber på sykehjem so fastvikar. Det vil si at jeg har fast stilling, fast turnus, men jobber på tvers av alle avdelingene etter hvor det er bruk for meg. Nå er jeg gravid i 8. uke og begynner allerede å kjenne på bekkensmerter. Det er ikke store smerter, men litt sånn dump verk innimellom. Så lurer på om jeg skal være føre var og be sjefen om å plassere meg minst mulig på de mest fysisk krevende avdelingene med de tyngste løftene og travleste dagene? Er det dumt å be om tilrettelegging så tidlig i svangeskapet? Må man ha legeerklæring for å be om tilrettelegging? Har jo absolutt ikke så store smerter at de themmer meg i arbeidet enda, men ble sykemeldt 100% fra uke 27 pga bekkenet forrige gang jeg var gravid, hadde vært greit å slippe det denne gangen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det greieste er å snakke med sjefen og høre hva som kan være aktuelt. Mye bedre å lufte dette på en åpen og grei måte med en gang. Vi har nettopp hatt det samme "problemet" her. En av mine ansatte fortalte meg at hun var gravid og så tok vi bare en prat om hva hun følte at var greit å gjøre og jeg fortalte hva som var enkelt å tilrettelegge og hva som bød på problemer. Fant en grei løsning og ble enige om at hun skulle gi meg beskjed hvis det var noe som ble vansklig og jeg skulle spørre henne hvis det var noe jeg lurte på om det gikk greit at hun gjorde. Desuten husket vi på å avtale at det var lov å glemme seg. Hvis jeg for eksempel glemte at et eller annet var et problem for henne og satt henne til arbeid som vi egentlig hadde bestemt at hun ikke skulle gjøre så skulle hun minne meg på det.

Selv om hun har slitt med noen ting i svangerskapet har hun kunnet gjøre en nesten fullverdig jobb hele tiden og har ikke hatt behov for sykmelding. Mye greiere å gjøre de sånn enn å vente til du ikke klarer mer og må sykmeldes.

Råder deg foresten til å få henvisning til fyseoterapaut med en gang. Jeg hadde store problemer med bekkenet første gang jeg var gravid. Andre gang fikk jeg behandling tidlig og det ble aldri så ille.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...