ღhælgelainnღ Skrevet 8. oktober 2012 #1 Skrevet 8. oktober 2012 Jeg har vært plaget med en god del ekstraslag det siste halve året. De har kommet og gått. I perioder kjenner jeg ingenting, mens andre ganger merker jeg mange ekstraslag i løpet av dagen. Har vært hos legen og tatt ekg og diverse blodprøver, samt at hun har lyttet på hjertet og målt blodtrykket. Alt var normalt. Jeg føler likevel at dette er så ekkelt, siden jeg merker det ekstra godt når jeg skal trene eller være litt aktiv. Er redd for at det skal være noe i veien med hjertet, ettersom det "hopper" ekstra når jeg får opp pulsen. Nå har hun bestilt en 24 timers ekg måling på meg, for å se om det gir noe utslag. Jeg har lest veldig mye om dette på nettet og klarer ikke slå meg til ro med at det er ufarlig og bare å overse det. Har mye stress i hverdagen med full jobb og 3 små barn som krever sitt. Prøver å begrense kaffe drikking samt fokusere på å stresse mindre. Likevel klarer jeg ikke slappe helt av og legge det bak meg. Angsten for at noe skal feile hjertet mitt ødelegger mye av dagen min og jeg bruker mye tid på å gruble og tenke på dette. Er det andre her inne som har opplevd lignende og hvordan takler dere å leve med dette?
valkyrien Skrevet 8. oktober 2012 #2 Skrevet 8. oktober 2012 Jeg har ofte ekstraslag, har hatt det hele livet. Når det har vært sånn så lenge jeg kan huske, og jeg fortsatt lever, så kan det umulig være farlig.
Ikkesåallerværst Skrevet 8. oktober 2012 #3 Skrevet 8. oktober 2012 Jeg hadde mye ekstraslag en periode. Jeg ble i den perioden delvis sykmeldt pga stress/søvnmangel mm (ikke pga hjertet, men for å takle hverdagen). Ekstraslagene ble ikke borte. Men så ble det leid inn konsulenter til å ta deler av arbeidsoppgavene mine, og ekstraslagene forsvant i løpet av to dager..
KineMor ♥C&M&O♥ Skrevet 10. oktober 2012 #4 Skrevet 10. oktober 2012 Mannen min har slitt med dette. Nå er han operert og det har gitt seg. Det viste seg at han faktisk hadde en ekstra blodåre inn i hjertet som nå er svidd av slik at hjertet ikke slår ekstraslag. Det er ikke farlig, men ubehagelig å ha det.
ღhælgelainnღ Skrevet 11. oktober 2012 Forfatter #5 Skrevet 11. oktober 2012 Jeg vil helst tro at det "bare" er uskyldige ekstraslag som veldig mange lever med og som ikke er farlig. Likevel er det veldig ubehagelig og jeg skvetter omtrent til hver gang jeg kjenner det. Er også frustrerende at jeg ikke tør å trene så mye som jeg skulle ønsket, da ekstraslagene ofte oppstår under ei treningsøkt. legen min har sagt at jeg trygt kan trene, men jeg blir redd når hjertet bykser i brystet mitt. Prøver å moderere meg og trene litt roligere og da går det som regel bra.
Ikkesåallerværst Skrevet 11. oktober 2012 #6 Skrevet 11. oktober 2012 Legen min sa foresten at alle har ekstraslag, men at noen merker dem bedre enn andre, og at når man blir oppmerksom på dem og bekymrer seg for det, så merker man enda flere . Han sa også at det var ufarlig.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 11. oktober 2012 #7 Skrevet 11. oktober 2012 Jeg har det, og det kommer når jeg er syk, stresset, full, fyllesyk, veldig trøtt eller gravid- dvs når kroppen jobber med et eller annet. Var helt vilt mens jeg fødte! Jeg har vært inne til full sjekk, ekg, ultralyd av hjertet og måling over 24 timer. Det viste at det ikke er noe i veien med hjertet mitt, men at jeg da har ekstraslag. Men de er ikke mange nok til at det er farlig, det er bare plagsomt. Jeg kunne få betablokkere for å begrense det, men det ble ikke anbefalt, fordi bivirkningene vil være "verre" enn de plagene jeg har med denne tilstanden. Når du nå får denne målingen, må du passe på å leve som normalt, dvs trene, jobbe, styre på som du pleier, slik at det blir et reelt bilde av når de dukker opp og hvor omfattende det er. Er du fremdeles usikker, kan du be om å bli henvist til spesialist for ytterligere sjekk.
ღhælgelainnღ Skrevet 11. oktober 2012 Forfatter #8 Skrevet 11. oktober 2012 Takker for fine svar fra dere her inne. Hjelper å kunne utveksle tanker og råd med andre som har opplevd eller opplever det samme
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå