Gå til innhold

La mamma bygge på vår tomt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mamma planlegger å flytte nærme oss, som i huset vedsidenav, dermed er forslaget om å like gjerne bygge på vår tomt reist... Jeg har ikke noe i mot å la henne bo på vår tomt, MEN.... Hun ser for seg å ikke betale for tomt, kun sitt hus, dermed arver min bror bare halve verdien av huset og vi kan kjøpe ut han. Noe skurrer litt for meg med denne løsningen!

Hva hvis vi ikke har råd til å løse ut min bror? Vi vil ikke ha noen glede av hennes hus når hun dør (i min familie blir vi gamle! Jeg risikerer å være 70 år når hun dør) og da håper jeg å kunne bo i leilighet. Kanskje hennes hus kan funke, men det er ikke noe jeg ser for meg nå ihvertfall. Vi får alt ansvar for henne selvfølgelig, på godt og vondt (nei, hun klarer seg ikke SÅ godt selv).

Jeg sliter rett og slett med å se gevinsten for oss, utover at det alltid vil være noen hjemme her, men bor hun i nabohuset funker jo det bortimot på samme måte. Blir det virkelig rett å gjøre det på denne måten? Skal vi ikke ha noe igjen for å være snille før hun dør? Da ville vi jo uansett arvet halvparten mener jeg... Vanskelig dette her :(

Videoannonse
Annonse
Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Mitt første tanke var ikke penger og arv, men å bo sååå nært mamma. Det hadde jeg ikke orket.... ;)

Skrevet

oj...snakk om å ha svigermor tett innpå seg (for mannen din).

Nei, dette høres ikke helt. Ville absolutt fått en advokat til å se på dette for dere før dere evt. tar en avgjørelse! Viktig!!!

Skrevet

Mitt første tanke var ikke penger og arv, men å bo sååå nært mamma. Det hadde jeg ikke orket.... ;)

Enig i den, men vi er forbi den diskusjonen i grunnen. Han reiste forslaget og vi kan ikke hindre henne å kjøpe huset vedsidenav heller :) Liker moren min jeg da, men rett skal være rett liksom. Jeg orker ikke en masse mas rundt dette når vi først står der! Vet det blir slitsomt å ha henne her uansett og trenger vel en gulrot for å tørre si ja! :) HI
Skrevet

Om du ikke ser fordelene ved å ha henne så nær, så er det kanskje ikke en veldig god idè i utgangspunktet. Dere kan, som du sier, ikke nekte henne å kjøpe nabohuset, men det går an å ta en prat om fordeler og ulemper ved å bo så tett, og si noe om at det kan bli FOR tett. Man burde måtte ta på seg en jakke for å besøke foreldre/svigerforeldre, synes jeg.

Skrevet

Om du ikke ser fordelene ved å ha henne så nær, så er det kanskje ikke en veldig god idè i utgangspunktet. Dere kan, som du sier, ikke nekte henne å kjøpe nabohuset, men det går an å ta en prat om fordeler og ulemper ved å bo så tett, og si noe om at det kan bli FOR tett. Man burde måtte ta på seg en jakke for å besøke foreldre/svigerforeldre, synes jeg.

Har forsøkt å si det samme, men hun gir seg jo ikke dessverre og da må man gjøre det beste ut av situasjonen tenker jeg. Hadde vært lettere å akseptere om jeg ser det ganger oss på noen måte tenkte jeg, men det gagner jo bare henne dette slik jeg ser det dessverre. Det er da vel ikke vanlig å få tomt av sine barn heller? HI
Skrevet

Jeg ville gjort det etter boka. Skille ut tomt, selge den til henne, og la henne bygge.

Hvis dere ikke gjør det etter boka er det ganske umulig å selge når det blir aktuelt;-)

Skrevet

Hadde nok ikke gitt henne tomt nei. Ikke solgt henne tomt heller. Det må da være lov å si at man vil ha den plassen man har selv, og at hun evt. får kjøpe seg et hus i rimelig nærhet, men at På deres tomt, det blir for tett for deg/dere. Hjelp henne å lete etter hus i byen/bygda og vær veldig entusiastisk til de som ligger litt lenger unna. Kanskje hun tar et hint? ;)

Skrevet

Skal det stå to hus på tomta? Dere eier det ene huset og tomta, hun eier huset sitt, men ikke tomta. Er det lov?

Skrevet

Om hun får bygge på deres tomt uten å ha kjøpt delen hun bruker så blir det jo et stort problem om dere velger å flytte eller må flytte.

Regner med at dere ikke kan se inn i framtiden, og man vet aldri om der er slik at dere ønsker å flytte på dere på grunn av jobb eller annet eller det skulle skje noe slik at dere av økonomiske grunner må selge huset. Så å la noen bygge på deres tomt vil i en slik situasjon både minske verdien og lage problemer i forhold til salg.

Skrevet

Gjør det etter boka! Selg tomt. Ellers blir det vanskelig hvis dere eller moren din en dag vil selge.

Skrevet

OM dere lar henne bygge på deres tomt...så er det jo dere som eier grunnen huset står på. Da må dere jo være kausjonister på hennes lån hun tar på huset, (hun kan ikke ta opp lån på ett hus som står på en tomt hun ikke eier)..dette kan faktisk gå ut over deres egen økonomi og låneevne. Synes dere det er greit? Satt litt på spissen kan det jo bety at dere ikke får låne opp på deres egen bolig for å pusse opp fordi dere er kausjonister på hennes...

Ville ikke latt henne bare få en tomt, det kan jo skape ganske mye konflikter hvis dere senere blir uenige... Ville gjort det på den ordentlige måten...skilt ut en tomt til henne og latt henne kjøpe den til takst.

Da blir det mye ryddigere både økonomisk og i forhold til deres familieforhold.

Skrevet

OM dere lar henne bygge på deres tomt...så er det jo dere som eier grunnen huset står på. Da må dere jo være kausjonister på hennes lån hun tar på huset, (hun kan ikke ta opp lån på ett hus som står på en tomt hun ikke eier)..dette kan faktisk gå ut over deres egen økonomi og låneevne. Synes dere det er greit? Satt litt på spissen kan det jo bety at dere ikke får låne opp på deres egen bolig for å pusse opp fordi dere er kausjonister på hennes...

Ville ikke latt henne bare få en tomt, det kan jo skape ganske mye konflikter hvis dere senere blir uenige... Ville gjort det på den ordentlige måten...skilt ut en tomt til henne og latt henne kjøpe den til takst.

Da blir det mye ryddigere både økonomisk og i forhold til deres familieforhold.

Hun har kontanter, så det blir ikke belånt. Å selge henne tomt (som hun kan selge videre) blir uaktuelt, da jeg ikke ønsket bo så tett på fremmede ihvertfall. Så komplisert at det bare blir å gi opp dette tror jeg. HI
Skrevet

Uansett hva dere velger: Sørg for å gjøre det skriftlig og på en måte som gjør at dere ikke mister handlefriheten.

Skal det bygges et hus - skill fra tomten slik at det er selvstendige enheter.

Tenk på alle konsekvenser i for fremtiden.

Skrevet

Jeg jobber bl.a med dette, send meg en pm med det du lurer på så skal jeg hjelpe deg :-)

Skrevet

Jeg jobber bl.a med dette, send meg en pm med det du lurer på så skal jeg hjelpe deg :-)

oi, så snill du er! :)
Skrevet (endret)

Har forsøkt å si det samme, men hun gir seg jo ikke dessverre og da må man gjøre det beste ut av situasjonen tenker jeg. Hadde vært lettere å akseptere om jeg ser det ganger oss på noen måte tenkte jeg, men det gagner jo bare henne dette slik jeg ser det dessverre. Det er da vel ikke vanlig å få tomt av sine barn heller? HI

Jeg får her inntrykk av at moren din er en dame som verken hører på dere og respekterer deres grenser, ihvertfall i denne saken, så varsellamepene blinker hos meg. Jeg tror ikke at det er lurt å la henne bygge på deres tomt. I lengden blir det veldig slitsomt om hun skal fortsette i flere saker å kjøre sitt løp uten hensyn til dine ønsker og behov. Dere får henne tross alt litt mer på avstand i nabohuset. Men likevel så nær at dere kan ha stor glede av hverandre.

Endret av Allison

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...