Tyra79 Skrevet 7. oktober 2012 #1 Skrevet 7. oktober 2012 Vi har bestemt oss for at nå som barnehagekjøring er historie, så skal vi være "fornuftige" å kun ha en bil. Vi har da bestemt oss for å bytte inn begge bilene og gå for en ny(ere), som forhåpentligvis ikke må på verksted de neste par åra! (Utenom nødvendige servicer, selvfølgelig:)) Men, så dukker spørsmålet opp: Bør vi gå for bensin eller diesel-bil? Hva har dere? Fordeler/ ulemper? Selv har vi 2 mil til jobb hver dag. Denne strekningen er i hovedsak bykjøring med lite kø. Etpar ganger i året drar vi på langtur. Nedover Europa (Spania, Italia, Frankrike) samt halve Norge på langs.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2012 #2 Skrevet 7. oktober 2012 Om dere skal kjøre mye så ville jeg gått for diesel Mannen kjøpte dieselbil i fjor da han har ca 1 time hver vei til jobben, har halvert drivstoffkostnadene. Utenom dette så har jeg ikke peiling på bil
Gjest Juliea - kukløsklan Skrevet 7. oktober 2012 #4 Skrevet 7. oktober 2012 Bensin. Nå har "de" visst funnet ut at diesel ikke er så bra de skulle ha det til.. Og "de" skal jo kanskje øke diesel prisen en god del.. Ikke er det visst bra for miljøet lenger heller..
Tyra79 Skrevet 7. oktober 2012 Forfatter #6 Skrevet 7. oktober 2012 Bensin. Nå har "de" visst funnet ut at diesel ikke er så bra de skulle ha det til.. Og "de" skal jo kanskje øke diesel prisen en god del.. Ikke er det visst bra for miljøet lenger heller.. Ja, er liksom det vi og tenkte... Men så bruker vel bensinbilen mer drivstoff?? Eller? Har vurdert hybrid også, men enn så lenge har vi ikke funnet en modell som passer en familie på 5, samt at det må være GOD motorstørrelse!! Vi pendler gjennom en fastlandstunnell daglig, noe som innebærer at de fleste hybrid/el-biler tilpasset familier er helt utelukket....
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2012 #7 Skrevet 7. oktober 2012 Forstår ikke hvorfor folk er så gira på disel biler? Høres jo ut som traktorer sånn som de brummer.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2012 #8 Skrevet 8. oktober 2012 Sjekk ut Toyota prius Seven (tror jeg den heter) - det er en stor familiebil! Hvis du skal tenke miljø, så er en nyere bensinbil uansett bedre enn en dieselbil (uansett hvor fancy partikkelfiltre osv dieselbilen har) - både for det globale klimaet (CO2 utslipp) og den lokale luftkvaliteten (den lufta du og dine barn puster inn hver dag).. Dieselbiler er fortsatt lettere å få kjøpt (ofte i hvert fall), billigere i drift osv - men det er nok ingen garantier for at dette vil fortsette i fremtiden.. Jeg hadde helt klart kjøpt en hybridbil hvis vi kunne.. Så hadde jeg valgt en nyere bensinbil som alternativ nummer to..
marsve Skrevet 8. oktober 2012 #9 Skrevet 8. oktober 2012 Vi har en ford mondeo stasjonsvogn med diesel motor. Den bruker jo nesten ingenting. Helt knall
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2012 #10 Skrevet 8. oktober 2012 hadde nok hatt helt andre hovedkriterier. trenger dere 4 hjulstrekk, stasjonsvogn, en bil med lite feil som trenger lite service, gir eller automat, stor sikkerhet, solid karoseri, airbagger, isofix, utseende, pris osv. når jeg hadde funnet en bil som passet disse kriteriene, hadde det egentlig vært hipp som happ hvilket drivstoff den brukte.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2012 #11 Skrevet 8. oktober 2012 Diesel bruker mindre drivstoff + diesel er billigere. Når dere skal kjøre så langt hver dag hadde jeg gått for diesel uten tvil.
☆☆☆ Skrevet 8. oktober 2012 #12 Skrevet 8. oktober 2012 Med mykje langkjøring er visst diesel mest økonomisk, bensin ved småkjøring. Gubben (som er mekanikar) meinar diesel er for arbeidsreiskap som traktorar og andre tunge kjøretøy, og bensin er for bilar. Men det har kanskje med at dieselbilar er kjedelege å skru på?
Martin+Mamma Skrevet 8. oktober 2012 #13 Skrevet 8. oktober 2012 Det hjelper ikke mye totaltsett at disel er billigere hvis en ender opp med en bil som det stadig ryker ting på. Er ikke alle som kjenner noen som er bilmekanikkere, å ha bil på verksted til stadighet er dyrt. det er også store forskjeller på forsikringspriser for de forskjellige modellene. mye å ta hensyn til
moota m storebror&lillebror Skrevet 8. oktober 2012 #14 Skrevet 8. oktober 2012 Det er jo snakk om å forby dieselbiler i noen byer om vinteren pga lufta så har dere behov for å kjøre midt i en storby bør det tas i betraktning. Dieselbil tar lang tid å bli varm om vinteren, diesel er billigere og ofte kjører man lenger på mila med dieselbil. Bensin er ofte sprekere om man ikke går for mer hester og tdi el. Man bør også ikke bruke dieselbil kun til småturer (ser at dere kjører litt da) Skal en bare kjøre noen få minutter hver gang en skal ut med bilen bør en velge bensin. Husker ikke helt hvorfor dette var da. Hadde selv valgt bensin, men har en samboer som kun tenker kr. pr mil. Har bensin nå for har fått bilen, men blir vel diesel neste gang :/
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2012 #15 Skrevet 8. oktober 2012 Noen påstår at det ikke lønner seg å kjøpe noen ny dyr bil akkurat nå, da det vil bli billigere med ny bil på våren sommeren neste år. Ville ha beholdt de gamle enn så lenge å byttet ut i løpet av første halvdel neste år og da ville jeg nok ha kjøpt bensinbil.
Kosedottene Skrevet 8. oktober 2012 #16 Skrevet 8. oktober 2012 Har bensin-bil nå, og kommer til å velge det neste gang også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå