Gå til innhold

Felles bursdagsfeiring, to kamerater i samme klasse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn og en kompis i klassen hans har bursdag med bare noen dagers mellomrom tett på jul. Her en dagen kom gutten hjem og sa at ene forelderen til den andre gutten hadde foreslått at disse to kompisene kunne feire sammen. De går jo i samme klasse. Sa til sønnen min at dette skal ikke han tenke for mye på for det er vi voksne som bestemmer det.

Jeg ser jo det praktiske i det i og med at dette er tett på jula. Men så er det sånn at vi har også barn utenom klassen og også noen utenom skolen som vi pleier å invitere. Jeg vet også at tidligere har den andre gutten invitert barn som vi ikke kjenner og også barn som jeg vet mitt barn ikke kan fordra (kjenner fra skolen).

Så tenker jeg litt på at hvordan blir det da for de barna som kommer i selskapet og som bare kjenner den ene av bursdagsguttene, vil disse barne/foreldrene føle seg forpliktet til å gi også den andre bursdagsgutten gave? Her er det også alenemødre med flere barn som jeg vet ikke sitter godt i det økonomisk.

Noen med tanker og erfaringer fra lignende barnebursdager? Barna blir 7 år.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Min nå 10 åring har feiret 3 bursdager med ulike andre gutter, og det har gått smertefritt. Vi har invitert felles f. Eks alle guttene i klassen, også har de invitert alene de de vil utenom..når vi f.eks hadde bowlingbursdag hadde min gutt 3 utenom og han andre 5 utenom, da betalte de ekstra for de to de hadde mer enn meg/ min sønn.

Det å si at unger ikke kan fordra hverandre i en alder av 7 år syns jeg er ganske krast sagt...kanskje nettopp en bursdag sammen endrer på det synet ;)

Vil absolutt anbefale fellesbursdag, både for dere som skal arrangere og for foreldrene til de som skal i bursdag, det er jo nok annet å gjøre rett føre jul..

Skrevet

Ja man vil føle at man må kjøpe til begge.

Har vært noen slike her og syns det blir dumt at man i tillegg til alle man allerede må kjøpe gave til blir pådyttet enda flere.

Vurderer å droppe noen av disse fellesbursdagene i fremtiden.

Skrevet

Vi har hatt fellesbursdag flere ganger men en klassekakkerat av poden. personlig synes jeg det er helt utmerket selv om denne andre gutten ikke er en som poden vanligvis vanker sammen med.

Det er fryktelig mange bursdager i løpet av et år, og når ungene samtidig har bursdag tett på hverandre og stort sett inviterer de samme ungene, så er det bare et pluss at man feirer sammen:)

Her har også poden invitert 2 ekstra utenom gutta i klassen. Det går helt greit. Vi informerer bare foreldrene til disse at poden feirer i lag med x fra klassen sin. Ingen føler seg forpliktet til å ha med gave til x av den grunn (det samme gjelder på x sin side).

Skrevet

Gutten vår har vært i flere fellesbursdager til en kompis som da har feiret sammen med en fra klassen sin. Dette går helt fint.

Vi har aldri hatt med gave til den andre gutten, og ikke føler vi oss forpliktet til det heller:)

Ingen av de andre "utenforstående" ungene har hatt med gave til den andre gutten heller:)

Skrevet

Glemte å skrive det...til disse vi har invitert hver for oss utenom har vi poengtert at de ikke skal kjøpe gave til den andre

Skrevet

I klassen til sønnen min er det ikke mindre enn 5 gutter som har bursdag i januar, så istedenfor å feire en bursdag i uken har vi gått sammen og hatt en felles bursdagsfeiring og alle guttene i klassen har blitt invitert (ene året leide vi gymsalen og inviterte hele klassen, gutter og jenter). Her har bare søsken av bursdagsbarna vært med og ingen har invitert utenfra klassen.

Har fungert helt utmerket, flere voksne som har delt på ansvaret og regningen.

De sønnen min har hatt lyst til å invitere utenom klassen (bl.a en nabogutt) har kommet i familieselskapet og feiret sammen med besteforeldre, tanter, onkler og søskenbarn. De blir en liten gjeng med unger i familieselskapet også så dette har fungert kjempefint for oss.

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Fellesbursdager er greitt om man selv synes det er greitt. Vi har hatt fellesbursdag en gang med en av ungene, men vi syntes ikke noe om det, så det ble med den ene gangen.

Men når noen hos oss blir invitert i fellesbursdag er det helt greitt og vi kjøper kun gave til den vi blir invitert til. Noe annet har ikke falt meg inn en gang.

• 6 år senere...
Skrevet

Jeg er helt sjokkert! Altså, nå føler jeg virkelig at førskolelærern i meg må komme med et oppdragervarsel her. Til dere foreldre som forsatt lurer: Dere skal kjøpe gave til alle barn!! Da kjøper dere bare litt mindre på hver. Det er helt uakseptabelt å komme til bursdag, ofte være med selv også, som av en eller annen merkelig grunn har blitt en økende tendens i vår generasjon curling-foreldre, spise godt av både pølser, drikke og kaker, og bare ha kjøpt gave til EN???Hvordan tror dere dette føles for et barn i en pakkelek? Hvilke signal sender dette til de barna som henter gaver til bare den ene fra gavebordet?? Hvem tror dere er med i dette spleiselaget,som deres inviterte pode får bli en del av (og kanskje også du selv?) Hvordan skal foreldrene dele utgiftene fra selskapet hvis det skal bli så uoversiktelig??

I dag hadde datteren min sin første fellesbursdag med en gutt fra barnehagen. De ble 6 år begge to på samme tid, og vi bestemte oss for å slå oss sammen siden de skulle be barnehagegruppen. Vi foreldre delegerte og kjøpte inn. Det ble bedt inn 5 barn utenom fra guttens side, og 2 barn utenom fra min datters side.

Da bursdagen kom viste det seg at disse 5 IKKE hadde med gave til min datter. En kom til og med med en kjempediger gave til gutten, men ingenting til henne. I en pakkelek ble dette uhyre kleint.

Nå sitter jeg her og føler meg nesten lurt. Siden jeg både laget kort til disse 5 ekstra, kjøpte inn mest, bakte mest, og kjøpte pølsene og godteposer, føler jeg at jeg må kreve inn en sum fra guttens foreldre. Da holder det ikke å ha stått for brusen og en kake. Så oppfordringen til dere som mener at man bare skal kjøpe til den man kjenner: Dere KJENNER ikke åpenbart hele historien. Det er direkte frekt å ikke komme med gave til begge. Man skal være veldig god i brøkregning for å finne ut kostnadene som skal trekkes av for mat til ekstra inviterte,med foreldre. Hvis det er så vanskelig å ta med gave til et barn man "ikke kjenner", bør man tenke over det etiske og moralske: hva lærer man barn i f.eks en pakkelek. Og det økonomiske etiske: Er det riktig å forsyne seg når du ikke vet hvem som har kjøpt det? Det er lettere med inngangspenger til lekeland. Da betaler foreldre som har bedt ekstra, for de ekstra. Men vanlige bursdager er ikke så enkelt.

Så, skjerp dere! Hvis du kommer i fellesburdag, må du kjøpe flere gaver. Hvis du ikke klarer det eller får deg til å gjøre det: la være å komme.

Skrevet

Nei, viss du ikkje kjenner de andre barna som skal feires, trenger en ikke gi gave. Ikke vanlig

Anonymkode: d1870...bff

Skrevet
På 7.10.2012 den 20.52, Anonym bruker skrev:

Ja man vil føle at man må kjøpe til begge.

Har vært noen slike her og syns det blir dumt at man i tillegg til alle man allerede må kjøpe gave til blir pådyttet enda flere.

Vurderer å droppe noen av disse fellesbursdagene i fremtiden.

Når det er i samme klasse, kjøper jo klassekameratene til begge uansitt.

Viss mitt barn blir invitert ekstra, og vi bare kjenner den ene, gir vi bare gave til den ene. Slik gjøres det over hele linjen, og alle vet det. 

Seff kanskje litt sårt at den ene får noen gaver mer enn den andre, men sånn er det og det må de tåle.

Tror det er foreldrene her som heller sliter med dette

Skrevet
3 timer siden, a 76 skrev:

Jeg er helt sjokkert! Altså, nå føler jeg virkelig at førskolelærern i meg må komme med et oppdragervarsel her. Til dere foreldre som forsatt lurer: Dere skal kjøpe gave til alle barn!! Da kjøper dere bare litt mindre på hver. Det er helt uakseptabelt å komme til bursdag, ofte være med selv også, som av en eller annen merkelig grunn har blitt en økende tendens i vår generasjon curling-foreldre, spise godt av både pølser, drikke og kaker, og bare ha kjøpt gave til EN???Hvordan tror dere dette føles for et barn i en pakkelek? Hvilke signal sender dette til de barna som henter gaver til bare den ene fra gavebordet?? Hvem tror dere er med i dette spleiselaget,som deres inviterte pode får bli en del av (og kanskje også du selv?) Hvordan skal foreldrene dele utgiftene fra selskapet hvis det skal bli så uoversiktelig??

I dag hadde datteren min sin første fellesbursdag med en gutt fra barnehagen. De ble 6 år begge to på samme tid, og vi bestemte oss for å slå oss sammen siden de skulle be barnehagegruppen. Vi foreldre delegerte og kjøpte inn. Det ble bedt inn 5 barn utenom fra guttens side, og 2 barn utenom fra min datters side.

Da bursdagen kom viste det seg at disse 5 IKKE hadde med gave til min datter. En kom til og med med en kjempediger gave til gutten, men ingenting til henne. I en pakkelek ble dette uhyre kleint.

Nå sitter jeg her og føler meg nesten lurt. Siden jeg både laget kort til disse 5 ekstra, kjøpte inn mest, bakte mest, og kjøpte pølsene og godteposer, føler jeg at jeg må kreve inn en sum fra guttens foreldre. Da holder det ikke å ha stått for brusen og en kake. Så oppfordringen til dere som mener at man bare skal kjøpe til den man kjenner: Dere KJENNER ikke åpenbart hele historien. Det er direkte frekt å ikke komme med gave til begge. Man skal være veldig god i brøkregning for å finne ut kostnadene som skal trekkes av for mat til ekstra inviterte,med foreldre. Hvis det er så vanskelig å ta med gave til et barn man "ikke kjenner", bør man tenke over det etiske og moralske: hva lærer man barn i f.eks en pakkelek. Og det økonomiske etiske: Er det riktig å forsyne seg når du ikke vet hvem som har kjøpt det? Det er lettere med inngangspenger til lekeland. Da betaler foreldre som har bedt ekstra, for de ekstra. Men vanlige bursdager er ikke så enkelt.

Så, skjerp dere! Hvis du kommer i fellesburdag, må du kjøpe flere gaver. Hvis du ikke klarer det eller får deg til å gjøre det: la være å komme.

Jeg ville aldri kjøpt til bare én unge, bare for å ha sagt det. Men når du blander inn kostnader på pølser og mener at gavene på et vis er betaling for det du serverer er du helt laaaangt ute på jordet! Hva du velger å legge i en bursdag er ditt valg. Gaver er gaver ikke betaling. Noterer forøvrig at det er en eldgammel tråd.

Skrevet

Dersom to klassevenner har bursdagsfeiring sammen, gir man selvfølgelig gave til begge to, men om to venner som ikke går i samme klasse / samme naturlige gruppe, gir vi bare gave til den vi har blitt invitert av. Det er total problemfritt og sånn bursdagsbarnet forventer det. Om foreldrene lager gaveutdeling ved pakkelek, så må foreldrene også sørge for at ungene takler å ikke å like gaver. Det er en selvfølge i mitt hode. 

For å snu det litt da: En utrolig frekk måte av foreldrene å sørge for at ungene får dobbelt opp med gaver på - bare feire sammen med et annet barn som man med mest mulige venner som ikke tilhøre samme vennegjeng...

Om ditt barn er opplært til å sitte å sammenligne gaver og surmule over at andre får mer eller større eller andre gaver, er ikke problemet at noen ikke gir gaver...

Anonymkode: d547c...68a

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dersom to klassevenner har bursdagsfeiring sammen, gir man selvfølgelig gave til begge to, men om to venner som ikke går i samme klasse / samme naturlige gruppe, gir vi bare gave til den vi har blitt invitert av. Det er total problemfritt og sånn bursdagsbarnet forventer det. Om foreldrene lager gaveutdeling ved pakkelek, så må foreldrene også sørge for at ungene takler å ikke å like gaver. Det er en selvfølge i mitt hode. 

For å snu det litt da: En utrolig frekk måte av foreldrene å sørge for at ungene får dobbelt opp med gaver på - bare feire sammen med et annet barn som man med mest mulige venner som ikke tilhøre samme vennegjeng...

Om ditt barn er opplært til å sitte å sammenligne gaver og surmule over at andre får mer eller større eller andre gaver, er ikke problemet at noen ikke gir gaver...

Anonymkode: d547c...68a

Jeg var ikke engang klar over at dette var en praksis! Derav sjokket. Dette var første fellesbursdager vi har arrangert med noen i barnehagen. Jeg ser at det med fordel burde vært kommunisert både pakkelek, og gaver til bare en, før vi besluttet oss for det. Det er i etterpåklokskapen jeg ser det, for jeg ante virkelig ikke at dette var praksis. Datteren min tok det fint. Det ble ingen tårer. Jeg ble bare helt paff. Dette er så upedagogisk at jeg kan ikke få sagt det. 

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Når det er i samme klasse, kjøper jo klassekameratene til begge uansitt.

Viss mitt barn blir invitert ekstra, og vi bare kjenner den ene, gir vi bare gave til den ene. Slik gjøres det over hele linjen, og alle vet det. 

Seff kanskje litt sårt at den ene får noen gaver mer enn den andre, men sånn er det og det må de tåle.

Tror det er foreldrene her som heller sliter med dette

Uff og huff, det må de tåle🙈 på sin bursdag.... #gåkkean

Skrevet
10 timer siden, a 76 skrev:

Du høres ut som du har forlest deg på pensumet ditt. 

Klart de fleste tar med gave til begge, men om en side inviterer egne gjester som ikke kjenner ditt barn kan du ikke reagere på at de ikke har med gave. 

Og kort og kaker og hvem som har betalt for pølsene??  Hjelpe meg, du kommer til å bli en fryd å ha i FAU og som medforelder fremover med denne millimeterrettferdigheten...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...