Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2012 #1 Skrevet 7. oktober 2012 Lurer på om jeg skal spørre barnehagen om vesla kan ha en tannkost og tannkrem der og at de pusser tennene hennes etter frokost. Slik det er nå pusser jeg tennene hennes før vi kjører og før hun har spist, og det er strengt tatt ikke særlig effektivt siden man helst skal pusse etter frokost og så skal det ideelt sett ikke spises på to - tre timer... Er det vanlig å spørre barnehagen om dette? Eller at de pusser tenner? Har søkt litt rundt på nettet og det virker ikke slik (blant annet en artikkel der en fylkeslege peker på at barn får hull i tennene fordi de ikke pusser tenner i barnehagen).
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2012 #3 Skrevet 7. oktober 2012 Hmmm.... Alle tannlegene jeg har vært hos sier to min morgen og kveld. Jeg kan ikke forstå hvorfor dette skal være barnehagens jobb.....
Gjest Visten Skrevet 7. oktober 2012 #4 Skrevet 7. oktober 2012 Barnehagen vår ville faktisk innføre tannpuss på alle etter frokost, men jeg synes ikke egentlig at dette er barnehagens jobb... da er liksom neste steg at vi lemper barna av der i pysjen slik at kvalifisert og utdannet (...eller i det minste med dispensasjon...) personale kan kle på dem egnede klær
TobiasFeb08+JulieOkt12 Skrevet 7. oktober 2012 #5 Skrevet 7. oktober 2012 Jeg pleier å legge en fluortablett i matboksen om han spiser frokost i bhg.. Er iallefall bedre enn ingenting. Vet at en del barnehager her i kommunen har tannpuss etter frokost, men ikke vår. Synes ikke det er et dumt spørsmål jeg....
Kortslutning Skrevet 7. oktober 2012 #6 Skrevet 7. oktober 2012 Synes det ikke er barnehagens jobb i det hele tatt. Tannlegene vi har hatt har sagt to til tre ganger om dagen. Så derfor holder det nok med tannpuss før frokost, og heller pusse når ungen kommer hjem fra barnehagen. Og ville nok tatt det som står på internett med en klype salt..
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2012 #7 Skrevet 7. oktober 2012 Det er faktisk viktig med tannpuss når man står opp pga syredannekse i munnen....så puss de tenna hjemme, du
det er berre mordi Skrevet 7. oktober 2012 #8 Skrevet 7. oktober 2012 Her har alle barna tannbørste i barnehagen. Det hadde de i den forrige barnehagen hun gikk i også. Barna pusser tennene selv der.
Honningmelon Skrevet 7. oktober 2012 #9 Skrevet 7. oktober 2012 Jøss, dette med tannpuss i bhg var nytt for meg. Har jeg aldri hørt om. Det holder å pusse tennene hjemme før en drar spør du meg.
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 7. oktober 2012 #10 Skrevet 7. oktober 2012 Jeg har nå hørt at de bør pusses så fort som mulig etter at man har stått opp pga syrenivå i munnen. Pusser du vanligvis tenner etter lunsj og middag også?
Gjest Sekretøsa Skrevet 7. oktober 2012 #11 Skrevet 7. oktober 2012 For vår egen del ser jeg ikke behovet da vi fint kan ivareta tannpleie hjemme. Men det er nok mange som hadde nytt godt av den med tanke på hvor mange som ikke pusser tennene på ungene sine... På samme måte som jeg er for at barnehagen skal stille med mat til alle måltider slik at ungene kan få mat med næring.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2012 #12 Skrevet 7. oktober 2012 Du tuller selvfølgelig:) Ehm.. Nei? Så rare dere er her inne egentlig.. Dere forstår vel godt selv at det å pusse tenner tar 1 min, og at det ikke er jeg prøver å legge på barnehagen fordig jeg selv ikke gidder? Men nå anbefales det nå en gang av helsemyndigheten at tenner pusses etter mat, og at fluoren får virke på tennene i to - tre timer før neste måltid. Siden datteren min spiser frokost i barnehagen, hun vil ikke ha mat hjemme og er ikke sulten før min. en time etter at hun er stått opp, så lurer jeg på om det er noe barnehager pleier å gjøre, og noe jeg kan spør barnehagepersonellet om. Med de sprikendes svarene som gis her inne (sammen med antydninger på at jeg er giddalaus og skal barnehagen få den jobben også?) så ble jeg strengt tatt ikke særlig mye klokere. Prøver strengt tatt bare å gi min datter god tannhelse.
Ulldott Skrevet 7. oktober 2012 #13 Skrevet 7. oktober 2012 Vi hadde diskuterte dette en gang i kommunen der jeg jobber. Vi fikk ikke lov å pusse tennene pga smittefaren med tannbørster. (jeg låner din og du låner min;) men dette var midt i svineinfluensa hysteriet så mulig det ikke hadde vært så strengt nå. Det som også ble sagt var at personalet ikke ikke ville ha mulighet til å gjøre en grundig nok tannpuss på alle 20 ungene så derfor var det bedre at foreldrene gjorde det hjemme før frokosten.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2012 #14 Skrevet 7. oktober 2012 HI igjen. Vel dette er en familiebarnehage med åtte unger og tre ansatte. Per i dag er de bare seks unger så tid har de.
Tigerpote Skrevet 7. oktober 2012 #15 Skrevet 7. oktober 2012 Nei, tennene skal ikke pusses etter frokost, men før. Dette pga at emaljen blir myk etter måltid. Pusser man da kan man slipe vekk emaljen. Spesielt gjelder dette når man har spist citrusfrukter, drukket juice etc. Etter måltidene skal man skylle munnen med vann.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2012 #16 Skrevet 7. oktober 2012 Nei, tennene skal ikke pusses etter frokost, men før. Dette pga at emaljen blir myk etter måltid. Pusser man da kan man slipe vekk emaljen. Spesielt gjelder dette når man har spist citrusfrukter, drukket juice etc. Etter måltidene skal man skylle munnen med vann. Det anbefales at man spiser mild mat uten noe særlig syrenivå til frokost, og at man pusser tenner etter frokost og lar fluoren virke en tid til neste måltid.
Tigerpote Skrevet 7. oktober 2012 #17 Skrevet 7. oktober 2012 Nei, tennene skal ikke pusses etter frokost, men før. Dette pga at emaljen blir myk etter måltid. Pusser man da kan man slipe vekk emaljen. Spesielt gjelder dette når man har spist citrusfrukter, drukket juice etc. Etter måltidene skal man skylle munnen med vann. Det anbefales at man spiser mild mat uten noe særlig syrenivå til frokost, og at man pusser tenner etter frokost og lar fluoren virke en tid til neste måltid. Jeg har hørt dette fra flere tannleger. Fluor tar vi på kvelden, og mild mat til frokost? Hvor tar du dette fra?
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2012 #18 Skrevet 7. oktober 2012 Nei, tennene skal ikke pusses etter frokost, men før. Dette pga at emaljen blir myk etter måltid. Pusser man da kan man slipe vekk emaljen. Spesielt gjelder dette når man har spist citrusfrukter, drukket juice etc. Etter måltidene skal man skylle munnen med vann. Det anbefales at man spiser mild mat uten noe særlig syrenivå til frokost, og at man pusser tenner etter frokost og lar fluoren virke en tid til neste måltid. Jeg har hørt dette fra flere tannleger. Fluor tar vi på kvelden, og mild mat til frokost? Hvor tar du dette fra? Dette er da basert på at de fleste spiser syreholdig mat til frokost. Gjør man det bør man vente minst en time etter frokost før man pusser. Med mild mat mener jeg f.eks skive med ost og smør og melk. Blir vel feil å si at dette anbefales, men spiser man denne type mat så brytes ikke emaljen ned og man kan pusse rett etter frokost. Det aller beste er å la fluoren virke på tennene i noen timer etter et måltid. Så det ideelle er da å enten vente noen timer etter man har spist noe syreholdig, ELLER være forsiktig med syreholdig mat til frokost. Så enkelt. Jeg har en jente på 14 mnd og hun drikker hverken juice eller kaffe.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2012 #19 Skrevet 7. oktober 2012 Det er forresten fluor i tannkrem, ikke bare i fluotabletten. Når man pusser med tannkrem er det fluor som får virke på tennene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå