Gå til innhold

Ang samlivsbrudd, møbler og NAV.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da er forholdet over, og så snill eks/far som han er, så tar han med seg så og si ALT av møbler.. Siden jeg har betalt minst på møbleme vi har kjøpt felles, så mente han vist at det var hans rett til å ta de med seg, så nå har jeg kun igjen det som er av barnas møbler, 2 lenestoler, et lite rundt bord, spisestuebord og tv-benk..

Kan man låne penger av NAV til å kjøpe møbler (brukt) eller er det en stønad man kan søke? Er arb.søker med to barn (alder 6 mnd og 22 mnd)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ganske typisk samboerfelle det der, den som betaler for tingene kan ta de med seg ut av forholdet om det ender. Noe å tenke på i de forholdene som hun betaler mat og klær mens han betaler bil, møbler og boliglån....

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Du kan søke om noe som heter etablererstønad, eller noe slikt. Har en kompis som søkte om det og fikk det innvilget da han flyttet ut fra samboeren.

Ring NAV og bestill time hos en saksbehandler.

Du kan også annonsere etter billige ting / ting som gis bort på Facebook.

Hvor bor du forresten? Hva er det du mangler?

Skrevet

Ganske typisk samboerfelle det der, den som betaler for tingene kan ta de med seg ut av forholdet om det ender. Noe å tenke på i de forholdene som hun betaler mat og klær mens han betaler bil, møbler og boliglån....

Lær deg å lese, vi har kjøpt møblene SAMMEN, men pga økonomien, så har han betalt større del enn meg på de, så han så det som sin rett å ta det med seg.. Har du ikke noe svar på det jeg lurer på, så ser jeg ingen grunn til at du svarer!

P.S: Hverken bilen eller huset er det han som har betalt på, bilen er min, huset er leid, hvor vi betalte halve leia/strøm hver oss..

HI

Skrevet

Du kan søke om noe som heter etablererstønad, eller noe slikt. Har en kompis som søkte om det og fikk det innvilget da han flyttet ut fra samboeren.

Ring NAV og bestill time hos en saksbehandler.

Du kan også annonsere etter billige ting / ting som gis bort på Facebook.

Hvor bor du forresten? Hva er det du mangler?

Takk for svar!

Får ringe NAV i morgen, og håpe på hurtig svar fra dem..

Jeg mangler alt, foruten det som er nevnt her :-/ Kommer til å kjøpe alt sammen brukt, og helle spe på med nytt når jeg er i jobb igjen.. Nå er det bare for å kunne bo normalt med ungene..

Vil helst ikke si noe om hvor jeg kommer fra, stedet er veldig lite, og siden familien ikke vet om det enda, og jeg vet det er noe av det og venninner her inne, så venter jeg med å nevne slikt, til familien vet det.

Skrevet

Det var da voldsomt til aggresjon på deg da anonym.... Kanskje greit å ikke legge ut spørsmål eller puste rolig TO ganger før du svarer neste gang... Forsvarlig har fruen over her rett... Du kan søke etableringsstønad hos Nav og også søke om et lån fra de...

Skrevet

Lær deg å lese, vi har kjøpt møblene SAMMEN, men pga økonomien, så har han betalt større del enn meg på de, så han så det som sin rett å ta det med seg.. Har du ikke noe svar på det jeg lurer på, så ser jeg ingen grunn til at du svarer!

P.S: Hverken bilen eller huset er det han som har betalt på, bilen er min, huset er leid, hvor vi betalte halve leia/strøm hver oss..

HI

Så sinna du var da.

En av grunnene til å være her inne er jo å lære av hverandres feil, så her kan noen faktisk lære noe, for dette er faktisk en viktig ting å tenke på i et samboerforhold.

Lykke til videre.

Skrevet

Hva har du av inntekt forøvrig nå da ? Det vil ha noe å si på om du vil få etablering fra NAV.. Har du dagpenger f.eks. ? Hvor mye ? Også vil du jo nå få overgangsstønad og dobbel barnetrygd og bidrag... Så kan nok fort være du ikke har krav på noe etablering..

Skrevet

Hva har du av inntekt forøvrig nå da ? Det vil ha noe å si på om du vil få etablering fra NAV.. Har du dagpenger f.eks. ? Hvor mye ? Også vil du jo nå få overgangsstønad og dobbel barnetrygd og bidrag... Så kan nok fort være du ikke har krav på noe etablering..

Jeg har kun jobb 3 dager i mnd. Siden minste er 6 mnd, og eksen ikke har stort av muligheter til å stille opp å ha ungene innimellom (jobber skift 16/12, og jobber i tillegg 9 av de 12 "fri" dagene sine)Så får jeg ikke jobbet stort mer før jeg får tak i dagmamma/bhg plass. Er ikke stort av dagmammaer her jeg bor, men jeg skal gjøre mitt for å se om det er noen, i håp om å kunne få jobbet noe ekstra også. Så intekt pr mnd alt i alt er: 4775, vet ikke hvor mye det blir med OS og bidraget..

Skrevet

HI

Så sinna du var da.

En av grunnene til å være her inne er jo å lære av hverandres feil, så her kan noen faktisk lære noe, for dette er faktisk en viktig ting å tenke på i et samboerforhold.

Lykke til videre.

Er ikke sinna, men man bør kanskje lese det som står, ikke bare slå seg vrang på at jeg ikke har betalt for noe av møblene, når sannheten er at vi har kjøpt møblene felles. Blir jo feil å skrive:

"Ganske typisk samboerfelle det der, den som betaler for tingene kan ta de med seg ut av forholdet om det ender. Noe å tenke på i de forholdene som hun betaler mat og klær mens han betaler bil, møbler og boliglån...."

Det er bare vrøvel

Skrevet

Om du har kviteringer på at du har betalt for møblene eller at dere begge står oppført på møblene kan han faktisk ikke gjøre det..

Skrevet

Om du har kviteringer på at du har betalt for møblene eller at dere begge står oppført på møblene kan han faktisk ikke gjøre det..

Kviteringene lå i en plast mappe på kontoret, og den har han vært så smart å ta med seg.. Han skulle hente ut sakene sine i dag, jeg orket ikke møte han, også var jeg og ungene invitert til barselvenninne av meg på middag og lek, så jeg tenkte ikke videre over at han kunne finne på noe slikt, så jeg la igjen en nøkel til han og sa ifra at han fikk stikke innom og hente ut sakene sine mens vi var borte om han ville.. Når vi kom hjem, så så det nesten ut som om det har vært innbrudd, siden så og si alle møbler er borte, lamper er borte, en del kjøkkenutstyr, alt han eier på kontoret/soverommet/badet og ellers.. At han har rukket dette på de knappe 3 timene vi var borte er utrolig nok for seg selv. Men at han skulle vise seg å være slik! Det hadde jeg ALDRI sett for meg :( Det er ikke lenge sidne han kom hjem, og ut av det blå ga beskjed om at forholdet var over og han flyttet ut..

Skrevet

Da hadde jeg fakisk meldt han for innbrudd. Det er ikke greit at han tar med seg ting som ikke er bare hans. Er dette ting som dere har kjøpt sammen eller ting som bare du har kjøpt kan han ikke ta dette med seg. Om det er snakk om store ting kan du gå på butikken og få en kopi for der blir jo alle slike kjøp registert på den /de som har kjøpt det. :D

Skrevet

Da hadde jeg fakisk meldt han for innbrudd. Det er ikke greit at han tar med seg ting som ikke er bare hans. Er dette ting som dere har kjøpt sammen eller ting som bare du har kjøpt kan han ikke ta dette med seg. Om det er snakk om store ting kan du gå på butikken og få en kopi for der blir jo alle slike kjøp registert på den /de som har kjøpt det. biggrin.png

Er ikke innbrudd så lenge HI har sluppet han inn.. Men er enig med deg! Står de begge som kjøper, eller hun som kjøper, så er det bare å gå til butikkene og få utskrift, så kan hun fint gå til politiet og få hjelp av dem til å få tilbake halvparten av alt sammen..

Skrevet

Fokus på det du mangler, ikke det du har. Nødvendige ting, kjøleskap, seng, sofa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...