håpefull<3 Skrevet 7. oktober 2012 #1 Skrevet 7. oktober 2012 Leste om dette på VG. Hvor viktig er det egentlig? Er det kun for å sikre seg en "ryddig fordeling" etter et brudd? Eller ligger det evt noe mer enn "hvem av partene eier hva" i en slik kontrakt? Den har vel ingen ting med arv ved dødsfall å gjøre? Vi har livsforsikring, der den ene parten begunstiger den andre, og omvendt. Er da en samboerkontrakt noe for oss? Vi eier alt 50/50. Vi har papirer på at huset eies 50/50.
Gjest Ziva Skrevet 7. oktober 2012 #2 Skrevet 7. oktober 2012 I ro og harmoni trenger man aldri en kontrakt. I krig og kaos så trenger man alltid en kontrakt.
håpefull<3 Skrevet 7. oktober 2012 Forfatter #3 Skrevet 7. oktober 2012 Skjønner såpass Men gjelder den kun fordeling av verdier? En livsforsikring eller et testamente er vel det eneste som styrer arv ved dødsfall, samboerkontrakten har ikke noe med arv å gjøre?
Gjest Kira bjeffer! Skrevet 7. oktober 2012 #4 Skrevet 7. oktober 2012 Jeg mener at alle samboere burde ha både samboerkontrakt og testament. Du spør om en samboerkontrakt ikke har noe med arv å gjøre, men det mener jeg absolutt at den har. Den forteller jo hvilke verdier som tilhører hvem. Du sier at dere eier 50/50, men la oss si at du f.eks har et dyrt maleri som har vært i din familie i åresvis. Hvis du ikke har samboerkontrakt, så kan jo din samboer kreve 50% av verdien på dette ved et eventuelt brudd.
håpefull<3 Skrevet 7. oktober 2012 Forfatter #5 Skrevet 7. oktober 2012 (endret) Jeg mener at alle samboere burde ha både samboerkontrakt og testament. Du spør om en samboerkontrakt ikke har noe med arv å gjøre, men det mener jeg absolutt at den har. Den forteller jo hvilke verdier som tilhører hvem. Du sier at dere eier 50/50, men la oss si at du f.eks har et dyrt maleri som har vært i din familie i åresvis. Hvis du ikke har samboerkontrakt, så kan jo din samboer kreve 50% av verdien på dette ved et eventuelt brudd. Men da er det jo igjen snakk om brudd. Vi har ikke noe av store verdier, og blir det slutt må han gjerne ta alt av innbo for min del. Kunne med fordel startet med blanke ark. Men det jeg lurte mest på er om jeg er sikret gjennom vår livsforsikring med begunstigelse, eller har samboerkontrakten noe å si her? Altså, hvis min samboer dør, da kommer forsikringen inn i bildet. En samboerkontrakt har vel ikke noen verdi ved dødsfall om pårørende kommer og krever sitt? Klarer ikke å se hva en samboerkontrakt er godt for bare... :S Endret 7. oktober 2012 av håpefull<3
Gjest Kira bjeffer! Skrevet 7. oktober 2012 #6 Skrevet 7. oktober 2012 En samboerkontrakt dreier seg jo hovedsakelig om hvordan man skal fordele eiendelene sine ved et brudd. Så hvis du kun tenker sikkerhet ved et dødsfall, så er det testament som er det viktigste der.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 7. oktober 2012 #7 Skrevet 7. oktober 2012 Det står jo her om evt dødsfall og arv: "Skriv testament. Uten felles barn har samboere ingen arverett. Med testament kan du testamentere bort alt til samboeren hvis dere ikke har barn. Uten testament er det foreldrene deres som har arverett etter dere. Har dere felles barn har dere som samboere kun en begrenset arverett på 4G." Så nevnes jo dette med bolig- selv om du ikke bryr deg om møblementet, er det vel interessant for deg å få din del av boligverdi (og også evt sparing på felleskonto osv).
håpefull<3 Skrevet 7. oktober 2012 Forfatter #8 Skrevet 7. oktober 2012 En samboerkontrakt dreier seg jo hovedsakelig om hvordan man skal fordele eiendelene sine ved et brudd. Så hvis du kun tenker sikkerhet ved et dødsfall, så er det testament som er det viktigste der. ok, takk for oppklaring
håpefull<3 Skrevet 7. oktober 2012 Forfatter #9 Skrevet 7. oktober 2012 Det står jo her om evt dødsfall og arv: "Skriv testament. Uten felles barn har samboere ingen arverett. Med testament kan du testamentere bort alt til samboeren hvis dere ikke har barn. Uten testament er det foreldrene deres som har arverett etter dere. Har dere felles barn har dere som samboere kun en begrenset arverett på 4G." Så nevnes jo dette med bolig- selv om du ikke bryr deg om møblementet, er det vel interessant for deg å få din del av boligverdi (og også evt sparing på felleskonto osv). i vårt tilfelle da, trengs et testamente i tillegg til livsforsikringen? Hvis han dør får jeg en utbetaling som gjør at gjelda vår blir annulert samt at jeg kan beholde huset (kjøpe ut hans arvinger). Hun i banken la det fram.som om at livsforsikring med begunstigelse (og selvfølgelig høy nok utbetaling) er like bra/det samme som testamente. Stemmer ikke dette med andre ord? :-O
LillaGorilla♥♥ Skrevet 7. oktober 2012 #10 Skrevet 7. oktober 2012 Det står jo her om evt dødsfall og arv: "Skriv testament. Uten felles barn har samboere ingen arverett. Med testament kan du testamentere bort alt til samboeren hvis dere ikke har barn. Uten testament er det foreldrene deres som har arverett etter dere. Har dere felles barn har dere som samboere kun en begrenset arverett på 4G." Så nevnes jo dette med bolig- selv om du ikke bryr deg om møblementet, er det vel interessant for deg å få din del av boligverdi (og også evt sparing på felleskonto osv). i vårt tilfelle da, trengs et testamente i tillegg til livsforsikringen? Hvis han dør får jeg en utbetaling som gjør at gjelda vår blir annulert samt at jeg kan beholde huset (kjøpe ut hans arvinger). Hun i banken la det fram.som om at livsforsikring med begunstigelse (og selvfølgelig høy nok utbetaling) er like bra/det samme som testamente. Stemmer ikke dette med andre ord? :-O Men hvorfor ikke lage et testamente der hans del av huset - og andre verdier- testamenteres deg, og ikke andre arvinger (med unntak av evt barn da)?
håpefull<3 Skrevet 7. oktober 2012 Forfatter #11 Skrevet 7. oktober 2012 Det står jo her om evt dødsfall og arv: "Skriv testament. Uten felles barn har samboere ingen arverett. Med testament kan du testamentere bort alt til samboeren hvis dere ikke har barn. Uten testament er det foreldrene deres som har arverett etter dere. Har dere felles barn har dere som samboere kun en begrenset arverett på 4G." Så nevnes jo dette med bolig- selv om du ikke bryr deg om møblementet, er det vel interessant for deg å få din del av boligverdi (og også evt sparing på felleskonto osv). i vårt tilfelle da, trengs et testamente i tillegg til livsforsikringen? Hvis han dør får jeg en utbetaling som gjør at gjelda vår blir annulert samt at jeg kan beholde huset (kjøpe ut hans arvinger). Hun i banken la det fram.som om at livsforsikring med begunstigelse (og selvfølgelig høy nok utbetaling) er like bra/det samme som testamente. Stemmer ikke dette med andre ord? :-O Men hvorfor ikke lage et testamente der hans del av huset - og andre verdier- testamenteres deg, og ikke andre arvinger (med unntak av evt barn da)? ja lurer på om vi bør gjøre det. Men hvorfor det blir lagt fram at det går for det samme skjønner jeg ikke (testamente og forsikring). Vi har forsikring et annet sted enn i banken, så hun tjener jo ikke noe på å "lyve". Hmm..
LillaGorilla♥♥ Skrevet 7. oktober 2012 #12 Skrevet 7. oktober 2012 Det står jo her om evt dødsfall og arv: "Skriv testament. Uten felles barn har samboere ingen arverett. Med testament kan du testamentere bort alt til samboeren hvis dere ikke har barn. Uten testament er det foreldrene deres som har arverett etter dere. Har dere felles barn har dere som samboere kun en begrenset arverett på 4G." Så nevnes jo dette med bolig- selv om du ikke bryr deg om møblementet, er det vel interessant for deg å få din del av boligverdi (og også evt sparing på felleskonto osv). i vårt tilfelle da, trengs et testamente i tillegg til livsforsikringen? Hvis han dør får jeg en utbetaling som gjør at gjelda vår blir annulert samt at jeg kan beholde huset (kjøpe ut hans arvinger). Hun i banken la det fram.som om at livsforsikring med begunstigelse (og selvfølgelig høy nok utbetaling) er like bra/det samme som testamente. Stemmer ikke dette med andre ord? :-O Men hvorfor ikke lage et testamente der hans del av huset - og andre verdier- testamenteres deg, og ikke andre arvinger (med unntak av evt barn da)? ja lurer på om vi bør gjøre det. Men hvorfor det blir lagt fram at det går for det samme skjønner jeg ikke (testamente og forsikring). Vi har forsikring et annet sted enn i banken, så hun tjener jo ikke noe på å "lyve". Hmm.. Forsikringen gjelder jo hans del av gjelda. Du sitter fortsatt igjen med din del. Dessuten arver du jo ikke hans del av huset (eller innboet eller andre deler av verdiene dere eier) sånn helt automatisk, med mindre det er spesifisert i et testamente. Dermed har hans arvinger rett på deler av dette. Uten felles barn har du nemlig ingen arverett etter ham i det hele tatt, og alle hans verdier tilfaller dem uten et testamente. Har dere felles barn har du kun rett på opptil 4G uten testamente. Det tilsvarer for tiden 281.024 kroner- altså ikke akkurat veldig mye.. Her er en veldig fin link ang dette; http://www.dinepenger.no/regler/saa-mye-kan-du-testamentere-bort/557386
Gjest Kira bjeffer! Skrevet 7. oktober 2012 #13 Skrevet 7. oktober 2012 Nå vet jeg ikke hva som står i vilkårene til deres livsforsikring, men jeg tviler på at den omfatter alt. Et eksempel kan være forsikring gjennom arbeidsgiver, denne tilfaller jo hans arvinger (barn, evnt foreldre) hvis dere ikke har noe testament. Og har dere bil(er)? Er den/disse med? Så det kan være ting som faller utenfor denne livsforsikringen.
håpefull<3 Skrevet 7. oktober 2012 Forfatter #14 Skrevet 7. oktober 2012 Det står jo her om evt dødsfall og arv: "Skriv testament. Uten felles barn har samboere ingen arverett. Med testament kan du testamentere bort alt til samboeren hvis dere ikke har barn. Uten testament er det foreldrene deres som har arverett etter dere. Har dere felles barn har dere som samboere kun en begrenset arverett på 4G." Så nevnes jo dette med bolig- selv om du ikke bryr deg om møblementet, er det vel interessant for deg å få din del av boligverdi (og også evt sparing på felleskonto osv). i vårt tilfelle da, trengs et testamente i tillegg til livsforsikringen? Hvis han dør får jeg en utbetaling som gjør at gjelda vår blir annulert samt at jeg kan beholde huset (kjøpe ut hans arvinger). Hun i banken la det fram.som om at livsforsikring med begunstigelse (og selvfølgelig høy nok utbetaling) er like bra/det samme som testamente. Stemmer ikke dette med andre ord? :-O Men hvorfor ikke lage et testamente der hans del av huset - og andre verdier- testamenteres deg, og ikke andre arvinger (med unntak av evt barn da)? ja lurer på om vi bør gjøre det. Men hvorfor det blir lagt fram at det går for det samme skjønner jeg ikke (testamente og forsikring). Vi har forsikring et annet sted enn i banken, så hun tjener jo ikke noe på å "lyve". Hmm.. Forsikringen gjelder jo hans del av gjelda. Du sitter fortsatt igjen med din del. Dessuten arver du jo ikke hans del av huset (eller innboet eller andre deler av verdiene dere eier) sånn helt automatisk, med mindre det er spesifisert i et testamente. Dermed har hans arvinger rett på deler av dette. Uten felles barn har du nemlig ingen arverett etter ham i det hele tatt, og alle hans verdier tilfaller dem uten et testamente. Har dere felles barn har du kun rett på opptil 4G uten testamente. Det tilsvarer for tiden 281.024 kroner- altså ikke akkurat veldig mye.. Her er en veldig fin link ang dette; http://www.dinepenger.no/regler/saa-mye-kan-du-testamentere-bort/557386 forsikringa vår dekker hele gjelda, samt at jeg kan betale ut hana arvinger. Dør han ee jeg gjeldfri, og bruker "siste del" av forsikringspengene til å betale ut foreldrene (som jeg har forstått er hans hovedarvinger). Når vi gifter oss, er jeg og barn da automatisk enearvinger? Takk for link, skal se på den
LillaGorilla♥♥ Skrevet 7. oktober 2012 #15 Skrevet 7. oktober 2012 Ektefeller arver automatisk hverandre ja.
håpefull<3 Skrevet 7. oktober 2012 Forfatter #16 Skrevet 7. oktober 2012 (endret) Nå vet jeg ikke hva som står i vilkårene til deres livsforsikring, men jeg tviler på at den omfatter alt. Et eksempel kan være forsikring gjennom arbeidsgiver, denne tilfaller jo hans arvinger (barn, evnt foreldre) hvis dere ikke har noe testament. Og har dere bil(er)? Er den/disse med? Så det kan være ting som faller utenfor denne livsforsikringen. der minnet du meg om noe, han har også livsforsikring gjennom jobben. Jeg har 1 forsikring rettet mot han, mens jeg er faktisk dobbelforsikret om han dør. Hans foreldre får ingen ting, det er jo derfor man begunstiger hveeandre. Velger hvem utbetalingen går til. Altså, jeg får utbetalingen og betaler ut dem. Men tror det blir testamente gitt samboerkontrakt føler jeg ikke er viktig, men med et testamente ville jwh sluppet å betale ut hans arvinger. Endret 7. oktober 2012 av håpefull<3
håpefull<3 Skrevet 7. oktober 2012 Forfatter #17 Skrevet 7. oktober 2012 Ektefeller arver automatisk hverandre ja. ok
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå