Vanillaf@ce Skrevet 7. oktober 2012 #1 Skrevet 7. oktober 2012 Æsj, har kommet i en klein situasjon med min venninne. Ingenting stort som sådan, men er redd for at det kan bli sårt for henne. Saken er at min venninne spontanaborterte for en stund siden. Jeg har prøvd å være trøstende og forståelsesfull, men jeg har altså ikke fortalt henne at jeg også er gravid, med termin samtidig som hun ville hatt. Jeg er nå rundt 3 mnd på vei. Det er ingen som vet at jeg også er gravid, og jeg har også benektet at jeg ville følge på henne å bli gravid (selv om jeg allerede var gravid da). Dette fordi jeg mener at min graviditet er privat, også for mine venninner. Nå nærmer det seg tiden hvor det er vanskelig å takke nei i festlige anledninger og det blir vanskelig å skjule magen etterhvert. Hvordan skal jeg fortelle henne det uten at hun blir lei seg (mtp at vi ville fått barn samtidig). Huff og huff :/
Musemorbr / Skrevet 7. oktober 2012 #2 Skrevet 7. oktober 2012 Du sier det bare rett ut. Fortell henne som det er, og la henne for all del få høre det av deg, før andre venner sier noe. Siden du er over den vanlige tremånedersgrensa, er det kanskje best å si det med en gang. Si at du ville at sorgen hennes skulle få roe seg litt, at du ikke ville stjele fokus fra det, og at du ville vente til du var over tre måneder selv. Ærlighet blir stort sett belønnet med forståelse. Det går sikkert bedre enn du frykter.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2012 #3 Skrevet 7. oktober 2012 Det kan du dessverre ikke. Hun kommer til å bli lei seg uansett hvilke måte du forteller det på. Man kan jo håpe at hun tross alt klarer å glede seg med deg til tross for sin egen sorg, men det kan du nesten ikke forvente. Sørg for at hun vet at du har respekt for hennes sorg og at du skal gjøre ditt for å være der for henne, men at du tross alt også må få lov til å glede deg over din egen graviditet. Lykke til, både med småen i magen og venninnen din.
Soon to be mum Skrevet 7. oktober 2012 #4 Skrevet 7. oktober 2012 Det finnes ingen skånsom måte å fortelle en slik nyhet på. På den andre siden så er det ikke sikkert at hun kommer til å bli lei seg for at du er gravid. Jeg har selv gjennomgått 4 ufrivillige aborter, og det er veldig trist og sårt da jeg ønsker meg barn veldig sterkt. Men jeg klarer likevel å glede meg over venner, kolleger og bekjente som er så heldige å bli gravid. For min personlige del er det nesten verre at folk prøver å skjule slike ting for meg i et slags misforstått forsøk på å skåne meg, enn at de faktisk involverer meg i sin glede. =) Men det er klart, folk er forskjellige, og dette er bare mitt syn på saken.
Vanillaf@ce Skrevet 7. oktober 2012 Forfatter #5 Skrevet 7. oktober 2012 Utrolig sårt, men klarte liksom ikke si: "Heeey,jeg er også gravid!" når hun blødde som fy. Og ikke minst så har jeg ikke ønsket å fortelle noen det, kun jeg og min samboer som vet. Eneste jeg er sikker på er at hun må få æren av å viruset først slik at hun ikke hører det "på bygda". Er vel det nærmeste "skånsomt" jeg kommer på i farta :/
Cmyk Skrevet 7. oktober 2012 #6 Skrevet 7. oktober 2012 Jeg synes du skal fortelle henne at du synes det er vanskelig, og at du e redd for at din graviditet skal være vond for henne.
Vanillaf@ce Skrevet 7. oktober 2012 Forfatter #7 Skrevet 7. oktober 2012 Huff, der ble det autocorrect, gitt! Det skulle stå: "eneste jeg er sikker på er at hun må få æren av å få vite det først". Har altså ingenting med virus å gjøre
Gjest yrild Skrevet 7. oktober 2012 #8 Skrevet 7. oktober 2012 Si at du ble så lei deg for hennes skyld og så redd for å miste selv også at du ikke turte å si det til noen...? Fortell det til henne først av alle!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå