Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2012 #1 Skrevet 7. oktober 2012 Jobber som sykepleier og har de to siste ukene vært i kontakt med en pasient som har fått en cellegiftkur og jeg har fulgt en pasient til røntgen..Dette var før jeg visste jeg var gravid og jeg regnet ikke med at jeg var gravid... Jeg er bare ca 5 uker på vei.
Preggers Skrevet 7. oktober 2012 #2 Skrevet 7. oktober 2012 Hvor farlig det er kan vel ingen av oss svare på, men jeg ville ha fått noen andre til å følge pasienter på røntgen og ventet på pasienten utenfor. Det gjorde jeg da jeg jobbet ved sykehus. Best å ikke ta noen sjangser. Men- det går nok bra, ikke få panikk
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2012 #3 Skrevet 7. oktober 2012 som sykepleier ville jeg tro du visste dette selv. Når du er gravid har du ikke lov å jobbe med cellegift. Arbeidsgiver skal ikke la deg få lov å jobbe med dette, men du må selvsagt si ifra om at du faktisk er gravid. Det er svært viktig å unngå cellegift fullstendig helt fra starten av svangerskapet. Vet ikke så mye om det i forhold til prøverfasen, men så lenge man har en risiko for å bli gravid, og så lenge man faktisk planlegger en graviditet, så vill det være naturlig å unngå arbeid med cellegift. Man vet jo ikke helt når man blir gravid, og det er ikke verd å ta noen sjanser.. Ikke bare selve medikamentet og utstyr bruket i forbindelse med dette, er farlig. Alt som utsondres fra pasienten i 14 dager etter kuren er gitt, inneholder cellegiften og er skadelig (oppkast, spytt, urin, avføring - alt som kommer ut av pasienten..) og skal følgelig unngås totalt av gravide. Cellegift er - som navnet tilsier - cellegift. Det ødelegger og dreper alle celler som deler seg hurtig. Det sier seg selv cellegift er skadelig for fosterets utvikling. Det er ekstremt høy sjanse for misdannelser, skader og fosterdød hvis man utsetter seg for cellegift under svangerskapet. Dette er grunnen til at man ikke får jobbe med dette under graviditet.