Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2012 #1 Skrevet 7. oktober 2012 Jobber som sykepleier og har de to siste ukene vært i kontakt med en pasient som har fått en cellegiftkur og jeg har fulgt en pasient til røntgen..Dette var før jeg visste jeg var gravid og jeg regnet ikke med at jeg var gravid... Jeg er bare ca 5 uker på vei.
Preggers Skrevet 7. oktober 2012 #2 Skrevet 7. oktober 2012 Hvor farlig det er kan vel ingen av oss svare på, men jeg ville ha fått noen andre til å følge pasienter på røntgen og ventet på pasienten utenfor. Det gjorde jeg da jeg jobbet ved sykehus. Best å ikke ta noen sjangser. Men- det går nok bra, ikke få panikk
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2012 #3 Skrevet 7. oktober 2012 som sykepleier ville jeg tro du visste dette selv. Når du er gravid har du ikke lov å jobbe med cellegift. Arbeidsgiver skal ikke la deg få lov å jobbe med dette, men du må selvsagt si ifra om at du faktisk er gravid. Det er svært viktig å unngå cellegift fullstendig helt fra starten av svangerskapet. Vet ikke så mye om det i forhold til prøverfasen, men så lenge man har en risiko for å bli gravid, og så lenge man faktisk planlegger en graviditet, så vill det være naturlig å unngå arbeid med cellegift. Man vet jo ikke helt når man blir gravid, og det er ikke verd å ta noen sjanser.. Ikke bare selve medikamentet og utstyr bruket i forbindelse med dette, er farlig. Alt som utsondres fra pasienten i 14 dager etter kuren er gitt, inneholder cellegiften og er skadelig (oppkast, spytt, urin, avføring - alt som kommer ut av pasienten..) og skal følgelig unngås totalt av gravide. Cellegift er - som navnet tilsier - cellegift. Det ødelegger og dreper alle celler som deler seg hurtig. Det sier seg selv cellegift er skadelig for fosterets utvikling. Det er ekstremt høy sjanse for misdannelser, skader og fosterdød hvis man utsetter seg for cellegift under svangerskapet. Dette er grunnen til at man ikke får jobbe med dette under graviditet.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2012 #4 Skrevet 7. oktober 2012 Poenget er at jeg ikke ante at jeg var gravid,hadde aldri trodd jeg var gravid.. Fant det ut etter at jeg hadde vært med på disse tingene,hadde jeg trodd at jeg var gravid hadde jeg selvsagt ikke vært med og arb.giver visste selvsagt heller ikke om graviditeten. Saken er at jeg lurer på om babyen er ødelagt...
marsve Skrevet 7. oktober 2012 #5 Skrevet 7. oktober 2012 Konsulter en lege? Ta ultralyd osv. Og gjør det nå slik at du slipper knytte deg altfor mye til et foster som kanskje ikke kan bli noe av.
rytme Skrevet 7. oktober 2012 #6 Skrevet 7. oktober 2012 Å være med pÅ røntgenundersøkelser er ialle fall bare skadelig hvis du er inne pÅ røngtenrommet nÅr bildet blir tatt, altsÅ akkurat i det radiografen trykker pÅ knappen. NÅr det gjelder cellegift sÅ er det vel som en skriver over, at du ikke skal være i kontakt med noe som kommer "ut" av pasienten... Eller selve cellegiften idet den blir administrert ol... SÅ det kan du vel best vite selv.. Det enkleste er Å forklare til legen at du er bekymret, sÅ kan han forklare deg om risikoen og vurdere om det er behov for en tidlig ultralyd eller ikke...
Følelsesvims Skrevet 7. oktober 2012 #7 Skrevet 7. oktober 2012 Ville tatt kontakt med fastlegen din eller bedrifthelsetjenesten på mandag. Tipper Kreftavdelingen (der du fulgte pasienten) har erfaring med problemstillingen, og/eller informasjon om hvor du skal henvende deg. Røntgen-delen er nok ikke noe farlig, med mindre du sto inne på et rom mens det ble tatt CT. Vanlig røntgen er utrolig små stråledoser etterhvert, særlig hvis du bare har stått på siden.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2012 #8 Skrevet 7. oktober 2012 Jeg var inni rommet når undersøkelsen pågikk ifht røntgenen,da det var en spinalpunksjon..Hadde på frakk,men det er vel ikke nok Ang pasienten med cellegiften, var jeg inne på rommet, fulgte på toalettet og byttet bleie..Brukte 2 par hansker, men var jo allikavel i nærheten av kroppsvæsker.. Dette er ingen planlagt baby,men når den er der er det vondt å tenke på hva jeg har utsatt den for Må jo bestille legetime og UL og alt,men føler det må skje nå med en gang ;/
Følelsesvims Skrevet 7. oktober 2012 #9 Skrevet 7. oktober 2012 Føler med deg! Rtg-en kan du nok bare slappe helt av med. Du hadde på frakk, og så lenge du ikke stod i røntgenstrålen (og det var vanlig røntgen), har det omtrent ingen betydning. Man tar jo røntgen av gravide også (les mer her: http://www.nrpa.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=CenterAndRight_6309&Main_6251=6309:0:15,4813&CenterAndRight_6309=6310:0:15,6271:1:0:0:::0:0#QA87241 ) Cellegiften kan jeg ikke nok om, og der tror jeg rett og slett du må snakke med den aktuelle avdelingen. Det lønner seg kanskje å prøve å finne ut hvilken cellegift det var, hvor lenge siden pasienten hadde fått siste dose, og hvor store doser pasienten fikk.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2012 #10 Skrevet 7. oktober 2012 Oki,takk for svar Jeg får bare smøre meg med tålmodighet til i morgen, da får jeg snakke med legen på avd..Så får jeg ta det fra der. Men er litt tankefull her..
Cmyk Skrevet 7. oktober 2012 #11 Skrevet 7. oktober 2012 I og med at du brukte hansker når du skiftet på pasienten burde det være uproblematisk. Men snakk med lege så raskt som mulig.
fisken2015 Skrevet 7. oktober 2012 #12 Skrevet 7. oktober 2012 Jeg ville tatt kontakt med lege og forhørt meg iallefall. Dette kan gå helt fint! Jeg kjenner en sykepleier som også ble gravid mens hun jobbet på kreftavd på sykehuset. Hun hadde jo som deg vørt i kontakt med pasienter xsom gikk på cellegift og også følgt til røntgen. Hun ble tatt bort fra den avdelingen med en gang hun fortalte hun var gravid. Hun fikk også lit blødninger og var jo kjempebekymret, men i dag har hun en frisk og fin gutt på 1 1/2 år. Dette går helt sikkert fint :-)
Gjest uni kum Skrevet 7. oktober 2012 #13 Skrevet 7. oktober 2012 Vil anta det kommer an på hvilken cellegift det er snakk om også... Vet av ei som fikk cellegift mens hun var gravid og det mente legene var forsvarlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå