Gå til innhold

Hvordan fordelere dere ekstraoppgavene hjemme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Hvordan fordelere dere ekstraoppgavene hjemme?

Hos oss er det slik at det er meg som tar de aller fleste ekstraoppgavene som f.eks å lage fotoalbum de skal has med i barnehagen, bake kake til kakelotteriet, passe på at alt er klart/rent og med til turdager, bøter klær og sette på strikken på regntøy når den er utslitt, handle inn klær som trengs, bursdagsgaver til bursdager barna er bedt i, bake til selskap, lage godteposer, finne på leker til selskapene osv. Dette var bare noe av det jeg kom på i farten. Altså alt av ekstraoppgaver som det følger med å ha barn på skole, i barnehage og med på fritidsaktiviteter.

Mange av disse oppgavene er for så vidt oppgaver jeg liker og godt kan ta, men jeg mener da at mannen min godt kan ta en del av mine andre oppgaver i hjemmet for avlaste (der det allerede er meg som gjør mest selv om han også bidrar litt). Det som skjer hos oss er at disse oppgavene bare blir mine ekstraoppgaver. Så mannen gjør sine oppgaver og sette seg deretter ned for å se på TV, legger seg til vanlig tid og har i grunnen en jevn arbeidsbelastning hele året. Jeg der i mot har dager der jeg pga disse oppgavene kan holde på til lagt på natt…

Jeg er lei av at det bare er meg slike oppgaver går ut over. Vi har snakket om det og han sier at han skal ta større del i andre oppgaver disse dagene, men når det kommer til stykket så gjør han det ikke likevel.

Noen forslag til hvordan vi kan få snudd dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm.. vanskelig å komme med tips, men det beste er jo å ta det opp med mannen slik at dere kan komme til enighet her. det er slik hos oss også, men samtidig så er det mannen som tar slike oppgaver som å ordne med ved til vinteren, flikke på ting som er ødelagt hjemme, vaske og polere bil og o.l der hvor jeg ikke bidrar noe særlig. på den måten er det ganske likt her.

Skrevet

Det er jeg som tar de tingene, men mannen har andre oppgaver.

Som å vaske bilen, fylle bensin, bake brød :), overføre bilder fra kameraet, laste med filmer/musikk, reparere datamaskinene, gjøre lekser med eldste osv.

Skrevet

Skriv en tydelig liste over hva som må gjøres til når. Da har far noe konkret å gå etter. Og får velge selv hva han vil gjøre. Her er det den som har tid som gjør det. Har egentlig aldrig sett på det som ekstraoppgaver det du nevner. Jeg gjør det jeg liker og gubben gjør det han liker. Sammen går det fint.

Skrevet

Jeg tar meg av alle de hverdagslige småting . Jeg gjør det meste av husarbeid,klesvask og matlaging. Han holder seg til uterydding , fylling av diesel og vedlikehold av bilene. Tar ungene med seg ut eller av gårde så jeg r tatt ett tak i huset.

Det er også han som tar seg av drift og utleie av hytta.

Jeg ville ikke hatt det annerledes.

Altså han hiver seg rundt med støvsuger, tar oppvaskmaskina og rydder .

Vi har aldri snakka om fordeling. Men må si jeg er glad for å slippe mange av utejobbene:)

Skrevet

Han setter opp, sjekker og tømmer musefellene i bakkjelleren.

For å slippe den, tar jeg gladelig resten.

Han fikser også litt rundt i huset, men jeg tar nok mesteparten.

Skrevet

Her i huset er det også jeg som tar mesteparten, selv om han jobber mindre enn meg, så blir det som regel ikke gjort noe særlig de dagene han er hjemme og jeg er på jobb, så da må jeg gjøre de tingene etter jobb, når han stort sett sitter på dataen sin hele dagen. Blir ganske slitsomt mange dager. Han pleier å gjøre ting hvis jeg sier at han må gjøre det ene eller det andre, men syns det er litt unødvendig at jeg skal måtte mase på han om at han må gjøre disse små tingene hele tiden.

Skrevet

Tror jeg få prøve å sette opp en liste over ukesoppgavene, spesielt uker der jeg ser det blir ekstra. Og med tidsfrister på ting der er frister på.

Det jeg mener med ekstraoppgaver er at dette er oppgaver som kommer med ujevne mellomrom. Noen av dem kan også komme relativt plutselig. F.eks om man plutselig får en telefon med at nå er det krise. Noen foreldre har ikke kommet med kake, om jeg da kan bake. Selvsagt stiller jeg opp på slike ting (hører også med mannen om det er greit) og det betyr at det blir på toppen av mine oppgaver som jobb og annet som må gjøres denne dagen. Det hadde jo da vært flott om mannen da kunne tatt over mine oppgaver som måtte gjøres denne dagen (f.eks ryddet etter middagen) slik at jeg hadde kommer tidligere i gang med det ekstra. Nå gjør han fortsatt det han pleier og så blir han ferdig, mens jeg blir stående utover natten. Spør jo ofte om han kan gjøre konkrete oppgaver, men så glemmer han det eller snur han på rekkefølger og det ender med at jeg må gjøre det for ellers så blir jeg ikke ferdig i det hele tatt.

Tror jeg få lage ukeliste med alle gjøremål også alle de små som til sammen ender opp med å ta mye tid og så får han velge seg oppgaver. Når han tar oppgaver med å skifte vinterdekk eller andre slike ting som ikke skjer så ofte så tar jeg helt automatisk over de andre oppgavene som må gjøres denne dagen slik at han ikke har mer jobb enn vanlig.

HI

Skrevet

Gubben lurte på hva i alle dager jeg snakket om når jeg nevnte dette med ekstraoppgaver. Tror ikke noen av oss har sett på det den andre gjør som ekstra her eller der. Vi gjør det vi kan og noen ganger gjør jeg mer enn han men for det meste er det vel ganske så likt i det lange løp. Trenger den ene hjelp så spør vi og får det. For oss er dette helt naturlig.

Skrevet

Jeg tar meg av alt barnerellatert, og han jobber, gjør husarbeidet og lager mat.

Skrevet

Synes det er rart at du kallet det ekstraoppgaver. Jeg regner det som en del av "jobben" med å ha barn og hus.

Foreløpig har vi lite sånne ting, siden barna er så små, så jeg har ikke noe godt svar på spm ditt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...