Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2012 #1 Skrevet 6. oktober 2012 Jeg forstår ikke det med overgangsstønaden. Får å ha rett til overgangsstønad må man minst jobbe eller studere 50%, men tjener man mer enn 42 000 kroner i året (?) så faller retten til overgangsstønaden bort?? Det blir veldig selvimotsigende.... Det må være noe jeg ikke har fått med meg her??
holahopp Skrevet 6. oktober 2012 #2 Skrevet 6. oktober 2012 Retten til os faller bort hvis du tjener over 6G, men tjener man over 0,5G eller var det 1G så blir os redusert med 0,4 per krone tror jeg..
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2012 #3 Skrevet 6. oktober 2012 Jeg forstår ikke det med overgangsstønaden. Får å ha rett til overgangsstønad må man minst jobbe eller studere 50%, men tjener man mer enn 42 000 kroner i året (?) så faller retten til overgangsstønaden bort?? Det blir veldig selvimotsigende.... Det må være noe jeg ikke har fått med meg her?? Det er ikke selvmotsigende. Det er et krav om aktivitet slik at den som feks. blir alene fra fødsel fortsatt kan delvis være hjemme, dersom man ønsker det når barnet er liten (aktivitetskravet gjelder for barn over 1 år), men at man også skal ha en aktivitet slik at overgangen fra overgangsstønad til å skulle klare seg selv når perioden på 3 år (5 år dersom man er student) ikke blir så stor. Overgangsstønaden faller ikke bort når man tjener kun 42 000 i året. Tror du mener 420 000,- og det er mer enn nok penger å klare seg på.
moota m storebror&lillebror Skrevet 6. oktober 2012 #4 Skrevet 6. oktober 2012 Hvis du tjener mer enn et visst beløp så reduseres overgangstønaden med 40 øre pr. krone. Det er slik at den er litt behovsprøvd eller hva det heter. Det er en midlertidig hjelp. Dvs. tjener du 3 mill i året har du ikke rett på overgangstønad, men om du tjener 300 000kr mister du ikke hele stønaden. Du må heller ikke være i jobb, du kan være aktiv jobbsøker minst 50%. Det var jeg. Studerte litt, men ikke nok til å dekke de 50% siden det var nettbasert og bare litt undervisning.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2012 #5 Skrevet 6. oktober 2012 Er ikke i jobb, og ønsker ikke å jobbe fulltid, fordi det går utover barna. Men, det er vanskelig for megå få deltidsjobb med min utdannelse. Hva anbefaler dere at jeg gjør? Melder meg arbeisledig, eller melder meg på et deltidsstudium? Men, vil jeg klare å leve av bare overgangsstønaden, med hovedomsorgen for to barn?
holahopp Skrevet 6. oktober 2012 #6 Skrevet 6. oktober 2012 Er ikke i jobb, og ønsker ikke å jobbe fulltid, fordi det går utover barna. Men, det er vanskelig for megå få deltidsjobb med min utdannelse. Hva anbefaler dere at jeg gjør? Melder meg arbeisledig, eller melder meg på et deltidsstudium? Men, vil jeg klare å leve av bare overgangsstønaden, med hovedomsorgen for to barn? hva har du tenkt å studere i tilfelle? og hva slags jobb kan du tenke deg? OS er jo bare på 13687 kr hvis du får full og det må du betale skatt av.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2012 #7 Skrevet 6. oktober 2012 Er ikke i jobb, og ønsker ikke å jobbe fulltid, fordi det går utover barna. Men, det er vanskelig for megå få deltidsjobb med min utdannelse. Hva anbefaler dere at jeg gjør? Melder meg arbeisledig, eller melder meg på et deltidsstudium? Men, vil jeg klare å leve av bare overgangsstønaden, med hovedomsorgen for to barn? Om du skal melde deg arbeidsledig så må du ha barnepass tilgjengelig slik at du kan stille på møter, kurs og jobbintervju i regi av NAV. NAV er veldig påpasselig med følge opp alenemødre fordi de vet et mange melder seg arbeidsledige for å slippe å jobbe når barna er små. Så du kan forvente deg aktivitet i form av jobbklubb, arbeid i regi av NAV etc. å leve bare på os med to barn går sikkert, men det kommer helt an på hvor store utgifter du har. Jeg er fulltidsstudent med 1 barn og har full os. Da har jeg utbetalt 10300,- etter skatt.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2012 #8 Skrevet 6. oktober 2012 Huff, dette ser mørkt ut... Hva gjør jeg? Hva er trylleformularet?
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2012 #9 Skrevet 6. oktober 2012 Huff, dette ser mørkt ut... Hva gjør jeg? Hva er trylleformularet? Hva du gjør? Enten så jobber du, studerer eller lever på os i 3 år til os tar slutt. Hilsen en annen alenemamma
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2012 #10 Skrevet 6. oktober 2012 Du gjør som alle oss andre, jobber for pengene Om du jobber f.eks 80-100% får du fremdeles litt os, du får også stønad til barnepass, en ekstra barnetrygd og bidrag fra far. På den måten klarer du deg økonomisk, lærer barna at alle må arbeide for føden og har akkurat like travle dager som alle oss andre. De aller fleste foreldre arbeider altså, uansett om vi er enslige, gift, samboere eller kjærester må man jobbe, og vi klarer da gi barna et godt liv likevel..
holahopp Skrevet 6. oktober 2012 #11 Skrevet 6. oktober 2012 Huff, dette ser mørkt ut... Hva gjør jeg? Hva er trylleformularet? hvorfor må du enten jobbe fulltid eller ikke jobbe?
Mandalas Skrevet 6. oktober 2012 #12 Skrevet 6. oktober 2012 Du får jobbe deltid med noe annet enn det du er utdannet til mens barna er små.
moota m storebror&lillebror Skrevet 6. oktober 2012 #13 Skrevet 6. oktober 2012 Da må du ta valget om å jobbe eller å leve for det du får. Du får jo overgangstønad, du kan ha rett på stønad til barnetilsyn, du kan søke om bostøtte, du får barnetrygd for 1 barn mer enn du har, bidrag. Overgangstønaden er uansett bare midlertidig. Du må bruke den tiden på å finne ut hvordan du skal og kan klare deg etterpå. Få deg en utdannelse eller en jobb. Nytter kanskje lite med 50% jobb etter stønadsperioden er over..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå