Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2012 #1 Skrevet 6. oktober 2012 Akkurat kommet hjem fra 5 dager i London og la merke til at babyer eller små barn i vogn var veldig tynnkledde. Enkelte dager var det faktisk surt ute. Konsekvent ikke luer på babyene....
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2012 #2 Skrevet 6. oktober 2012 Husk at det er litt annet klima i London enn her hjemme. I tillegg så er det veeeeldig norsk dette med luer på babyer. De vokser nok opp disse småbarna i England også Husk at babyer, små barn skriker om de er kalde.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2012 #3 Skrevet 6. oktober 2012 Har bodd mange år i England. Ser hva du mener. Men må si jeg reagere mye mer når jeg er hjemme på besøk i Norge og ser hvordan norske barn er kledd i mange plussgrader og sol, foreldre selv som er tynnkledde, men som pakker på babyer og småbarn vinterklær, eller tykke dresser, tykke jakker og luer i mange plussgrader.. Så vil heller si at engelskmenn og nordmenn beffinner seg i yttergrenser begge to... Vært nesten alvorlig bekymret for noen babyer når jeg har vært hjemme på ferie. Noen blir jo pakket inn som det skulle være midtvinters..
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2012 #4 Skrevet 6. oktober 2012 Synes det er bedre å ta på de små litt for mye, for da kan man faktisk ta av et plagg. I Norge kan vi få raske væromslag, også på sommeren. Og ikke lue på baby ute syntes jeg hørtes skummelt ut. Det er jo høst!! Går med lue selv nå.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2012 #5 Skrevet 6. oktober 2012 Synes det er bedre å ta på de små litt for mye, for da kan man faktisk ta av et plagg. I Norge kan vi få raske væromslag, også på sommeren. Og ikke lue på baby ute syntes jeg hørtes skummelt ut. Det er jo høst!! Går med lue selv nå. Problemet er vel at mange kler på for mye og tar ikke av etterhvert...farlig å kle på de små for mye,
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2012 #6 Skrevet 6. oktober 2012 Husk at det er litt annet klima i London enn her hjemme. I tillegg så er det veeeeldig norsk dette med luer på babyer. De vokser nok opp disse småbarna i England også Husk at babyer, små barn skriker om de er kalde. Jeg er ikke så enig. Klimaet er ikke sååå forskjellig. London ligger riktignok sør i landet, men England er ikke så forskjellig fra oss på generell basis. Det blir kaldt i England også. På flere av mine reiser til Newcastle har jeg reagert på barnas påkledning, eller mangel på sådan. Eller, på alle mine reiser faktisk. Var der i mars. Vi voksne brukte enda vinterjakker og hadde skjerf i halsen. Det blåste kaldt og var veldig surt. Rundt 5 grader og stiv kuling. Smårollinger satt i vognene sine uten lue og jakke, i selekjole i dongeri, tigths og bare føtter i sandaler. To av barna jeg så, var skikkelig blå(!!) på de bare små føttene sine. For ikke å snakke om på ørene. Et barn gikk rundt i prinsessekjole og sandaler. Ingen strømpebukse. Min yngste hadde mer enn gjerne gått ut i t-skjorte midtvinters, dersom hun fikk velge selv. Det betyr ikke at det ville vært fornuftig av meg å la henne gjøre det. Jeg nekter å tro at ingen av disse barna fryser eller er kalde. Men de blir jo etterhvert vant til det på et vis. Kulturen er forskjellig, det er tydelig, og det er ikke nødvendigvis bedre å overkle barna slik som enkelte gjør her i landet. Men fader heller, bare føtter og tynn genser i 5 grader og stiv kuling? Jeg syns ikke det kan forsvares.. Jeg har truffet og pratet med borgermesteren i Newcastle, og han kommenterte (!!) at det var godt å se mennesker som faktisk kledde seg etter vær og temperatur. Og vi var ikke akkurat kledd for poltur vi heller, for å si det sånn, men vi hadde jakke på.. Bare det at han følte for å kommentere det, sier litt syns jeg.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2012 #7 Skrevet 6. oktober 2012 Har bodd i england og husker at jeg reagerte på hvor dårlig kledt barna var. Husket en gang i oktober/november så så jeg en unge på rundt året sitte i vogna tynnkledt, mens vi gikk med varme jakker. Ble jo vant til dette etter hvert. Virket faktisk som om vi frøys mere enn dem, så de er vel mer vant til det sure været. Jeg foretrekker faktisk -15 fremfor surt rått vær. Ellers er jo "uniformen" for jentene på byen miniskjørt, tynn kortermet topp og ei veske, samme om det er i juli eller januar. Jakker gidder de tydeligvis ikke ta med seg uansett
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå