Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2012 #1 Skrevet 6. oktober 2012 Hva skjer hvis det skulle bli slutt? Altså jeg eier 2/3 og har betalt det meste av lånet siden han er student med deltidsjobb. Etter at vi flyttet inn har vi bl.annet pusset opp endel, nytt kjøkken og bad og satt opp garasje. Så vi(dvs stort sett meg) har invistert fmange 100 tusen kr. Han har gjort en god del av jobben, det samme har jeg og ellers har vi hatt fagfolk. Verdien har altså økt betraktelig, mest pga mine penger men han eier jo fortsatt 1/3 og hvis det skulle bli slutt så må jeg evt kjøpe ut hans part?
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2012 #2 Skrevet 6. oktober 2012 Ja, han har vært med å betale, bidratt med arbeidskraft og ellers i husholdningen så han skal selvfølgelig ha sin del av prisøkningen, du må betale han ut!
BellaSuz Skrevet 6. oktober 2012 #3 Skrevet 6. oktober 2012 Dere skriver samboerkontrakt der huslånet er spesifisert med prosentvis eierskap, samt innskudd av EK til oppussing o.l. Husk også på å få ned innbo (av betydning) som er innkjøpt av hver enkelt. Hvis en av dere har f.eks barn fra før anbefales det i tillegg å skrive et gjensidig testamente for å dokumentere arv. Vil også anbefale dere gjensidig livsforsikring hvis en av dere er så uheldige å falle fra, slik at gjenparten kan klare å sitte igjen med huslånet (feks halvparten, eller større del av gjelden)
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2012 #4 Skrevet 6. oktober 2012 Ja, han har vært med å betale, bidratt med arbeidskraft og ellers i husholdningen så han skal selvfølgelig ha sin del av prisøkningen, du må betale han ut! Så du mener at han som har betalt rundt 10 prosent av utgiftene(hans del av egenkapital og pittelitt nedbetaling av lån) og bidrat ca like mye som meg skal få med seg 1/3 av prisøkningen? Når det er jeg som har betalt det hele av opp pussingen? Jeg skjønner jo at han har krav på noe av verdistigningen, men 1/3 virker urettferdig synes jeg da.. Ingen overraskelse at det går mot brudd her...
BellaSuz Skrevet 6. oktober 2012 #5 Skrevet 6. oktober 2012 Han har krav på lik prosentvis verdistigning som det han eier og har bidratt med. Det behøver ikke å være 1/3 slik du beskriver. Men husk at han bør begunstiges noe for sin arbeidsinnsats ved oppussingen selv om du har betalt materialene. Hvis han eier 10 % av boligen med EK og innskudd til nedbetaling, pluss feks 5 % som verdi av arbeidsinnsats i huset (som har bidratt til verdiøkningen), så skal han ha 15 % av verdiøkningen på huset. Det er det du må betale han ut med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå