Gå til innhold

Smalahove i barnehagen?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, jeg er fra Oslo og kommer aldri i verden til å spise et eneste hode, men i Bergen er jo dette vanlig så da må det jo være helt ok. Jeg er helt for at barna må lære seg at det faktisk er dyr vi spiser.

Skrevet

Kjøt kjem frå dyr, sånn er det berre.

Synes dette er ei gladsak, ungane lærer kor måten kjem frå :)

Skrevet

Ja, grotesk...men spørs veldig hvor i landet dette er. Husk at mattradisjoner er veldig ulikt fra østlandet til vestlandet, nord osv

Hadde dette vært i tjukkeste Bærum ville det blitt ramaskrik...

Så jeg dømmer ikke

Skrevet

Fysj.

Samtidig sikkert greit for de barna som tåler slikt. Jeg hadde nok blitt dårlig, særlig når jeg ser det skaftet de har stappet oppi nesa på sauen.

Skrevet

Spørs hvor i kandet dette er. Skjønner at HI ikke er veldig kunnskapsrik på tradisjoner og hvor forskjellige tradisjonene er.

Barn har godt av å vite at det finnes annet enn grandiosa og pølser!!

Ser ut som barna koser seg. Er ikke det viktigst?

Skrevet

Synes det er bra at de viser barna sånt jeg. Virker jo ikke som om foreldrene har reagert heller. Hadde folk reagert om de hadde fisket fisk og så spist de forresten? Er jo (nesten) det samme :)

Skrevet

Fint og ærlig.

Det er hodekjøtt i servelat, og det spiser nok barna, så greit å se hvor det kommer fra?

Skrevet

Det er faktisk mat. Smaker som pinnekjøtt.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Her har guttungen spist smalahove siden han var rett over året, ser ikke helt problemet.

Gjest Heartbroken
Skrevet

Smalahove er jo en gammel tradisjonsrett så jeg kan ikke se hva som er galt eller grotesk med dette?

Er det ikke bra at barna skjønner at mye av maten vår faktisk kommer fra dyr?

Skrevet

Syns dette er helt greit! Syns barn skal lære hvor mat kommer fra og at man skal utnytte kjøtt fra hele dyret! Flott at barnehagen har initiativ til å gjøre slik og lære bort tradisjon.

Den "Disney" illusjonen rundt dyr som regjerer nå til dags er helt håpløs, unger ser jo ikke lenger sammenhengen mellom hvor mat kommer fra og hvordan den havner på middagsbordet!

Skrevet

Det hadde de en gang hvert år i vår barnehage. Den ligger på østlandet. Ungene syntes det var spennened og godt.

Skrevet

Kjempeflott at barna lærer hvor maten kommer fra! Men det såg litt grotesk ut med de sauehodene på pinne.

Skrevet

Synes ikke dette er noe å rope for:) i gamle bhg til lille jaktet og slaktet de dyr. En naturlig ting å få vite hvor maten kommet fra:)

Gjest blåklokkevalsen
Skrevet

Synest det var en god ide jeg:-) Så slipper vi foreldre som IKKE liker smalahove, å tilberede det i heimen.

I vår barnehage har ungene fått sett en nyskutt hjort.

Dvs, den ble vasket litt før ungene fikk studert den.

Etterpå ble den slaktet og ungene fikk servert hjortekjøtt med viltsaus i barnehagen. Noen likte det , andre ikke og sånn er det jo med alt.

Skrevet

Jeg synes det er helt forferdelig at det skal vokse opp en generasjon som nekter å spise annet enn de beste filetene fra dyrene også skal resten kastes, nekter å spise hodekjøtt, nekter å spise muk osv

Ja, til å lære barna hvor kjøttet kommer fra, ja til å lære barna å utnytte hele skrotten, ja til å la barna smake på forskjellig mat, i det hele tatt ja til barnehageansatte som finner på slike "stunt" som dette :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...