Gå til innhold

hvis du hadde veldig dårlig råd....

Anbefalte innlegg

Skrevet

du unnet deg sjelden middag, og levde på knekkebrød....

ville du da blitt glad for å få en eske/kurv med div matvarer i bursdagsgave? eller ville du heller ønsket deg noe annet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor spør du om dette? Gjelder det deg?

Skrevet

Selvsagt blir man glad for det - men folk er jo så forskjellige!

Enkelte vil jo ikke arve tøy en gang, selv om økonomien ikke er på topP!

Skrevet

Hadde blitt veldig glad.

Har ikke særlig dårlig råd, men får ofte saft/syltetøy av litt høyere kvalitet i gave. Kjempefin gave som settes stor pris på av alle.

Skrevet

Jeg hadde kanskje følt meg litt "stakkarslig" hvis jeg fikk en kurv med matvarer. Og det er jo ingen god følelse. Men et gavekort på et senter hvor det er matbutikk, eller gavekort på en litt "finere" matbutikk som eurospar eller meny er kanskje en måte å "kamuflere" det på? Og det hadde jeg satt stor pris på.

Personlig så setter jeg mer pris på å få noe jeg får bruk for, enn noe luksus ting jeg ikke ellers ville unnt meg.

Skrevet

Da tror jeg at jeg heller hadde likt å få en pengegave..

Skrevet

Jeg vet helt ærlig ikke. Vi har så forskjellige matvaner rundt om, så sasynligheten for at det som ligger i korga ikke faller i smak er stor.

Skrevet

For å redusere faren for at noen skulle føle seg litt "stakkarslig", slik #5 sier, kan man i så fall gjøre denne kurven med mat litt mer spesiell. Feks:

* skikkelig godt hjemmebakt brød, i stedet for kjøpekneip

* skikkelig god kvalitetsost i stedet for norvegia, sammen med et sånt glass med syltetøy speielt laget for ost

* litt finere pasta fra feks Martelli i stedet for sopps spagetti

Ja, du skjønner tegninga. Selv er jeg veldig matinteressert, og hadde blitt kjempeglad for sånt, uavhengig av økonomi. Er hyperbegeistret for Mathallen som nettopp har åpnet i Oslo og planlegger tallrike besøk der.

Men, det er klart, du bør jo vurdere hva denne mottakeren ville tenke om det. Det kan være fort gjort å tråkke i salaten. Sånn sett er jo et gavekort på et kjøpesenter som har matbutikk en god måte å løse det på. Men jeg tenker at hvis dette er en person som du kjenner godt, så vet du vel også litt om hvordan personen ville reagere.

Mrs Bouquet har også et poeng ift hva man liker og ikke. Det vil jo bli veldig kjipt om dere kjøper matvarer som mottakeren ikke liker rett og slett...

Gjest blåklokkevalsen
Skrevet

Jeg har et vennepar som har det sånn som du beskriver , og de elsker å få gavekort på kjøpesenter, og det synest jeg er en grei ting å gi også.

Da kan de for en gang skyld få velge det de vil ha, enten det er varer fra matbutikken eller noe annet de trenger:-)

Gjest Mine ♥ ♥ ♥
Skrevet

Vel, nå svarer jeg bare for meg selv så det er sagt. <vi har hatt innimellom veldig lite penger, og hadde noen venner gitt oss en kurv med mat så hadde jeg blitt flau selv om jeg vet at det hadde vært fordi de ville hjelpe oss. Jeg hadde blitt mindre flau om en venn hadde kommet på besøk med f.eks. en vin og sentergavekort eller en blomst og sentergavekort :) Si at du syns hun er en så snill og god venninne så du hadde lyst til å gi henne en liten oppmerksomhet. Kjempe snilt av deg forresten :) mange som sliter.

Gjest Vicky Pollard
Skrevet

Det kommer alt an på hva du gir. Vanlige varer fra Rema kan du droppe. MEN gi kvalitetsvarer :-) Hjemmebakt brød, ost fra gardsysteri (feks, Tingvollost), spekemat fra feks. Tind, Vin, elker øl fra et lokalt bryggeri, Hjemmelaga syltetøy og saft, sjokolade fra lokal prod. osv. Altså skikkelige kvalitetsvarer. Ei kolonialkørg fra Rema vet jeg ikke om jeg ville bli kjempeglad for, men sikkert glad for. Jeg er typen som blir glad for de fleste gaver, og synes alt brukt både til meg og ungene er helt ok. Samma det, så lenge det er fint og nyttig. Men noen hater slikt...

Skrevet

du unnet deg sjelden middag, og levde på knekkebrød....

ville du da blitt glad for å få en eske/kurv med div matvarer i bursdagsgave? eller ville du heller ønsket deg noe annet?

Jeg har vært der og et år kjøpte min søster en 4pk med pepsi max, og en pose med matvarer av typen ho visste jeg likte men ikke tok meg råd til å kjøpe og ja jeg ble kjempeglad.

I år har jeg 3 nevøer som er studenter og bor på hybel rundt om og de får alle en kurv med litt dyrere mat og litt godteri til jul.

Jeg vet at det er det de ønsker seg.

Men det kommer jo litt an på personen man gir det til, om det er noen som er veldig stolt og ikke vil innrømme at de sliter økonomisk så vil det ikke være en gave som er lett å få.

Men om de er ganske åpne om det så vil jeg tro at de blir glad for å få noe ekstra for en gang skyld.

Skrevet

syns mat og drikke er fine gaver, men det må jo være stilfullt. danderes i en fin kurv med cellofan og sløyfebånd, ikke en pose fra rema med kneip, brelett og servelat :P

Skrevet

En kurv med matvarer er jo noe man får anbefalt å gi til de som har alt, så det burde da være greit å gi! Jeg hadde blitt veldig glad for det.

Skrevet

Jeg hadde blitt glad for diverse forbruksvarer, selv om jeg ikke har spesielt dårlig råd. ;) Og gir stadig vekk bort en eske med kaffe, kryssordblad, litt snacks, stearinlys og forskjellig i gave, med like stort hell hver gang :)

Skrevet

Jeg hadde blitt glad for det om du kjente meg godt og visste hva jeg likte. Hadde blitt lei meg om det var dyr ost og hjemmelaget syltetøy og spekemat, som jeg ikke spiser. Hadde da følt at jeg måtte spise det og at det var litt bortkastet samtidig som det var den beste tanken.

Hvis jeg skulle gitt det bort hadde jeg nok gitt noe jeg likte personen likte, og så et lite gavekort på et senter i tillegg.

Skrevet

En gang kjøpte ei venninne thai-kokebok til ei vi kjenner som ble 30 (hun har ikke dårlig råd som vi vet om i hvert fall) og siden jeg følte hun hadde "alt" og ikke ønsket seg annet enn at vi kom, så fulgte jeg opp og kjøpte masse ingridienser som passer til thaimat. Hun ble kjempefornøyd. Eller så har jeg ofte gitt bort kaffe og matvarer til eldre mennesker(de har jo alt, en gang fikk besteforeldrene wok-gryte og mat til siden de hadde spist wok hos oss) og alkohol til yngre (spes studenter). Så det er jo ingen unaturlig ting å gi bort i bursdagsgave :)

Skrevet

Jeg har hatt svært dårlig råd, sånn at jeg spiste knekkebrød og havregrøt hver dag (hadde ikke barn da), og jeg ble veldig glad da en venninne stakk innom med en pose med matvarer. Det var vanlig hverdagsmat, når man er fattig så er det hverdagsmaten som er viktig og ikke finere oster og slikt, som brød, ost, kaffe, te, dopapir, shampo (jeg vasket håret med dusjsåpe for å spare penger), tamponger, ris, kjøttdeig, frosne grønnsaker, litt frukt osv. En stor pose med MYE god mat og i bunnen lå det en stor melkesjokolade.

Jeg gråt da jeg pakket ut. Det var juleaften i heimen da :)

Skrevet

Uff, nå ble jeg litt trist.

Vi har ikke så veldig mye penger å bruke for tiden selv, men vi har hvertfall råd til middag hver dag.

Og tanken på at det sitter mange rundt om som ikke får i seg varm mat på lang tid og ikke kan unne seg noe godt, det er jo ikke sånn det skal være, spesielt ikke i Norge.

Svar til HI blir da at ja, jeg hadde blitt kjempeglad om jeg fikk en sånn gave, men støtter også forslagene om gavekort på et senter.

Også trist at det sitter noen som ikke tørr å si hvor ille de har det, jeg hadde med glede gitt bort noen poser med mat om jeg visste om noen i nærheten som trengte det.

Skrevet

takk for magne fine svar :) Dette er min beste venninde, og hun forteller meg at hun sliter, og så tenkte jeg.. hvorfor gi henne f.eks en genser, som hun kanskje føler er "sløsing" av penger.

Kanskje jeg heller skulle laget en "bursdagstine" til henne... i en kurv med celofan.. men litt div.. shampo, balsam, vaskemiddel, sjokolade, litt hverdags varer som jeg vet hun spiser og liker...

Jeg har så lyst til å hjelpe henne litt, men samtidig, så vet jeg at hun er litt stolt, men jeg tror hun hadde blitt veldig glad for en slik greie. og at det hadde blitt satt pris på...

hun forteller at hun må låne penger av mor osv, Og at hun må prioritere å la være å kjøpe middag, for f.eks å ta en rask tur på cafe. Hun er singel, og har ikke barn.

Hvis jeg hadde vært i den situasjonen, så vet jeg at dette er en ting jeg mye heller ville nsket meg i gave....

HI

Skrevet

Jeg hadde vært supertakknemlig! Det er jo faktisk en gave som blir brukt, i motsetning til et skjerf fra en gammel tante som ser ut som noe eldre folk bruker.

Men må si at melk og smør ikke hadde vært det koseligste i en slik kurv. Om den kunne blitt fylt opp med for eksempel pasta, eksotisk mat, frukt, te og kaffe så hadde det varmet mitt hjerte veldig:-)

Skrevet

jeg hadde blitt flau visst jeg hadde hatt dårlig råd å du kom med det til meg.

Gavekort på senteret derimot hadde vært midt i blinken!

Skrevet

Jeg hadde vært supertakknemlig! Det er jo faktisk en gave som blir brukt, i motsetning til et skjerf fra en gammel tante som ser ut som noe eldre folk bruker.

Men må si at melk og smør ikke hadde vært det koseligste i en slik kurv. Om den kunne blitt fylt opp med for eksempel pasta, eksotisk mat, frukt, te og kaffe så hadde det varmet mitt hjerte veldig:-)

ja, jeg tenker mat som holder en stund da... pasta, lasagne, dolmio-glass, ris, potetstappe, osv... pluss litt husholdningsvarer... sånnt man bruker uansett, og kan ha liggende i skapet litt :)

Skrevet

ja, jeg tenker mat som holder en stund da... pasta, lasagne, dolmio-glass, ris, potetstappe, osv... pluss litt husholdningsvarer... sånnt man bruker uansett, og kan ha liggende i skapet litt smile.png

Jepp, tror det slår godt an. Og siden dette er din gode venninne, og hun er åpen og ærlig om situasjonen, så tror jeg ikke det gjør vondt å få en slik gave.

Fikk inspirasjon til hva jeg skal ønske meg i julegave nå:-) Hehe.. Matvarer er jo faktisk dyrt, og det går mye av det.

Skrevet

jeg hadde blitt flau visst jeg hadde hatt dårlig råd å du kom med det til meg.

Gavekort på senteret derimot hadde vært midt i blinken!

men gavekort på senter? det er jo så kjedelig å gi... har ikke tenkt til å bruke mer enn 3-400 ... synes det ser så lite ut på et gavekort, og lite personlig... det er snakk om min nærmeste venninde, og hun er åpen og ærlig om pengeproblemene sine mot meg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...