Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2012 #1 Skrevet 6. oktober 2012 Hei. Spør her i tilfelle noen har noen erfaringer eller ideer om dette. Har en venninne som har kommet veldig utpå økonomisk. Har rundt 600 000 kr i inkasso. Så lurer jeg på om jeg skal tilby henne og bo her hos oss på et ledig rom (i vårt hus) i ett år, og at hun ikke trenger og betale leie til oss, men må betale ned på gjelda. Hun får nå bostøtte av kommunen og er jo best at hun beholder den. Må vi da offisielt skrive kontrakt da for at bostøtten ikke skal opphøre? Noen tanker?
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2012 #2 Skrevet 6. oktober 2012 Hvis hun skal få bostøtte, må hun vise til en leiekontrakt
Gjest peacock Skrevet 6. oktober 2012 #3 Skrevet 6. oktober 2012 Håper virkelig ikke hun får bostøtte om hun bor gratis...
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2012 #4 Skrevet 6. oktober 2012 http://www.husbanken.no/bostotte/krav-til-dokumentasjon/ Hun må dokumentere boutgifter, og blir dere tatt i svindel, er det ikke bare din venninne som har et problem...
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2012 #5 Skrevet 6. oktober 2012 Men det blir vel da en boutgift hvis hun leier rom hos oss? Og om vi da velger og bruke de pengene senere til å hjelpe henne med hennes gjeld så ner vel det vår greie? Blir dette svindel da da? HI
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2012 #7 Skrevet 6. oktober 2012 Så lenge hun faktisk betaler pengene til dere (overfører fast til en konto, har kontrakt etc) så kan jo dere gjøre hva dere vil med pengene etterpå! Kan ikke skjønne at dette kan være ulovlig..
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2012 #8 Skrevet 6. oktober 2012 Så lenge hun faktisk betaler pengene til dere (overfører fast til en konto, har kontrakt etc) så kan jo dere gjøre hva dere vil med pengene etterpå! Kan ikke skjønne at dette kan være ulovlig.. Det kan dere sikkert gjøre, men hvis dere gir henne over en viss sum i året, så vær klar over at hun må skatte for denne "gaven"
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2012 #9 Skrevet 6. oktober 2012 Hvis hun betaler leie og dere står får all mat/strøm etc da?
*SommerFrisk* Skrevet 6. oktober 2012 #10 Skrevet 6. oktober 2012 Hei. Spør her i tilfelle noen har noen erfaringer eller ideer om dette. Har en venninne som har kommet veldig utpå økonomisk. Har rundt 600 000 kr i inkasso. Så lurer jeg på om jeg skal tilby henne og bo her hos oss på et ledig rom (i vårt hus) i ett år, og at hun ikke trenger og betale leie til oss, men må betale ned på gjelda. Hun får nå bostøtte av kommunen og er jo best at hun beholder den. Må vi da offisielt skrive kontrakt da for at bostøtten ikke skal opphøre? Noen tanker? Først og fremst, for noen fine mennesker dere er.. det vil jeg ha sagt at selvom det ikke er en ideell situasjon dersom dere prøver å få til dette, så er tanken deres fantastisk. virkelige venner, som jeg håper hun setter pris på! Når det er sagt, så ville jeg aldri ha forsøkt å svindle staten!-da ville jeg heller tatt livet til en fiende, i og med at strafferammen for skattesvindel osv er mer alvorlig enn et menneskes liv..... for deres egen del, så ikke gjør det. men dere KaN jo strengt talt lage en leiekontrakt, med et beløp, og motta pengene til husleie hver mnd. om dere velger å gi henne disse om et år kan det vel ikke være noen som har noe med? Da er jo dette deres penger, og om dere drar til syden eller gir.de til henne i gave, må jo værra det samme?
Gjest Ziva Skrevet 6. oktober 2012 #11 Skrevet 6. oktober 2012 Tror du hun lærer av det? Dere gjør henne bare en bjørnetjeneste. Som dere selv kan havne i trøbbel av. Er det verdt det? Men tanken er god og du er en flott venninne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå