Gå til innhold

Tjukkabolla feiten!!


VestlandsPrøver

Anbefalte innlegg

Her snakkes det frem og tilbake om hvor lite hver og enkelt har lagt på seg og det begynner egentlig å bli litt provoserende!! Tydeligvis er jeg da den eneste som virkelig har lagt på meg.. Siden før jeg ble gravid har eg faktisk lagt på meg nesten 10kg allerede, men begynte med å være på ferie så 3kg kom på rett før graviditeten og det regnes fra etter det! Altså har jeg gått opp 7kg i graviditeten til nå (22+3) Kan ikke si at jeg er spes stolt over det, men trener 3-4 ganger i uken for å holde eg litt i form samt at jeg har en meget aktiv jobb!! Har alltid lagt fort på meg så det i sammen med st matvanene ikke har vært det beste disse mnd har ført til dette.. Fikk nye smaksløker da jeg ble gravid så mange av de tingene jeg før spiste og som va sunn smakte rett og slett ikke lenger.. Men uansett, poenget er, det er faktisk ikke alle som til nå har lagt på seg ingenting eller 100g som flere her sier og er stolt av.. Kan vi ikke bare droppe vekt slik at de av oss som har lagt på oss en del ikke skal få konstante påminninger på det?? Og kan vi ikke begynne å være ærlige?? Kan ikke tenke meg at det er så mange som ikke har gått opp uten at de har gjort noe som ikke er så veldig heldig for den lille, en SKAL jo faktisk legge på seg inntil 500g pr uke i 2. Trimester!! Nok sagt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er 22+6 i dag og opp 7,6 kilo til nå, og jeg kjenner rett og slett at jeg skammer meg for det... Jeg er på tur flere ganger i uka, men sliter med ryggen, så det blir nok roligere, i tillegg er jeg grusomt sulten så jeg spiser nok litt mer... Og jeg har alltid hatt lett for å legge på meg, har vært overvektig mye av livet, men starta graviditeten på normalvekt, det gjør nok ekstra vondt å legge på seg så mye nå siden jeg har slitt så mye med vekta... Uansett så skrives det EKSTREMT mye om vekt ja, og spes av de som legger på seg mindre enn gjennomsnittet, og jeg skjønner jo godt at de er fornøyd med det, det hadde vel jeg også vært!

Men jeg har rett og slett måtte begynt å unngå slike tråder, de gjør i grunnen ganske vondt ja, men igjen, jeg skjønner jo at det må være stas!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 23+0 i dag, og har gått opp ca 2 kg. Dette fordi jeg hadde altfor mange kilo for mye da jeg startet, og når man er litt overvektig fra før anbefales ikke samme vektoppgang som om man er normalvektig (eller om man er litt undervektig, da skal man jo helst legge på seg enda mer). Jeg har fått et mye bedre kosthold nå når jeg er gravid og magen vokser og babyen vokser, så jeg er ikke bekymret for at babyen ikke får nok.

 

Men jeg er enig med deg at de er altfor mye fokus på vekt som gravid. Noen går opp mye, noen går opp lite, noen trenger å gå opp tilsvarende mye/lite. Uansett så kan det jo hende at en som går opp masse går ned igjen veldig fort etter fødsel, mens en som går opp lite aldri blir kvitt mer enn vekten av babyen da den kommer ut. Det er tross alt ganske masse annet som har noe å si for formen din enn antall kg, som at du trener 3-4 ganger i uka fortsatt er superbra! Jeg er imponert! Jeg har stort sett holdt meg til en times tur tre ganger i uka (+ de 40 min jeg får frem og tilbake til toget hver dag). Uansett hvor mye vi går opp eller ned eller hvor spreke vi er burde vi støtte hverandre, for jeg synes vi ser smashing ut alle sammen som er gravide! Og det sier jeg uten at jeg har sett dere, men jeg synes alle gravide jeg ser ser fine ut, jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig i at det er mye fokus på vekta! og kanskje jeg blir skutt nå, men tror vi ivfère er litt mer opptatt av det faktum at vi har klart å bli gravide og at alt er bra med barnet/a inni magen vår, enn vekt selvom vi heller såklart ikke ønsker å bli mega store, det gjør vel ingen.

kanskje er det også sånn at noe av de som legger på seg mikroskopisk har ett lite behov for å skrive om det, men man får bare prøve å ikke ta det personlig.. men det er lett å gjøre det hvis man vet hva det er å streve med kiloene....

jeg vet mange som har lagt på seg enormt men det er kanskje ikke de som skriver mest om det..

synes ikke noen av dere har lagt på dere unormalt mye jeg da men;) ha en fin helg alle sammen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 7 kg ekstra, er 23 uker idag. Prøver å få så mye tid til aktivitet som jeg kan, men litt begrenset er det jo i hverdagen. Tror ikke det hadde hjelpt så mye uansett, kroppen tar det den trenger, og alle er forskjellige.

 

Spurte fastlegen ekstra hva hun mente om vekta, men hun reagerte ikke noe spesielt, bare sa helt normalt, at det ser greit ut det... (fra 70 til 77). Så jeg tror egentlig ikke det er så mye å bekymre seg over. Tror egentlig at det er normalt, vi burde ikke lese så mye om Hollywood-stjerner ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det vært så mye fokus på det da? Jeg har bare sett den ene tråden her inne, som spør om folk har lagt på seg mye. Og der svarer vel ca halvparten at de har lagt på seg endel mens den andre halvparten ikke har lagt på seg så mye (det var i hvert fall mitt inntrykk etter å ha skumlest tråden).

 

Jeg oppfatter det heller ikke som "skryt" når noen - som svar på et spørsmål - forteller at de ikke har lagt på seg så mye.

Alle gravide lurer vel på om de selv er normale eller ikke (er jeg normal som ikke har stor mage i uke 21, er jeg unormal som har stor mage i uke 18? etc).

 

Selv har jeg ikke oppfattet noen fordømmelser her inne mot de som har lagt på seg "mye" - det er jo helt normalt og naturlig å legge på seg som gravid. Sannsynligvis er det mer normalt å ha lagt på seg en god del i andre trimester enn å ikke ha gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har det vært så mye fokus på det da? Jeg har bare sett den ene tråden her inne, som spør om folk har lagt på seg mye. Og der svarer vel ca halvparten at de har lagt på seg endel mens den andre halvparten ikke har lagt på seg så mye (det var i hvert fall mitt inntrykk etter å ha skumlest tråden).

 

Jeg oppfatter det heller ikke som "skryt" når noen - som svar på et spørsmål - forteller at de ikke har lagt på seg så mye.

Alle gravide lurer vel på om de selv er normale eller ikke (er jeg normal som ikke har stor mage i uke 21, er jeg unormal som har stor mage i uke 18? etc).

 

Selv har jeg ikke oppfattet noen fordømmelser her inne mot de som har lagt på seg "mye" - det er jo helt normalt og naturlig å legge på seg som gravid. Sannsynligvis er det mer normalt å ha lagt på seg en god del i andre trimester enn å ikke ha gjort det.

enig i at det er mye fokus på vekta! og kanskje jeg blir skutt nå, men tror vi ivfère er litt mer opptatt av det faktum at vi har klart å bli gravide og at alt er bra med barnet/a inni magen vår, enn vekt selvom vi heller såklart ikke ønsker å bli mega store, det gjør vel ingen.

kanskje er det også sånn at noe av de som legger på seg mikroskopisk har ett lite behov for å skrive om det, men man får bare prøve å ikke ta det personlig.. men det er lett å gjøre det hvis man vet hva det er å streve med kiloene....

jeg vet mange som har lagt på seg enormt men det er kanskje ikke de som skriver mest om det..

synes ikke noen av dere har lagt på dere unormalt mye jeg da men;) ha en fin helg alle sammen:)

Jeg tror kanskje "her inne" var ment til å sikte på hele bim jeg, for i 1. trimester og 2. trimester dukker det ganske ofte opp slike innlegg, så tror ikke nødvendigvis det var sikta til denne terminklubben! :)

 

Og, ja, Monkey, ivfere burde vel vært mindre opptatt av vekta, men at jeg synes det er vondt å legge på meg så mye betyr ikke at jeg konstant går rundt å smiler og er takknemlig for bølla i magen, for det gjør jeg! :) :) Men det er nok min laaange fortid som overvektig og min livslange kamp mot kiloene som gjør at det er vondt å bære for meg. Jeg brukte mange, mange år på å bli normalvektig og kunne holde meg normalvektig, og livskvaliteten min ble bare så mye bedre av det, så jeg er litt redd for å ikke komme tilbake! Men det må jeg bare ta som det kommer, så derfor prøver jeg å leve så normalt som mulig nå uten å tenke så mye på vekta, meneeeeen det viser seg å være litt vanskelig... :P

Jeg tror nok ikke jeg hadde brydd meg så hardt om vekta om jeg ikke hadde sloss mot kiloene og for livskvaliteten så mange år altså, men nå er det engang slik for meg i alle fall... Det får nå bare gå, for jeg gleder meg så utrolig mye over ivf-bølla i magen min allikevel! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg mente det egentlig ikke sånn, tror jeg skreiv litt klønete! jeg vet du er superglad for bølla di og jeg vet mye om å slite med kroppsbilde så absolutt ikke ment som kritikk til deg!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler kroppsfokuset ikke bare gjelder her inne på BIM. Har fått spørsmål om det, eller kommentarer om det, fra alle mulige rare folk i alle mulige rare settinger. Akkurat som det er helt normalt å diskutere det med hvem-som-helst når man er gravid. Jeg gir vel faen i hva farmor, tante, kollegaer, perifere venner eller naboen mener om jeg har gått opp mye/lite og hva som er bra. Jordmoren min er også veldig opptatt av det, mens legen min er helt avslappet. og det er litt deilig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6-7 kg opp her også, og er 20+4. Jordmor sa det var en helt normal vektoppgang, men jeg skulle jo gjerne ha gått opp litt mindre selvfølgelig ;) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg melder meg inn her jeg da, selv om jeg er en av de som IKKE har gått opp. Men det er fordi jeg har hatt hyperemesis i 16 uker av svangerskapet og har nettopp stoppet å kaste opp 10-15 ganger daglig. Jeg må si at jeg mye heller ville gått opp 10 kg, enn å ligge å spy i 16 uker å gå ned 10 kg. Ikke for det, gjør meg ikke noe å miste de 10 kg, for det var kg jeg hadde for mye, men fy for en grusom måte å bli kvitt dem på.

Jeg synes vi skal være stolt over kroppen vår og livet vi bærer inni oss, uansett om vi legger på oss eller ikke. Jeg kjenner nå at jeg kommer til å bli stolt etterhvert som kg kommer. DEt er jo tross alt fordi jeg er gravid <3 å bærer frem det nydeligste barnet i verden hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallais, jeg har gått opp 9 kg jeg. Enda jeg er veldig aktiv, trener utholdenhet 3 ganger i uka, parkerer utenfor byen og går inn på jobb, løper etter to små i hverdagen, går turer, spiser sunt og prøver å unngå søtt!! Men jeg er gravid, så det hører med å legge på seg! Jeg er fornøyd og digger de "nye" puppene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er megafrustrert over disse nye puppene, jeg hadde nok fra før, trivdes godt med d-cup, men har herved nådd F!!! F-cup!! Hvordan skal dette gå?? De er jo i veia når jeg skal sove nå!! hehehe... Kroppen er så rar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Va hos jordmor i går og hun lurte selvsagt på hva jeg spiste og slikt pga vektoppgangen.. :-( Ikke så kjekt når hun og syns at det er for mye, men prøver nå å ikke tenke alt for mye på det!! :-) Puppene va e før, men nå er de h!! Hehe! Slå den dere!! Visste ikke at det fantes engang!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ifølge oversikten her inne er gjennomsnittelig vektøkning 7,2kg i uke 23. Og den går til 14kg i uke 40..

 

Så om jm mener at ca gjennomsnittet er mye da skjønner jeg ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ifølge oversikten her inne er gjennomsnittelig vektøkning 7,2kg i uke 23. Og den går til 14kg i uke 40..

 

Så om jm mener at ca gjennomsnittet er mye da skjønner jeg ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æ skjønne ikke heilt hvordan jordmor kan si en normal vektoppgang er mye? er jo ikke slik at man legger på seg med vilje. Kroppen reagerer jo helt anderledes med en liten, noen legger mer på seg mens andre legger på seg lite.

Jeg synes heller vi skal få støtte til å leve sunde liv uten å fokusere så mye på den vekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er vel at den oversikten er for de som er normalvektig i utgangspunktet, men om en begynner med for masse så vil en helst at en legger på seg mindre.. Så jeg trodde jeg va innenfor normalen, men hun mente altså at jeg måtte være mer nøye med inntaket!! Så får prøve, men når en fremdeles er tidvis kvalm så er det enkelte ting som ikke smaker og andre ting en spiser/drikker mer av.. Jaja, så lenge gutten har det bra der inne så spiller ikke vekt så mye rolle, tenker jeg iallfall!! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen utvikler svangerskapsdiabetes og får store babyer selv om de nesten ikke legger på seg fordi de spiser massemasse usunt. Andre legger på seg mange kg, men får helt normal fødselsvekt på babyen. Vi er jo forskjellige, men det passer ikke inn i skjemaene til jordmødre og leger alltid. Vær fornøyd med degselv, du :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nå helt i innspurten, 39+3 i dag og konstaterer at vekta har gått opp 14 kg.. jeg var veldig opptatt av å ikke gå for mye opp, og har trent vanlig i begynnelsen av svangerskapet men det ble tyngre og når det begynte å bli ubehagelig så var d bare å innse at gåturer var tingen :) selv om 14 kg ser mye ut i mitt hode, så vet jeg også at selve graviditeten fører med seg et sted mellom 8-12 kg, alt avhengig av vekt på baby og vann i kroppen. Så da tenker jeg at ikke er så gærnt alikevel, regner med å måtte trimme vekk 4-5 kg etter fødsel, det skal jeg vel greie :) og jeg har erfaring fra å være overvektig!!

 

Dette er mitt andre barn, førstemann er nå 8 år og jeg var tjukk når jeg ble gravid med han, 20 kg mer enn det jeg normalt veier i dag... men når han ble født var jeg fast bestemt på jeg aldri mer ville føle meg så tung og fæl som jeg var da, og klarte å gå ned 25 kg på nesten 1,5 år... og vekta har holdt seg nede, på grunn av trening og skjerpings i kostholdet!! så når jeg skriver om angst for å legge på seg, så vet jeg hva jeg snakker om, for jeg har vært STOR og skal aldri dit igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...