Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2012 #1 Skrevet 6. oktober 2012 skal de tas fra mamma sin permisjonstid? vi venter desemberbarn, å planen er etter jeg har hatt ett år permisjon, så skal jeg ha ett halvt år ulønnet perm, med kontantstøtte før barnet skal begynnet i bhg høsten det er 1,5 år. har en 5 åring som begynner på skolen neste høst, å i stede for å betale for sfo og bhg plass til den lille blir jeg hjemme litt ekstra. men hva betyr disse ukene pappa`n skal ha. betyr det at det at jeg mister 14 uker med foreldrepenger? siden jeg ikke skal begynne å jobbe igjen blir det mndsvis på 1 inntekt da, før kontantsøtten betales ut mnd etter hun fyller 1 år......
kaklemor Skrevet 6. oktober 2012 #2 Skrevet 6. oktober 2012 Istedet for at far får tolv uker så får han 14 uker. Er samme systemet, bare to uker mer...
Dini Skrevet 6. oktober 2012 #3 Skrevet 6. oktober 2012 Det skal vel kun gjelde barn født etter 1.juli i 2013,men nei.. De to ukene blir LAGT TIL hele permisjonen slik at man går fra 47 til 49 uker med perm tilsammen med 100 % dekning og fra 57 til 59 uker perm med 80 % dekning.
*KlaraKu* Skrevet 6. oktober 2012 #5 Skrevet 6. oktober 2012 Det gjelder barn født etter 1 juli 2013. og nei det taes ikke fra fellespermisjonen. permisjonen øker fra 57 uker til 59 uker om du har tatt ut 100% permisjon og samme med 80 % den øker med to uker. også vil jeg bare legge til at det er ikke din permisjon, du har 9 uker du har krav på også har far like mye rett som deg til å ta ut permisjon utover det :-)
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2012 #6 Skrevet 6. oktober 2012 jada, men nå har jeg akuratt forklart hvordan VI skal legge det opp da, så når jeg ikke skal jobbe på 1,5 år så er vi jo interessert i å planlegge det litt økonomisk og. så jeg slipper å lage innlegg her neste år om at jeg er blakk og trenger 3000 kr til regninger som jeg ikke har sjangs til å betale. hi
n74 Skrevet 6. oktober 2012 #7 Skrevet 6. oktober 2012 Men da har dere vel allerede tatt høyde for at 12 uker er forbeholdt far, etter dagens regler. Altså kan du maks ta ut 45 uker med 80 prosent dekning feks.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2012 #8 Skrevet 6. oktober 2012 ja vi skal sette opp budsjett, ikke helt manisk, mannen min tjener mer enn godt nok, men vi vil ha en viss oversikt over den økonomiske situasjonen fram i tid. men da er vel ikke problemstillingen relevant for oss uansett hvis det gjelder barn født etter juni 2013. hi
Rafaella Skrevet 6. oktober 2012 #9 Skrevet 6. oktober 2012 Det er jo egentlig samme nå, bare at det er 12 uker i stedet for 14. Utgjør to uker mer den store forskjellen for dere? Du får uansett ikke tatt hele permisjonen sånn som det er nå heller. Det skal iallefall mye til for å få det overført til deg...
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2012 #10 Skrevet 6. oktober 2012 hvorfor spør du om det? utgjør 2 uker uten inntekt noe for deg??
Rafaella Skrevet 6. oktober 2012 #11 Skrevet 6. oktober 2012 Men du skjønner at 12 uker av permisjonen er forbeholdt far sånn som reglene er nå også? Det er bare snakk om å utvide pappaperm med 2 uker ekstra. Så du må enten jobbe, eller være hjemme i ulønnet permisjon mens han tar sine 12 uker.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2012 #12 Skrevet 6. oktober 2012 Ingen ting blir tatt av mammas uker som er 3 uker før og 6 uker etter fødsel.
Nordhagenjentene :) Skrevet 6. oktober 2012 #13 Skrevet 6. oktober 2012 skal de tas fra mamma sin permisjonstid? vi venter desemberbarn, å planen er etter jeg har hatt ett år permisjon, så skal jeg ha ett halvt år ulønnet perm, med kontantstøtte før barnet skal begynnet i bhg høsten det er 1,5 år. har en 5 åring som begynner på skolen neste høst, å i stede for å betale for sfo og bhg plass til den lille blir jeg hjemme litt ekstra. men hva betyr disse ukene pappa`n skal ha. betyr det at det at jeg mister 14 uker med foreldrepenger? siden jeg ikke skal begynne å jobbe igjen blir det mndsvis på 1 inntekt da, før kontantsøtten betales ut mnd etter hun fyller 1 år...... Du skriver at du skal ha ett år med permisjon før 6 mnd med ulønnet perm. Du vet at du ikke har ETT år? Du har (når du tar fellespotten, slik vi skal gjøre) enten 26 eller 36 uker i tillegg til dine 6 etter fødsel. Jeg har termin 6/12, og med 100% lønn og 3 uker ferie må jeg tilbake på jobb i begynnelsen av august 2013.Hadde jeg valgt 80% lønn måtte jeg begynne i midten av oktober. Og vi får ikke evt kontantstøtte før i januar 2014. Til hovedspørsmålet ditt; Disse to ukene som SV vil legge til (det må vedtas først uansett) vil komme i tillegg til de 12 ukene som pappa allerede har, og vil ikke ha noe innvirkning på fellesukene. Og vi som føder i desember 2012 vil uansett ikke se noe til disse ukene.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2012 #14 Skrevet 6. oktober 2012 jepp, har lagt planen nå. mannen sykmelder seg når han har permisjon, jeg overtar permisjonen hans. og han jobber svart da blir det mer penger enn normalt og. tjoho!!
Rafaella Skrevet 6. oktober 2012 #15 Skrevet 6. oktober 2012 Hehe... tror nok du tuller litt nå:-) Men uansett får ikke du overta permidjonen bare pga at mannen din blir sykemeldt. Er nok ikke så enkelt....
Rafaella Skrevet 6. oktober 2012 #16 Skrevet 6. oktober 2012 Hehe... tror nok du tuller litt nå:-) Men uansett får ikke du overta permidjonen bare pga at mannen din blir sykemeldt. Er nok ikke så enkelt....
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2012 #17 Skrevet 6. oktober 2012 hehe, tuller litt får vel understreke det før jeg blir både rapportert og anmeldt. men fra spøk til alvor, takk for svarene, ble litt klokere nå. er komplisert dette med nav sitt regelverk. hi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå