Laluuna Skrevet 8. oktober 2012 #51 Skrevet 8. oktober 2012 (endret) For å si det enkelt: -Det er fakta at hunder i bånd kan bite og være aggresive. -Det er fakta at hunder uten bånd oppfører seg eksemplarisk så lenge eigeren ikke er syk i hodet. Se for deg at ingen slike regler hadde fantes, og du skulle vurdert å lage en regel her. -Er det logisk å lage en regel som gjør hundene farlige. -Eller er det logisk å la det være som det alltid har vert og som alltid har gått kjempefint. Tenk dere godt om. Har du noen kilder til disse "faktaopplysningene" ? En hund kan være like agressiv uten bånd som med. Den mentale tilstanden til et dyr har ikke noe som helst med båndet å gjøre, men hvorvidt eieren vet hva han/hun driver på med. Ja, en hund kan være like aggresiv som en annen med. Men er det snakk om samme hunden kommer den som sagt i en slags ''panikktilstand'' med en gang den er fanget. Forståelig nok. Hundeeigere som bryr seg om hunden vet dette for det er lett å se. Hunden min er kjempeflink og hører på det jeg sier når han er fri, men med en gang jeg setter han i bånd blir han helt adhd og hører ikke engang at jeg snakker til ham. Og nei, det er ikke så lett å lære en voksen hund ting han aldri har kunnet, men jeg holder på. Kilder: http://www.fjellanger.net/index.php?option=com_content&view=article&catid=47%3Agenerelt-temastoff&id=84%3Aaggresjon-mot-hunder-av-samme-kjonn&Itemid=128〈=nb Endret 8. oktober 2012 av Laluuna
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 8. oktober 2012 #52 Skrevet 8. oktober 2012 For å si det enkelt: -Det er fakta at hunder i bånd kan bite og være aggresive. -Det er fakta at hunder uten bånd oppfører seg eksemplarisk så lenge eigeren ikke er syk i hodet. Se for deg at ingen slike regler hadde fantes, og du skulle vurdert å lage en regel her. -Er det logisk å lage en regel som gjør hundene farlige. -Eller er det logisk å la det være som det alltid har vert og som alltid har gått kjempefint. Tenk dere godt om. Har du noen kilder til disse "faktaopplysningene" ? En hund kan være like agressiv uten bånd som med. Den mentale tilstanden til et dyr har ikke noe som helst med båndet å gjøre, men hvorvidt eieren vet hva han/hun driver på med. Ja, en hund kan være like aggresiv som en annen med. Men er det snakk om samme hunden kommer den som sagt i en slags ''panikktilstand'' med en gang den er fanget. Forståelig nok. Hundeeigere som bryr seg om hunden vet dette for det er lett å se. Hunden min er kjempeflink og hører på det jeg sier når han er fri, men med en gang jeg setter han i bånd blir han helt adhd og hører ikke engang at jeg snakker til ham. Og nei, det er ikke så lett å lære en voksen hund ting han aldri har kunnet, men jeg holder på. Tviler på at du har hund i det hele tatt. Har flere i vennekretsen som har hatt hund i årevis, vært trenere på valpekurs, for utstillingshunder osv, og aldri hørt så mye svada om det å gå i bånd, som du kommer med. Dessverre mener jeg at du bare troller og ikke har hund.
Silverfox Skrevet 8. oktober 2012 #53 Skrevet 8. oktober 2012 For å si det enkelt: -Det er fakta at hunder i bånd kan bite og være aggresive. -Det er fakta at hunder uten bånd oppfører seg eksemplarisk så lenge eigeren ikke er syk i hodet. Se for deg at ingen slike regler hadde fantes, og du skulle vurdert å lage en regel her. -Er det logisk å lage en regel som gjør hundene farlige. -Eller er det logisk å la det være som det alltid har vert og som alltid har gått kjempefint. Tenk dere godt om. Alltid har gått kjempefint? Vel, en dag går det ikke kjempefint! En dag biter hunden et barn, biter ihjel en annen hund eller et annet dyr. Skal du være like tøff da? Ja, om barnet plager dyret til det ultimate hvor alle (dyr eller menneske) hadde reagert i refleks. Dessuten skal man aldri la en hund være alene med ett barn, vet du ikke det? Eller om eigeren er syk i hodet. Eller hunden er syk i hodet, men da blir den avlivet før det skjer noe. Ikke som hos oss mennesker hvor noe grusomt må skje, gjerne flere ganger før vi burer dem inne. Og sansynligheten for at noe gale skal skje er mye større om hunden er i band. Skal du være like tøff når hunden i band gjør en av disse tingene? Jeg håper virkelig ikke du eier noe større enn en Chihuahua, Laluuna! For det du skriver er det største vås (og faktisk ganske farlig hvis det er snakk om "feil" rase). Det finnes altfor mange eksempler hvor hunder har, helt uprovosert, stukket av FOR å angripe enten andre hunder eller mennesker. Slike hunder kan som du så elegant beskriver det ha eiere som er "syke i hodet", og mest sannsynlig er vel ikke hunden heller helt i lodd. Det at slike ting skjer motviser din påstand om at aggressive hunder blir avlivet. Nettopp fordi det finnes hundeeiere uten selvinnsikt eller kunnskap om hundehold. Hundehold handler om mer enn å gå tur med hunden, mate den eller kose med den. Det handler om oppdragelse, kunnskap om rasen man velger ( FøR man velger den), om å kjenne dyret sitt, kunne lese situasjoner, og om å ha øynene åpne for hva man faktisk har mellom henda (hunden..). Og sikkert en bråte andre ting også.. Jeg er hundeeier. Jeg har to hunder. Den ene går mer i bånd enn den andre fordi hun er vimsete og kan finne på å løpe ut foran en bil..Hun kan finne på å i all sin glade iver løpe bort til en annen hund og overse meg fullstendig om jeg roper på henne i den situasjonen. Sånt kan ende med at en lykkelig puddeljente får juling. Det er altså da mitt ansvar å passe på at hun ikke blir spist av en annen hund. Som hennes eier kjenner jeg henne godt og vet hvordan jeg unngår uheldige situasjoner. Den andre hunden er uten bånd overalt, stort sett. Ikke i sentrum av byen, men det er mest fordi jeg ikke orker å forholde meg til kjeft fra andre. Det snodige er faktisk det som regel er andre hundeeiere som helt tydelig ikke hadde hatt kontroll på sine hunder uten bånd som kjefter.. De er sikkert misunnelige Mine hunder er ikke farlige, men det vet ikke en som er veldig redd hunder, og dette skal man ta hensyn til. Igjen handler det om å lese situasjonen og å ha øynene åpne. Kommer det mennesker imot kaller jeg inn hunden og viser tydelig at jeg har kontroll, tar gjerne båndet på f.eks, FøR de rekker å føle seg usikker. Dette blir langt og rotete, men jeg blir altså veldig engasjert når det dreier seg om hund Dessverre finnes det "slike som deg", Laluuna... Slike som ikke er sitt ansvar/kunnskap bevisst som ødelegger for de som ønsker å vise at hunder og mennesker i forent lykkerus En som er redd og usikker rundt hunder blir i hvertfall ikke tryggere av å lese om hundeeiere som deler ditt syn.. å ha hund er ikke en rettighet, men et privilegium.
Laluuna Skrevet 8. oktober 2012 #54 Skrevet 8. oktober 2012 Nei, da vil jeg si man er dum og ikke tenker konsekvenser.. Trenger du glass til å bygge opp glasshuset ditt igjen, eller? Står for det jeg sier jeg. Og har da aldri påstått at det ikke er gale å kjøre berusert eller over fartsgernsen.. Er forskjell på å være fri og å være uansvarlig. Hva er det du vil frem til da? Prøver du å trykke meg ned, føler du deg bedre selv da, eller hva er problemet ditt? Fri? Båndtvang er båndtvang. Det er også en regel, på samme måte som det å ikke kjøre i fylla. Man får bot for begge deler. Men siden du synes den ene regelen er teit, og den andre grei, så velger du å følge den du liker best? Interessant... Den jeg liker best? Er ikke loddtrekning jeg driver med, tenker nøye igjennom tingene jeg gjør. Så du tenker nøye gjennom hvilke regler du ønsker og ikke ønsker å følge? Enda bedre... Ja, bekalger at jeg ikke er en zoombie som alle andre og følger regler blindt. Jeg ser virkeligheten for det den er og følger heller hjertet mitt. Når de som lager reglene ikke følger dem selv (eller de med nok penger) hvorfor skal vi da gjøre det? For å si det slik, hunder er dyr. De er uforutsigbare, uansett hvor mye kontroll du har på dem. I Norge har man en regel om båndtvang. Den gjelder for alle hundeeiere, også for sånne prinsesse villikke som deg. Hvis du blir tatt av politiet med løs hund i tid da det er båndtvang, blir du bøtelagt. Den bota må du betale uansett hvor lite du ønsker å følge reglene, betaler du ikke, så blir den tvangsinndrevet fra lønn eller trygd. Hvis din hund er løs og angriper et menneske eller et annet dyr, blir den mest sannsynlig avlivet. Og du får bot. Sånn er realiteten. Hadde alle kun fulgt reglene de likte og synes var "logiske", så hadde det vært fullstendig kaos i samfunnet. Mennesker er dyr og mye mer uforutsigbare og farlige enn hunder. Dreper og skader offtere gjør de og. Jeg betaler gladelig en 500lapp i ny og ne for at hunden min ikke skal få oppleve dyreplageri. Selv om det aldri har skjedd. Jeg er fullt klar over konsekvensene og passer godt på. Jeg går med hunden min i bånd, men på steder hvor det aldri er folk slipper jeg den løs og passer på at han er i rekkevidde. Klart det hadde, men noen regler blir bare for dumme for meg. Men dere må for all del bare være så dumme dere klarer:) Jeg må bare kaste meg ut i denne diskusjonen. Du mener for det første at å ha hunden din i bånd er dyreplageri? Bruker du kanskje helstrup da eller?? Bånd brukes for å ha kontroll på hunden, når dette er trengs og er pålagt. Disse reglene gjelder for ALLE enten du vil eller ei. De er til for å beskytte ville dyr som kalver, ikke nødvendigvis folk rundt deg. Brudd på båndtvang blir også bøtelagt med en sum på mellom 3000-5000, og opptil 6 mnd i fengsel. Betaler du gladelig det i ny og ne også? Skal du ha hund, må du faktisk godta de reglene dette medfører. Tror du jeg bruker strupebånd? Det er ikke naturlig for hunder å være fanget. Hadde du likt å være i bånd hvær gang du måtte ut, spesiellt på øde plasser hvor ikke et dyr eller menneske er å se? Var ikke mitt valg å få annsvar for denne hunden. Jeg visste ikke det var så mye nei, dere får krysse fingrene da for at jeg blir tatt der vi går, en inngjerdet plass hvor eigeren har gitt oss lov å ha ham fritt, og ingen ville dyr er å se:)
Laluuna Skrevet 8. oktober 2012 #55 Skrevet 8. oktober 2012 (endret) For å si det enkelt: -Det er fakta at hunder i bånd kan bite og være aggresive. -Det er fakta at hunder uten bånd oppfører seg eksemplarisk så lenge eigeren ikke er syk i hodet. Se for deg at ingen slike regler hadde fantes, og du skulle vurdert å lage en regel her. -Er det logisk å lage en regel som gjør hundene farlige. -Eller er det logisk å la det være som det alltid har vert og som alltid har gått kjempefint. Tenk dere godt om. Alltid har gått kjempefint? Vel, en dag går det ikke kjempefint! En dag biter hunden et barn, biter ihjel en annen hund eller et annet dyr. Skal du være like tøff da? Ja, om barnet plager dyret til det ultimate hvor alle (dyr eller menneske) hadde reagert i refleks. Dessuten skal man aldri la en hund være alene med ett barn, vet du ikke det? Eller om eigeren er syk i hodet. Eller hunden er syk i hodet, men da blir den avlivet før det skjer noe. Ikke som hos oss mennesker hvor noe grusomt må skje, gjerne flere ganger før vi burer dem inne. Og sansynligheten for at noe gale skal skje er mye større om hunden er i band. Skal du være like tøff når hunden i band gjør en av disse tingene? Jeg håper virkelig ikke du eier noe større enn en Chihuahua, Laluuna! For det du skriver er det største vås (og faktisk ganske farlig hvis det er snakk om "feil" rase). Det finnes altfor mange eksempler hvor hunder har, helt uprovosert, stukket av FOR å angripe enten andre hunder eller mennesker. Slike hunder kan som du så elegant beskriver det ha eiere som er "syke i hodet", og mest sannsynlig er vel ikke hunden heller helt i lodd. Det at slike ting skjer motviser din påstand om at aggressive hunder blir avlivet. Nettopp fordi det finnes hundeeiere uten selvinnsikt eller kunnskap om hundehold. Hundehold handler om mer enn å gå tur med hunden, mate den eller kose med den. Det handler om oppdragelse, kunnskap om rasen man velger ( FøR man velger den), om å kjenne dyret sitt, kunne lese situasjoner, og om å ha øynene åpne for hva man faktisk har mellom henda (hunden..). Og sikkert en bråte andre ting også.. Jeg er hundeeier. Jeg har to hunder. Den ene går mer i bånd enn den andre fordi hun er vimsete og kan finne på å løpe ut foran en bil..Hun kan finne på å i all sin glade iver løpe bort til en annen hund og overse meg fullstendig om jeg roper på henne i den situasjonen. Sånt kan ende med at en lykkelig puddeljente får juling. Det er altså da mitt ansvar å passe på at hun ikke blir spist av en annen hund. Som hennes eier kjenner jeg henne godt og vet hvordan jeg unngår uheldige situasjoner. Den andre hunden er uten bånd overalt, stort sett. Ikke i sentrum av byen, men det er mest fordi jeg ikke orker å forholde meg til kjeft fra andre. Det snodige er faktisk det som regel er andre hundeeiere som helt tydelig ikke hadde hatt kontroll på sine hunder uten bånd som kjefter.. De er sikkert misunnelige Mine hunder er ikke farlige, men det vet ikke en som er veldig redd hunder, og dette skal man ta hensyn til. Igjen handler det om å lese situasjonen og å ha øynene åpne. Kommer det mennesker imot kaller jeg inn hunden og viser tydelig at jeg har kontroll, tar gjerne båndet på f.eks, FøR de rekker å føle seg usikker. Dette blir langt og rotete, men jeg blir altså veldig engasjert når det dreier seg om hund Dessverre finnes det "slike som deg", Laluuna... Slike som ikke er sitt ansvar/kunnskap bevisst som ødelegger for de som ønsker å vise at hunder og mennesker i forent lykkerus En som er redd og usikker rundt hunder blir i hvertfall ikke tryggere av å lese om hundeeiere som deler ditt syn.. å ha hund er ikke en rettighet, men et privilegium. Jeg er helt enig i det du sier, og gjør det samme selv. Det jeg skriver her er min mening, ikke det jeg gjør, for jeg har respekt, jeg er bevisst og jeg har innsikt i hunden min. Og jeg kan forstå andre. Men ja, desverre finnes det slike som meg som kjemper. Uten å provosere annet enn her inne, hvor man tydeligvis ikke kan ha meninger. For at hunder skal få ett bedre liv, huff of huff. Endret 8. oktober 2012 av Laluuna
Silverfox Skrevet 8. oktober 2012 #56 Skrevet 8. oktober 2012 Tror du jeg bruker strupebånd? Det er ikke naturlig for hunder å være fanget. Hadde du likt å være i bånd hvær gang du måtte ut, spesiellt på øde plasser hvor ikke et dyr eller menneske er å se? Var ikke mitt valg å få annsvar for denne hunden. Jeg visste ikke det var så mye nei, dere får krysse fingrene da for at jeg blir tatt der vi går, en inngjerdet plass hvor eigeren har gitt oss lov å ha ham fritt, og ingen ville dyr er å se:) Jeg ser du modererer svarene dine litt etter hvor mye pes du får nå, og synes kanskje i er litt i hardeste laget mot deg.. Men du kan faktisk ikke si at det ikke er ditt valg å få ansvar for hunden. Ingen kan tvinge deg til å ta ansvar for et dyr. Om du ikke vil ha ansvaret har du ansvar for å få den omplassert eller avlivet. Hvis hunden fremdeles er hos deg har du jo selv valgt det. Min eks hadde en hund jeg til slutt ikke ville ta ansvar for. Så da sluttet jeg med det. Han måtte selv stå for all lufting osv. Jeg tok meg av min hund, som jeg følte meg trygg på. Hans hund var av stor rase, jeg følte meg ikke trygg på at den ikke kom til å skade noen til tross for at den alltid var i bånd, og valgte derfor bort ansvaret for denne hunden. Hadde det vært min hun hadde den vært avlivet lenge før, men jeg har ingen rett til å avlive andres hunder.
Laluuna Skrevet 8. oktober 2012 #57 Skrevet 8. oktober 2012 For å si det enkelt: -Det er fakta at hunder i bånd kan bite og være aggresive. -Det er fakta at hunder uten bånd oppfører seg eksemplarisk så lenge eigeren ikke er syk i hodet. Se for deg at ingen slike regler hadde fantes, og du skulle vurdert å lage en regel her. -Er det logisk å lage en regel som gjør hundene farlige. -Eller er det logisk å la det være som det alltid har vert og som alltid har gått kjempefint. Tenk dere godt om. Har du noen kilder til disse "faktaopplysningene" ? En hund kan være like agressiv uten bånd som med. Den mentale tilstanden til et dyr har ikke noe som helst med båndet å gjøre, men hvorvidt eieren vet hva han/hun driver på med. Ja, en hund kan være like aggresiv som en annen med. Men er det snakk om samme hunden kommer den som sagt i en slags ''panikktilstand'' med en gang den er fanget. Forståelig nok. Hundeeigere som bryr seg om hunden vet dette for det er lett å se. Hunden min er kjempeflink og hører på det jeg sier når han er fri, men med en gang jeg setter han i bånd blir han helt adhd og hører ikke engang at jeg snakker til ham. Og nei, det er ikke så lett å lære en voksen hund ting han aldri har kunnet, men jeg holder på. Tviler på at du har hund i det hele tatt. Har flere i vennekretsen som har hatt hund i årevis, vært trenere på valpekurs, for utstillingshunder osv, og aldri hørt så mye svada om det å gå i bånd, som du kommer med. Dessverre mener jeg at du bare troller og ikke har hund. Du kan mene hva du vill, kanskje har jeg hund og kanskje ikke? Jeg hadde også en golden rettriever, verdens snilleste! døde uten å ha gjort så mye som en smule gale. Tillogmed henne merket jeg forskjell på når hun var i bånd og ikke. Hun var også hakket lydigere uten bånd.
Laluuna Skrevet 8. oktober 2012 #58 Skrevet 8. oktober 2012 (endret) Tror du jeg bruker strupebånd? Det er ikke naturlig for hunder å være fanget. Hadde du likt å være i bånd hvær gang du måtte ut, spesiellt på øde plasser hvor ikke et dyr eller menneske er å se? Var ikke mitt valg å få annsvar for denne hunden. Jeg visste ikke det var så mye nei, dere får krysse fingrene da for at jeg blir tatt der vi går, en inngjerdet plass hvor eigeren har gitt oss lov å ha ham fritt, og ingen ville dyr er å se:) Jeg ser du modererer svarene dine litt etter hvor mye pes du får nå, og synes kanskje i er litt i hardeste laget mot deg.. Men du kan faktisk ikke si at det ikke er ditt valg å få ansvar for hunden. Ingen kan tvinge deg til å ta ansvar for et dyr. Om du ikke vil ha ansvaret har du ansvar for å få den omplassert eller avlivet. Hvis hunden fremdeles er hos deg har du jo selv valgt det. Min eks hadde en hund jeg til slutt ikke ville ta ansvar for. Så da sluttet jeg med det. Han måtte selv stå for all lufting osv. Jeg tok meg av min hund, som jeg følte meg trygg på. Hans hund var av stor rase, jeg følte meg ikke trygg på at den ikke kom til å skade noen til tross for at den alltid var i bånd, og valgte derfor bort ansvaret for denne hunden. Hadde det vært min hun hadde den vært avlivet lenge før, men jeg har ingen rett til å avlive andres hunder. Jeg kunne bust ut med alt på en gang, men hvorfor skal jeg si så mye om en sak? hadde jo aldri planer om att dette skulle bli en stor krangel. Nettopp, man har ikke rett til å sende bort eller avlive andres hunder. Endret 8. oktober 2012 av Laluuna
Fuglefrø Skrevet 8. oktober 2012 #59 Skrevet 8. oktober 2012 Nei, da vil jeg si man er dum og ikke tenker konsekvenser.. Trenger du glass til å bygge opp glasshuset ditt igjen, eller? Står for det jeg sier jeg. Og har da aldri påstått at det ikke er gale å kjøre berusert eller over fartsgernsen.. Er forskjell på å være fri og å være uansvarlig. Hva er det du vil frem til da? Prøver du å trykke meg ned, føler du deg bedre selv da, eller hva er problemet ditt? Fri? Båndtvang er båndtvang. Det er også en regel, på samme måte som det å ikke kjøre i fylla. Man får bot for begge deler. Men siden du synes den ene regelen er teit, og den andre grei, så velger du å følge den du liker best? Interessant... Den jeg liker best? Er ikke loddtrekning jeg driver med, tenker nøye igjennom tingene jeg gjør. Så du tenker nøye gjennom hvilke regler du ønsker og ikke ønsker å følge? Enda bedre... Ja, bekalger at jeg ikke er en zoombie som alle andre og følger regler blindt. Jeg ser virkeligheten for det den er og følger heller hjertet mitt. Når de som lager reglene ikke følger dem selv (eller de med nok penger) hvorfor skal vi da gjøre det? For å si det slik, hunder er dyr. De er uforutsigbare, uansett hvor mye kontroll du har på dem. I Norge har man en regel om båndtvang. Den gjelder for alle hundeeiere, også for sånne prinsesse villikke som deg. Hvis du blir tatt av politiet med løs hund i tid da det er båndtvang, blir du bøtelagt. Den bota må du betale uansett hvor lite du ønsker å følge reglene, betaler du ikke, så blir den tvangsinndrevet fra lønn eller trygd. Hvis din hund er løs og angriper et menneske eller et annet dyr, blir den mest sannsynlig avlivet. Og du får bot. Sånn er realiteten. Hadde alle kun fulgt reglene de likte og synes var "logiske", så hadde det vært fullstendig kaos i samfunnet. Mennesker er dyr og mye mer uforutsigbare og farlige enn hunder. Dreper og skader offtere gjør de og. Jeg betaler gladelig en 500lapp i ny og ne for at hunden min ikke skal få oppleve dyreplageri. Selv om det aldri har skjedd. Jeg er fullt klar over konsekvensene og passer godt på. Jeg går med hunden min i bånd, men på steder hvor det aldri er folk slipper jeg den løs og passer på at han er i rekkevidde. Klart det hadde, men noen regler blir bare for dumme for meg. Men dere må for all del bare være så dumme dere klarer:) Jeg må bare kaste meg ut i denne diskusjonen. Du mener for det første at å ha hunden din i bånd er dyreplageri? Bruker du kanskje helstrup da eller?? Bånd brukes for å ha kontroll på hunden, når dette er trengs og er pålagt. Disse reglene gjelder for ALLE enten du vil eller ei. De er til for å beskytte ville dyr som kalver, ikke nødvendigvis folk rundt deg. Brudd på båndtvang blir også bøtelagt med en sum på mellom 3000-5000, og opptil 6 mnd i fengsel. Betaler du gladelig det i ny og ne også? Skal du ha hund, må du faktisk godta de reglene dette medfører. Tror du jeg bruker strupebånd? Det er ikke naturlig for hunder å være fanget. Hadde du likt å være i bånd hvær gang du måtte ut, spesiellt på øde plasser hvor ikke et dyr eller menneske er å se? Var ikke mitt valg å få annsvar for denne hunden. Jeg visste ikke det var så mye nei, dere får krysse fingrene da for at jeg blir tatt der vi går, en inngjerdet plass hvor eigeren har gitt oss lov å ha ham fritt, og ingen ville dyr er å se:) Jeg har to hunder selv, og jeg er ikke for hverken unødvendig innesperring av dyr eller dyreplaging. Men å ha hunden i bånd er ikke dyreplageri. Selv om du ikke kan se ville dyr, betyr ikke at de ikke er der. Hva om din løse hund løper og finner en nyfødt dådyrkalv e.l som ligger alene og biter denne til blods. Synes du det er greit? Jeg unner deg ikke bot, emn jeg håper du forstår at hundeeiere som gjør akkurat som de selv vil, setter alle oss andre hundeeiere i et dårlig lys blant skeptikere.
Laluuna Skrevet 8. oktober 2012 #60 Skrevet 8. oktober 2012 Jeg setter kanskje ting litt på spissen, men prøv å se poenget mitt her da, ikke bare sett dere i vrangvilje og argumentere alt det gale dere klarer å dra ut av det jeg skriver.
Silverfox Skrevet 8. oktober 2012 #61 Skrevet 8. oktober 2012 Jeg er helt enig i det du sier, og gjør det samme selv. Det jeg skriver her er min mening, ikke det jeg gjør, for jeg har respekt, jeg er bevisst og jeg har innsikt i hunden min. Og jeg kan forstå andre. Men ja, desverre finnes det slike som meg som kjemper. Uten å provosere annet enn her inne, hvor man tydeligvis ikke kan ha meninger. For at hunder skal få ett bedre liv, huff of huff. Bra! Det er godt å høre Det er klart man skal ha meninger! og man skal få stå for dem også. Det betyr ikke at man ikke kan lære noe av andres meninger Og så skal man selvsagt ønske et fantastisk liv for dyrene sine. De betyr masse for oss! Og jeg VET hvor vanskelig det kan være å ha hund man kjemper med.. Poenget er vel at jeg ikke kan sette min hundeaggressive hunds liv foran et menneske. Eller en annen hunds liv. Om jeg har en hund som jeg ikke er 100% sikker på, så kan jeg ikke ha den løs. Det er så enkelt! Nå vil de som er veldig observante si at man kan ikke være 100% sikker på en hund, den er et dyr. Det stemmer jo selvsagt. Jeg er 99% sikker på at hunden kommer når jeg kaller den inn hvis jeg har den løs, men jeg er 100% sikker på at den ikke uprovosert vil angripe noen. Så er det min oppgave å påse at jeg ikke lar noen/noe provosere den. Og du vet jo innerst inne at diskusjonen her ikke dreier seg om at man har hunden løs på egnet, innegjerdet sted
Laluuna Skrevet 8. oktober 2012 #62 Skrevet 8. oktober 2012 Nei, da vil jeg si man er dum og ikke tenker konsekvenser.. Trenger du glass til å bygge opp glasshuset ditt igjen, eller? Står for det jeg sier jeg. Og har da aldri påstått at det ikke er gale å kjøre berusert eller over fartsgernsen.. Er forskjell på å være fri og å være uansvarlig. Hva er det du vil frem til da? Prøver du å trykke meg ned, føler du deg bedre selv da, eller hva er problemet ditt? Fri? Båndtvang er båndtvang. Det er også en regel, på samme måte som det å ikke kjøre i fylla. Man får bot for begge deler. Men siden du synes den ene regelen er teit, og den andre grei, så velger du å følge den du liker best? Interessant... Den jeg liker best? Er ikke loddtrekning jeg driver med, tenker nøye igjennom tingene jeg gjør. Så du tenker nøye gjennom hvilke regler du ønsker og ikke ønsker å følge? Enda bedre... Ja, bekalger at jeg ikke er en zoombie som alle andre og følger regler blindt. Jeg ser virkeligheten for det den er og følger heller hjertet mitt. Når de som lager reglene ikke følger dem selv (eller de med nok penger) hvorfor skal vi da gjøre det? For å si det slik, hunder er dyr. De er uforutsigbare, uansett hvor mye kontroll du har på dem. I Norge har man en regel om båndtvang. Den gjelder for alle hundeeiere, også for sånne prinsesse villikke som deg. Hvis du blir tatt av politiet med løs hund i tid da det er båndtvang, blir du bøtelagt. Den bota må du betale uansett hvor lite du ønsker å følge reglene, betaler du ikke, så blir den tvangsinndrevet fra lønn eller trygd. Hvis din hund er løs og angriper et menneske eller et annet dyr, blir den mest sannsynlig avlivet. Og du får bot. Sånn er realiteten. Hadde alle kun fulgt reglene de likte og synes var "logiske", så hadde det vært fullstendig kaos i samfunnet. Mennesker er dyr og mye mer uforutsigbare og farlige enn hunder. Dreper og skader offtere gjør de og. Jeg betaler gladelig en 500lapp i ny og ne for at hunden min ikke skal få oppleve dyreplageri. Selv om det aldri har skjedd. Jeg er fullt klar over konsekvensene og passer godt på. Jeg går med hunden min i bånd, men på steder hvor det aldri er folk slipper jeg den løs og passer på at han er i rekkevidde. Klart det hadde, men noen regler blir bare for dumme for meg. Men dere må for all del bare være så dumme dere klarer:) Jeg må bare kaste meg ut i denne diskusjonen. Du mener for det første at å ha hunden din i bånd er dyreplageri? Bruker du kanskje helstrup da eller?? Bånd brukes for å ha kontroll på hunden, når dette er trengs og er pålagt. Disse reglene gjelder for ALLE enten du vil eller ei. De er til for å beskytte ville dyr som kalver, ikke nødvendigvis folk rundt deg. Brudd på båndtvang blir også bøtelagt med en sum på mellom 3000-5000, og opptil 6 mnd i fengsel. Betaler du gladelig det i ny og ne også? Skal du ha hund, må du faktisk godta de reglene dette medfører. Tror du jeg bruker strupebånd? Det er ikke naturlig for hunder å være fanget. Hadde du likt å være i bånd hvær gang du måtte ut, spesiellt på øde plasser hvor ikke et dyr eller menneske er å se? Var ikke mitt valg å få annsvar for denne hunden. Jeg visste ikke det var så mye nei, dere får krysse fingrene da for at jeg blir tatt der vi går, en inngjerdet plass hvor eigeren har gitt oss lov å ha ham fritt, og ingen ville dyr er å se:) Jeg har to hunder selv, og jeg er ikke for hverken unødvendig innesperring av dyr eller dyreplaging. Men å ha hunden i bånd er ikke dyreplageri. Selv om du ikke kan se ville dyr, betyr ikke at de ikke er der. Hva om din løse hund løper og finner en nyfødt dådyrkalv e.l som ligger alene og biter denne til blods. Synes du det er greit? Jeg unner deg ikke bot, emn jeg håper du forstår at hundeeiere som gjør akkurat som de selv vil, setter alle oss andre hundeeiere i et dårlig lys blant skeptikere. Hvis du hadde følt deg plaget av å gått i bånd hele dagen, ville iallefall hundene gjort det. Selv om det er helt vanlig har de en mye bedre følelse uten bandet. I ett ingjerdet ommråde. Eigeren er bonde og venn med jegerne her, og jeg får lov å ha hunden fritt der. Jeg kan forsikre deg om at jeg ikke setter dere i ett dårlig lys i virkeligheten. her inne er en annen sak.
Laluuna Skrevet 8. oktober 2012 #63 Skrevet 8. oktober 2012 Jeg er helt enig i det du sier, og gjør det samme selv. Det jeg skriver her er min mening, ikke det jeg gjør, for jeg har respekt, jeg er bevisst og jeg har innsikt i hunden min. Og jeg kan forstå andre. Men ja, desverre finnes det slike som meg som kjemper. Uten å provosere annet enn her inne, hvor man tydeligvis ikke kan ha meninger. For at hunder skal få ett bedre liv, huff of huff. Bra! Det er godt å høre Det er klart man skal ha meninger! og man skal få stå for dem også. Det betyr ikke at man ikke kan lære noe av andres meninger Og så skal man selvsagt ønske et fantastisk liv for dyrene sine. De betyr masse for oss! Og jeg VET hvor vanskelig det kan være å ha hund man kjemper med.. Poenget er vel at jeg ikke kan sette min hundeaggressive hunds liv foran et menneske. Eller en annen hunds liv. Om jeg har en hund som jeg ikke er 100% sikker på, så kan jeg ikke ha den løs. Det er så enkelt! Nå vil de som er veldig observante si at man kan ikke være 100% sikker på en hund, den er et dyr. Det stemmer jo selvsagt. Jeg er 99% sikker på at hunden kommer når jeg kaller den inn hvis jeg har den løs, men jeg er 100% sikker på at den ikke uprovosert vil angripe noen. Så er det min oppgave å påse at jeg ikke lar noen/noe provosere den. Og du vet jo innerst inne at diskusjonen her ikke dreier seg om at man har hunden løs på egnet, innegjerdet sted Takk! Heldigvis har jeg verdens gladeste hund som bare vill alle godt. Men jeg har den tanken att man aldri kan stole på en hund uansett. Diskusjonen ble jo dratt ganske langt og handlet plutselig om meg og hvor forferdelig jeg er..
Silverfox Skrevet 8. oktober 2012 #64 Skrevet 8. oktober 2012 Du kan ikke sammenligne hunder og mennesker, Laluuna. Hunder er ikke mennesker, og føler ikke som oss. Det er her jeg mener kunnskapen kommer litt til kort. Og jeg er iKKE ute etter å krangle med deg, altså
Fuglefrø Skrevet 8. oktober 2012 #65 Skrevet 8. oktober 2012 Vel, min hunder er ikke plaget av å gå i bånd. Naturligvis foretrekker de å gå uten, men det er rett og slett ikke alltid en mulighet der jeg bor. De går ikke rundt i bånd hele dagen heller. De ligger hjemme og sover. Det du da må se på er hvorfor hunden din reagerer så voldsomt på båndet da. En veloppdratt og lykkelig hund bytter ikke personlighet bare fordi den får på kobbel. Jeg har sett dette kun en gang i mitt liv, og den hunden hadde blitt mishandlet tidligere.
Cruella De Vil Skrevet 8. oktober 2012 #66 Skrevet 8. oktober 2012 Nei, da vil jeg si man er dum og ikke tenker konsekvenser.. Trenger du glass til å bygge opp glasshuset ditt igjen, eller? Står for det jeg sier jeg. Og har da aldri påstått at det ikke er gale å kjøre berusert eller over fartsgernsen.. Er forskjell på å være fri og å være uansvarlig. Hva er det du vil frem til da? Prøver du å trykke meg ned, føler du deg bedre selv da, eller hva er problemet ditt? Hva problemet mitt er? Folk med holdninger som det du har. Regler er regler, uansett om en kan utsette folk for fare eller ei om en bryter de. Jeg skader ingen ved å tisse offentlig, men det er fremdeles ikke lov. Hvem skal stoppe dem da? Hva når det kommer regler om at feks. ingen får tisse i sitt eget hus uten å betale staten for det, skal du bare sitte å smile og nikke da også? Foresten er det du som har en holdning, jeg har en mening.. Du vet at man betaler for offentlig kloakk, ikke sant? Det går vel riktignok til kommunen, ikke staten, da...
Gjest Husfrua Skrevet 8. oktober 2012 #67 Skrevet 8. oktober 2012 For å si det enkelt: -Det er fakta at hunder i bånd kan bite og være aggresive. -Det er fakta at hunder uten bånd oppfører seg eksemplarisk så lenge eigeren ikke er syk i hodet. Se for deg at ingen slike regler hadde fantes, og du skulle vurdert å lage en regel her. -Er det logisk å lage en regel som gjør hundene farlige. -Eller er det logisk å la det være som det alltid har vert og som alltid har gått kjempefint. Tenk dere godt om. Dette var i allefall det dummeste jeg har hørt noen gang. Du kan ikke dra alle hunder over en kam.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2012 #68 Skrevet 8. oktober 2012 Nei, da vil jeg si man er dum og ikke tenker konsekvenser.. Trenger du glass til å bygge opp glasshuset ditt igjen, eller? Står for det jeg sier jeg. Og har da aldri påstått at det ikke er gale å kjøre berusert eller over fartsgernsen.. Er forskjell på å være fri og å være uansvarlig. Hva er det du vil frem til da? Prøver du å trykke meg ned, føler du deg bedre selv da, eller hva er problemet ditt? Fri? Båndtvang er båndtvang. Det er også en regel, på samme måte som det å ikke kjøre i fylla. Man får bot for begge deler. Men siden du synes den ene regelen er teit, og den andre grei, så velger du å følge den du liker best? Interessant... Den jeg liker best? Er ikke loddtrekning jeg driver med, tenker nøye igjennom tingene jeg gjør. Så du tenker nøye gjennom hvilke regler du ønsker og ikke ønsker å følge? Enda bedre... Ja, bekalger at jeg ikke er en zoombie som alle andre og følger regler blindt. Jeg ser virkeligheten for det den er og følger heller hjertet mitt. Når de som lager reglene ikke følger dem selv (eller de med nok penger) hvorfor skal vi da gjøre det? For å si det slik, hunder er dyr. De er uforutsigbare, uansett hvor mye kontroll du har på dem. I Norge har man en regel om båndtvang. Den gjelder for alle hundeeiere, også for sånne prinsesse villikke som deg. Hvis du blir tatt av politiet med løs hund i tid da det er båndtvang, blir du bøtelagt. Den bota må du betale uansett hvor lite du ønsker å følge reglene, betaler du ikke, så blir den tvangsinndrevet fra lønn eller trygd. Hvis din hund er løs og angriper et menneske eller et annet dyr, blir den mest sannsynlig avlivet. Og du får bot. Sånn er realiteten. Hadde alle kun fulgt reglene de likte og synes var "logiske", så hadde det vært fullstendig kaos i samfunnet. Mennesker er dyr og mye mer uforutsigbare og farlige enn hunder. Dreper og skader offtere gjør de og. Jeg betaler gladelig en 500lapp i ny og ne for at hunden min ikke skal få oppleve dyreplageri. Selv om det aldri har skjedd. Jeg er fullt klar over konsekvensene og passer godt på. Jeg går med hunden min i bånd, men på steder hvor det aldri er folk slipper jeg den løs og passer på at han er i rekkevidde. Klart det hadde, men noen regler blir bare for dumme for meg. Men dere må for all del bare være så dumme dere klarer:) Jeg må bare kaste meg ut i denne diskusjonen. Du mener for det første at å ha hunden din i bånd er dyreplageri? Bruker du kanskje helstrup da eller?? Bånd brukes for å ha kontroll på hunden, når dette er trengs og er pålagt. Disse reglene gjelder for ALLE enten du vil eller ei. De er til for å beskytte ville dyr som kalver, ikke nødvendigvis folk rundt deg. Brudd på båndtvang blir også bøtelagt med en sum på mellom 3000-5000, og opptil 6 mnd i fengsel. Betaler du gladelig det i ny og ne også? Skal du ha hund, må du faktisk godta de reglene dette medfører. Tror du jeg bruker strupebånd? Det er ikke naturlig for hunder å være fanget. Hadde du likt å være i bånd hvær gang du måtte ut, spesiellt på øde plasser hvor ikke et dyr eller menneske er å se? Var ikke mitt valg å få annsvar for denne hunden. Jeg visste ikke det var så mye nei, dere får krysse fingrene da for at jeg blir tatt der vi går, en inngjerdet plass hvor eigeren har gitt oss lov å ha ham fritt, og ingen ville dyr er å se:) Jeg har to hunder selv, og jeg er ikke for hverken unødvendig innesperring av dyr eller dyreplaging. Men å ha hunden i bånd er ikke dyreplageri. Selv om du ikke kan se ville dyr, betyr ikke at de ikke er der. Hva om din løse hund løper og finner en nyfødt dådyrkalv e.l som ligger alene og biter denne til blods. Synes du det er greit? Jeg unner deg ikke bot, emn jeg håper du forstår at hundeeiere som gjør akkurat som de selv vil, setter alle oss andre hundeeiere i et dårlig lys blant skeptikere. Ikke er det nødvendig at hunden biter ville dyr heller for å gjøre stor skade. Spessielt om vinteren når det er mye snø kan selv en hund som beveger seg ganske rolig få dyr til å flytte seg og dermed få dem til å bruke for mye energi. Vi har her også mange tilfeller av at løshunder skremmer sau på beite.
Laluuna Skrevet 9. oktober 2012 #69 Skrevet 9. oktober 2012 Jeg prøver å lage ett poeng, dere må ikke ta det helt forbanna bokstavligt alvorligt det jeg sier, jeg kommer med eksempler og jeg setter det veldig på spissen. Det er ikke mange årene siden hundene var frie, selvfølgelig ligger det ikke i deres natur å være i bånd, selv om det er normalt og går helt fint. Jeg mener bare de liker seg bedre uten og hadde de kunnet snakke tror jeg ikke det hadde vert mange av dem som hadde sagt de ville ha på seg bånd. Hvis du prøver å få frem at jeg misshandler hunden min tar du fulstendig feil. Denne voksne hunden er spessielt vanskelig av forskjellige grunner. Jeg ble kjent med ham nylig. Jeg jobber med ham og det er en utrolig smart hund og han er kjempeflink! Det hadde jo vert ett problem, hadde det ikke vert for at bonden tok inn sauene om vinteren. Om sommeren holder vi oss vekke fra dem. Foressten har vi sauer som nermeste nabo, og helt siden de ble sluppet ut har hunden min og de vert veldig nyskjerrige på hverandre. For ikke så lenge siden klarte hunden min å ''snike'' seg innpå en som sto helt inntil gjærdet. Da sauen oppdaget den, kvapp den litt til, men benyttet fort sjangsen til å hilse på hunden gjennom gjærdet. De andre sauene såg dette og sprang med en gang bort og sto i kø for å hilse på hunden min.. Spesiell opplevelse!
Gjest pizzadilla Skrevet 9. oktober 2012 #70 Skrevet 9. oktober 2012 Jeg har to rottweilere selv. har begge i band...ALLTID! hundene er mitt ansvar og det akter jeg å overholde. For min del kunne det helt fint ha vært båndtvang hele året over alt... Hunder er DYR:-) Har flere ganger møtt på løse hunder og sjeldent en eier med kontroll. Selv om du tror du har det så kan jeg love deg at hunden gjør som den vil om den vil det. Eiere som lar hunden sin løpe fritt provoserer meg!
Laluuna Skrevet 9. oktober 2012 #71 Skrevet 9. oktober 2012 I know. Jeg går med hunden min i bånd. Jeg synes respekt er en viktig ting. Jeg har to rottweilere selv. har begge i band...ALLTID! hundene er mitt ansvar og det akter jeg å overholde. For min del kunne det helt fint ha vært båndtvang hele året over alt... Hunder er DYR:-) Har flere ganger møtt på løse hunder og sjeldent en eier med kontroll. Selv om du tror du har det så kan jeg love deg at hunden gjør som den vil om den vil det. Eiere som lar hunden sin løpe fritt provoserer meg! I know. Jeg går med hunden min i bånd. Jeg synes respekt er viktig.
Gjest Miryks Skrevet 9. oktober 2012 #72 Skrevet 9. oktober 2012 Jeg har to rottweilere selv. har begge i band...ALLTID! hundene er mitt ansvar og det akter jeg å overholde. For min del kunne det helt fint ha vært båndtvang hele året over alt... Hunder er DYR:-) Har flere ganger møtt på løse hunder og sjeldent en eier med kontroll. Selv om du tror du har det så kan jeg love deg at hunden gjør som den vil om den vil det. Eiere som lar hunden sin løpe fritt provoserer meg! Da provoserer nok jeg deg (o: Bikkja får springe fritt når vi går i skogen og på fjellet. En hund gjør som den vil, ja, men en godt trent hund VIL gå til eieren sin når eieren roper, om den har fått god trening. Vil påstå at bikkja mi er godt trent. Har hatt ham løs og plutselig har det kommet tispe med løpetid. Han kommer uten å nøle til tross for fristelsen løpetispa er. Jeg tar ham da alltid i bånd om det er løpetispe i nærheten, for å gamble med at han kommer neste gang også er for risky
Gjest pizzadilla Skrevet 9. oktober 2012 #73 Skrevet 9. oktober 2012 Hvordan vet du om det er en tispe i nærheten da? Det kan man jo aldri vite såfremst du ikke har full kontroll på alle som går tur i skogen og det ikke fins unntak. Det er jo ikke bare mennesker og hunder som fins utenfor døren heller. Det er en stor grunn til at jeg gjerne ville hatt konstant båndtvang
Gjest Miryks Skrevet 9. oktober 2012 #74 Skrevet 9. oktober 2012 Hvordan vet du om det er en tispe i nærheten da? Det kan man jo aldri vite såfremst du ikke har full kontroll på alle som går tur i skogen og det ikke fins unntak. Det er jo ikke bare mennesker og hunder som fins utenfor døren heller. Det er en stor grunn til at jeg gjerne ville hatt konstant båndtvang Tja, det kan jeg nok ikke vite. Han går som sagt kun løs i skogen og på fjellet, og det er faktisk ganske sjelden jeg møter folk. Dette er en hund som må få løpe litt og få brukt seg. Jeg kan dessverre ikke jogge/sykle så mye med ham at han får brukt seg like mye som han får ved å løpe fritt, og bruke nesen sin, noe som av rase må gjøre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå