Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2012 #1 Skrevet 5. oktober 2012 Hver kveld har jeg med meg hunden min til gården der jeg har hesten min. Det har jeg gjort hver kveld i snart 3 år, aldri noe problem. I kveld kom det en kar gående forbi med hunden sin (det går en liten vei forbi stallen, som går til 10-15 hus lengre inne), og der gikk hans hund på angrep på min. Min hund var løs, og prøvde å gå unna, men eieren slapp ut mer av båndet, slik at hans kunne angripe flere ganger. "Se til helvette å ta hunden din i bånd, ellers lar jeg min hund ta den flere ganger". De har gått forbi mange ganger før, uten problemer. Jeg vet at det er båndtvang, men dette er privat eiendom, og ingen, hverken voksne, barn eller andre hunder har noengang hatt problemer med at min går løs der, tvert imot! Han kommer sikkert til å gå forbi igjen i morgen på samme tid, bare for å sjekke. Hva gjør/sier jeg? Det er litt surt å sette min fast i 2 timer, fremfor å la han få "fritiden" sin, og gå løs på gården mens jeg er der.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2012 #2 Skrevet 5. oktober 2012 Båndtvang er faktisk båndtvang. Når det er sagt så oppførte han seg som en dust, og du kan anmelde han for det. Skadet hunden hans din så kan hunden hans i tillegg bli avlivet.
Gjest Ziva Skrevet 5. oktober 2012 #3 Skrevet 5. oktober 2012 Er ikke båndtvang nå pga jakt. Men det kan jo være båndtvang på det området. Og er det det så skal bikkja være i bånd samme hva andre mener.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2012 #4 Skrevet 5. oktober 2012 Båndtvang er vel definert som å ha kontroll på bikkja, ikke nødvendigvis at den står i bånd..? Veit iallefall om ei som slapp bot siden bikkja lystra på sekundet alle ordrer fra sin eier.. Fyren høres jo ikke god ut som pusser bikkja si på din, så om noen har grunnlag for anmeldelse her så er det deg. Skjønner at du er engstelg for å la hunden gå løs imorgen, men sånne folk må ikke føye deg for.. Ta en tlf til politiet og hør hvordan de praktiserer båndtvang, og hva de sier om hvem som oppførte seg riktig i situasjon. Jeg heier på deg!
Studine mevik Skrevet 5. oktober 2012 #5 Skrevet 5. oktober 2012 Hvis du og bikkja di oppholder dere på privat eiendom så har vel ikke han noe med om bikkja di går i bånd eller ikke. Det er da vanlig å la ei bikkje løpe fritt på privat eiendom. Det han gjør derimot gjør meg fly forbanna, han burde jo aldri hatt hund om han sender bikkja si på din hund. Når man ser at det er i ferd med å bli bråk så strammer man inn bandet ikke gir mer slakk så bikkja får fortsette. Ring politiet og hør med dem
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2012 #6 Skrevet 6. oktober 2012 Båndtvang er at "Hunder skal holdes i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt". Man trenger altså ikke holde hunden i bånd, men man skal ha kontroll på hunden. Lurer også på om det er noen egne regler for hund på gård? Det gjelder kanskje bare gjeterhunder?
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2012 #7 Skrevet 6. oktober 2012 Er du sikker på at det er båndtvang nå? Her er det båndtvang mellom 1. april og 20. august, og noen gang ekstraordinær båndtvang på vinteren hvis det er for mye snø. Så sjekk på nettsiden til kommunen din. Når det er sagt, så ville jeg gjort følgende: latt bikkja mi fortsatt gå løs, og tatt frem kamera på mobilen med en gang han dukker opp. Evnt alliert med med noen andre der, som kan filme seansen. I tillegg er dette privat eiendom, så han kan jo bare pelle seg vekk derfra.
Vårbarnet med to små Skrevet 6. oktober 2012 #8 Skrevet 6. oktober 2012 Det er vel ikke båndtvang nå? Med tanke på jakt.... og nå er det vel jakttider over hele landet??
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2012 #9 Skrevet 6. oktober 2012 Generell båndtvang i den aktuelle kommunen fra 1 april til 10 oktober. Jeg skal være obs i 4 dager fremover, så slippes han fritt løs igjen. Men jeg må innrømme at jeg er litt redd, både for at hunden skal bli skadet, og for at mannen er like ustabil som hunden, og kan finne på å angripe meg.. Med en liten en i magen, så blir man jo ekstra forsiktig.. HI
Gjest Miryks Skrevet 6. oktober 2012 #10 Skrevet 6. oktober 2012 Båndtvang er båndtvang. Privat eiendom som offentlig. Den skal være i bånd eller forsvarlig inngjerdet. En privat eiendom er ikke alltid "forsvarlig inngjerdet". Om feil folk ser deg, evt politi, kan du faktisk få en bot. Men synes mannen oppførte seg spesielt, og ville vært litt forsiktig pga ham.
Laluuna Skrevet 6. oktober 2012 #11 Skrevet 6. oktober 2012 Blir sint når jeg leser dette! Båndtvang er jo nettopp for å stoppe hunder i å angripe. selv om det gang på gang viser seg at det er hundene i band som er farlige. Og hvordan hunden oppfører seg kommer HELT an på eieren! Hva som feiler mannen du møtte vet jeg ikke, men .her. ser jeg grunn til å kontakte dyrevernet, selv om de ikke hadde gjort en drit med det..
Gjest Miryks Skrevet 6. oktober 2012 #12 Skrevet 6. oktober 2012 (endret) Blir sint når jeg leser dette! Båndtvang er jo nettopp for å stoppe hunder i å angripe. selv om det gang på gang viser seg at det er hundene i band som er farlige. Og hvordan hunden oppfører seg kommer HELT an på eieren! Hva som feiler mannen du møtte vet jeg ikke, men .her. ser jeg grunn til å kontakte dyrevernet, selv om de ikke hadde gjort en drit med det.. Det er ikke bikkja som var en fare her i utgangspunktet, men en mann som tydelig ikke har peiling på hund. Det er de menneskene som er farligst når det kommer til dyr. Det at bikkja reagerte kan komme av mangel på sosialisering, noe som er eierens feil. Endret 6. oktober 2012 av Miryks
Laluuna Skrevet 6. oktober 2012 #13 Skrevet 6. oktober 2012 Bare ha hunden din løs du, og gå en annen vei en den med mannen som ikke burde hatt hund Når de som lager reglene begynner å stå for dem selv og begynner å lage regler med vett i skal jeg heller følge dem.. Så lenge man ikke skader selg selv og andre kan man gjøre som man vill punktum
Laluuna Skrevet 6. oktober 2012 #14 Skrevet 6. oktober 2012 Blir sint når jeg leser dette! Båndtvang er jo nettopp for å stoppe hunder i å angripe. selv om det gang på gang viser seg at det er hundene i band som er farlige. Og hvordan hunden oppfører seg kommer HELT an på eieren! Hva som feiler mannen du møtte vet jeg ikke, men .her. ser jeg grunn til å kontakte dyrevernet, selv om de ikke hadde gjort en drit med det.. Det er ikke bikkja som var en fare her i utgangspunktet, men en mann som tydelig ikke har peiling på hund. Det er de menneskene som er farligst når det kommer til dyr. Det at bikkja reagerte kan komme av mangel på sosialisering, noe som er eierens feil. Ja er nettopp det jeg mener
Gjest Miryks Skrevet 6. oktober 2012 #15 Skrevet 6. oktober 2012 Bare ha hunden din løs du, og gå en annen vei en den med mannen som ikke burde hatt hund Når de som lager reglene begynner å stå for dem selv og begynner å lage regler med vett i skal jeg heller følge dem.. Så lenge man ikke skader selg selv og andre kan man gjøre som man vill punktum Ja, den innstillingen kommer du langt med i livet. Får håpe du ikke lærer de synspunktene der videre til evt barn.
Laluuna Skrevet 6. oktober 2012 #16 Skrevet 6. oktober 2012 Bare ha hunden din løs du, og gå en annen vei en den med mannen som ikke burde hatt hund Når de som lager reglene begynner å stå for dem selv og begynner å lage regler med vett i skal jeg heller følge dem.. Så lenge man ikke skader selg selv og andre kan man gjøre som man vill punktum Ja, den innstillingen kommer du langt med i livet. Får håpe du ikke lærer de synspunktene der videre til evt barn.
Laluuna Skrevet 6. oktober 2012 #17 Skrevet 6. oktober 2012 Nei jeg skal heller la dem bli hjernevasket med å proppe dem fulle av kjemikalier og la dem sitte inne og se på tv og spille dataspill hele tiden. Jeg skal la dem vokse opp i den tro at de som styrer landet til shit og lar folk sulte og ha det vondt så lenge DE har det bra, og lager regler som går imot sin hensikt bare for å ''vise'' landet hvor mye de bryr seg, og sløser bort alle pengene på dyre rundkjøringer for å hvitevaske pengene. DE skal styre oss. Vi skal følge alt de sier uten å stille spørsmål, og om vi synes noe skurrer skal vi bare ikke tenke på det. Vi skal ikke tenke selv, verden er ikke for oss. Det eneste vi skal gjøre er å gå på skole og gjøre oss klar til å få jobb og tjene penger slik at samfunnet som er bygget slik at DE skal ha det bra går rundt, slik at DE kan ha det fint og det er det vi skal gjøre til vi dør ulykklige. Jepp, slik vil jeg at ungene mine skal leve
SameSara Skrevet 6. oktober 2012 #18 Skrevet 6. oktober 2012 Nei jeg skal heller la dem bli hjernevasket med å proppe dem fulle av kjemikalier og la dem sitte inne og se på tv og spille dataspill hele tiden. Jeg skal la dem vokse opp i den tro at de som styrer landet til shit og lar folk sulte og ha det vondt så lenge DE har det bra, og lager regler som går imot sin hensikt bare for å ''vise'' landet hvor mye de bryr seg, og sløser bort alle pengene på dyre rundkjøringer for å hvitevaske pengene. DE skal styre oss. Vi skal følge alt de sier uten å stille spørsmål, og om vi synes noe skurrer skal vi bare ikke tenke på det. Vi skal ikke tenke selv, verden er ikke for oss. Det eneste vi skal gjøre er å gå på skole og gjøre oss klar til å få jobb og tjene penger slik at samfunnet som er bygget slik at DE skal ha det bra går rundt, slik at DE kan ha det fint og det er det vi skal gjøre til vi dør ulykklige. Jepp, slik vil jeg at ungene mine skal leve Drukket mange glass vin i dag?
Laluuna Skrevet 6. oktober 2012 #19 Skrevet 6. oktober 2012 Nei jeg skal heller la dem bli hjernevasket med å proppe dem fulle av kjemikalier og la dem sitte inne og se på tv og spille dataspill hele tiden. Jeg skal la dem vokse opp i den tro at de som styrer landet til shit og lar folk sulte og ha det vondt så lenge DE har det bra, og lager regler som går imot sin hensikt bare for å ''vise'' landet hvor mye de bryr seg, og sløser bort alle pengene på dyre rundkjøringer for å hvitevaske pengene. DE skal styre oss. Vi skal følge alt de sier uten å stille spørsmål, og om vi synes noe skurrer skal vi bare ikke tenke på det. Vi skal ikke tenke selv, verden er ikke for oss. Det eneste vi skal gjøre er å gå på skole og gjøre oss klar til å få jobb og tjene penger slik at samfunnet som er bygget slik at DE skal ha det bra går rundt, slik at DE kan ha det fint og det er det vi skal gjøre til vi dør ulykklige. Jepp, slik vil jeg at ungene mine skal leve Drukket mange glass vin i dag? Hehe, det er sant at vin hjelper for å åpne øynene. Men nei
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 6. oktober 2012 #20 Skrevet 6. oktober 2012 Bare ha hunden din løs du, og gå en annen vei en den med mannen som ikke burde hatt hund Når de som lager reglene begynner å stå for dem selv og begynner å lage regler med vett i skal jeg heller følge dem.. Så lenge man ikke skader selg selv og andre kan man gjøre som man vill punktum Ja, den innstillingen kommer du langt med i livet. Får håpe du ikke lærer de synspunktene der videre til evt barn. Laluuna, så du mener at så lenge man ikke har kjørt på noen for eksempel, så kan man både kjøre i fylla og 40 km/t over fartsgrensa?
Laluuna Skrevet 6. oktober 2012 #21 Skrevet 6. oktober 2012 Bare ha hunden din løs du, og gå en annen vei en den med mannen som ikke burde hatt hund Når de som lager reglene begynner å stå for dem selv og begynner å lage regler med vett i skal jeg heller følge dem.. Så lenge man ikke skader selg selv og andre kan man gjøre som man vill punktum Ja, den innstillingen kommer du langt med i livet. Får håpe du ikke lærer de synspunktene der videre til evt barn. Laluuna, så du mener at så lenge man ikke har kjørt på noen for eksempel, så kan man både kjøre i fylla og 40 km/t over fartsgrensa? Nei, da vil jeg si man er dum og ikke tenker konsekvenser..
Laluuna Skrevet 6. oktober 2012 #22 Skrevet 6. oktober 2012 Bare ha hunden din løs du, og gå en annen vei en den med mannen som ikke burde hatt hund Når de som lager reglene begynner å stå for dem selv og begynner å lage regler med vett i skal jeg heller følge dem.. Så lenge man ikke skader selg selv og andre kan man gjøre som man vill punktum Ja, den innstillingen kommer du langt med i livet. Får håpe du ikke lærer de synspunktene der videre til evt barn. Laluuna, så du mener at så lenge man ikke har kjørt på noen for eksempel, så kan man både kjøre i fylla og 40 km/t over fartsgrensa? Nei, da vil jeg si man er dum og ikke tenker konsekvenser..
Gjest Miryks Skrevet 6. oktober 2012 #23 Skrevet 6. oktober 2012 Nei, da vil jeg si man er dum og ikke tenker konsekvenser.. Trenger du glass til å bygge opp glasshuset ditt igjen, eller?
LuiLii Skrevet 6. oktober 2012 #24 Skrevet 6. oktober 2012 Hver kveld har jeg med meg hunden min til gården der jeg har hesten min. Det har jeg gjort hver kveld i snart 3 år, aldri noe problem. I kveld kom det en kar gående forbi med hunden sin (det går en liten vei forbi stallen, som går til 10-15 hus lengre inne), og der gikk hans hund på angrep på min. Min hund var løs, og prøvde å gå unna, men eieren slapp ut mer av båndet, slik at hans kunne angripe flere ganger. "Se til helvette å ta hunden din i bånd, ellers lar jeg min hund ta den flere ganger". De har gått forbi mange ganger før, uten problemer. Jeg vet at det er båndtvang, men dette er privat eiendom, og ingen, hverken voksne, barn eller andre hunder har noengang hatt problemer med at min går løs der, tvert imot! Han kommer sikkert til å gå forbi igjen i morgen på samme tid, bare for å sjekke. Hva gjør/sier jeg? Det er litt surt å sette min fast i 2 timer, fremfor å la han få "fritiden" sin, og gå løs på gården mens jeg er der. Har du god innkalling på hunden din, klarer du å rope den inn når du ser dem komme. Er forsåvidt tryggere for din hund om den er løs og kan komme seg unna + klarer å bruke språket sitt bedre for å signalisere at den ikke ønsker bråk med den andre hunden (hvis det er tilfellet da.). Den andre hunden er tydelig utrygg i situasjonen, situasjonen eskalerer pga den er i bånd (noe som hemmer språk + at den er fanget), derfor er ofte "angrep beste forsvar" - det den egentlig gjør er å rope ut at den er utrygg og trenger avstand! Derfor bør du også hjelpe til her ved å gi den det - og rope inn hunden din, slik at konfrontasjonen unngås. Vinn - vinn for begge parter!
lille sprelle Skrevet 6. oktober 2012 #25 Skrevet 6. oktober 2012 Det er meg bekjent ikke båndtvang på egen eiendom og så lenge hunden din holder seg der, så er det greit. MEN dersom hunden din kan finne på å løpe ut av eiendommen, så FY DEG - du har brutt båndtvangen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå