Gå til innhold

Avføringsprøve hos barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min skal til legen pga problemer med magen og vi har fått beskjed om, pr brev, å ta med en avføringsprøve. Jeg har prøvd å google hvordan man bør ta den og alle steder jeg finner noe om dette, så står det at man skal få et spesielt sett av legen for å ta det, det har ikke vi fått og det står ingenting i brevet om at vi skal ta kontakt for å få det. Må vi ha det eller kan jeg feks bruke et urinprøvebeger å ha det i?

Og hvordan er det lettest å ta prøven lettest mulig? Han har også et problem med å først tisse og så bæsje og det gjør det jo ikke noe lettere... Kan jeg sette han på potte og så ta prøven derfra? Han er egentlig for stor for potta, men tror jeg hadde fått han til å sette seg der hvis jeg hadde forklart hvorfor.

Og ja, jeg kan ringe legen å spørre, men med de telefontidene de har der er det ikke alltid så lett å få gjort det i løpet av en arbeidsdag, så jeg prøver her først.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg gjorde det som barn fikk moren min meg til å gjøre fra meg i en godt vasket isboks. Hehe.

Skrevet

Du skal få et papir der du åpner nesten som en julekalender og smøre på litt avf i hver luke. Prøv å få tatt fra midten av avf. Altså ikke det ytterste.

Skrevet

Du skal få et papir der du åpner nesten som en julekalender og smøre på litt avf i hver luke. Prøv å få tatt fra midten av avf. Altså ikke det ytterste.

Takk for svar :)

Isboks hører ut som det er lettere å få rent nok enn potta lillebroren bruker. Den kan jeg jo kjøre i oppvaskmaskin på forhånd (og kaste etterpå...)

Det jeg syns er rart er at jeg ikke har fått dette og det står ingenting i brevet om at jeg må skaffe noe sånn som det her. Er det avhengig av hva som skal sjekkes eller skal man uansett ha et papir sånn som du beskriver, SHOC.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Du kan ta det i uringlass ja. Og du må ikke ha den pakka, for de på legekontoret gjør det ofte selv når de får prøven

Skrevet

Det er avhengig av hva som skal sjekkes. Siden dere ikke har fått noe spesifikk beskjed så kan det godt hende det holder å ta med i urinprøveglass.

Skrevet

Takk. Jeg vet egentlig ikke helt hva de skal sjekke for, jeg vet bare at han har mye problemer med magen og skal til spesialist for at de skal kunne finne ut hvorfor. Så da satser jeg på at urinprøveglass holder og så tror jeg at jeg skal finne en isboks vi kan bruke å ta prøven i.

Skrevet

Sønnen min må levere avføringsprøve ganske ofte pga problemer med magen og det står i informasjonsarket at går de på do så må det være mye papir i doen for avføringen skal ikke være i kontakt med vann men høres lettere ut med isboks :) I tillegg står det at prøven skal tas fra 3 forskjellige plasser.

Så rart at du ikke har fått informasjon eller avføringsglass.

Jeg leverte en gang prøve fra uringlass og fikk masse kjeft for det var feil oppbevaring. Jeg ville tatt kontakt med legen å hørt for sikkerhets skyld :)

Håper du finner ut av det og håper svaret mitt var litt til hjelp :)

Skrevet

Jeg ville dratt innom legekontoret, der får du avføringsprøveglass med instruksjoner :) (et smalt glass med en liten skje i, og så en plastbeholder utenpå der igjen, og en papirpose).

Skrevet

Du må nesten vite hva slags prøver legen tenker på- er mange forskjellige glass som brukes, til forskjellige analyser. Noen må ligge kaldt, noen kan kun analyseres faste dager (når vi sender til store laboratorie).

Jeg ville tatt kontakt med legekontoret og bedt om å få snakket med legen, evt de på laboratoriet. Er jo umulig å vite hva han/hun har tenkt...

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg ville dratt innom legekontoret, der får du avføringsprøveglass med instruksjoner :) (et smalt glass med en liten skje i, og så en plastbeholder utenpå der igjen, og en papirpose).

Alt det er jo for å sende det i posten... Visket nå mer som om hun skulle ta det med til legen..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...