Ikkesåallerværst Skrevet 5. oktober 2012 #1 Skrevet 5. oktober 2012 Første satt ikke før han hadde krabbet og gått fra seg da han var 1,5.. Han satt jo i stol, men satte seg aldri opp. Bare ville krabbe og deretter gå. Gleder meg til yngste kan sitte under bhg-levering..
PeppaPig Skrevet 5. oktober 2012 #2 Skrevet 5. oktober 2012 Jeg tror hun var ca 7.5 -8 mnd da hun satte seg opp selv. Hun gikk opp i krabbestilling før hun lærte seg å sette seg opp selv hvertfall og det gjorde hun ved 6.5-7 mnd alderen. Har det skrevet ned et sted men finner det ikke i farta
Lille- MO Skrevet 5. oktober 2012 #3 Skrevet 5. oktober 2012 v 7 mnd alder, da satt han "lenge" alene på gulvet, men tror ikke han satte seg opp selv før en mnd tid senere.
me_87 Skrevet 5. oktober 2012 #4 Skrevet 5. oktober 2012 Sønnen min er snart 1 år å han sitter ikke alene selv. Altså han kan jo sitte alene på gulvet en stund,men plutselig ramler han bakover så sitter alltid bak han.
Håndkrem Skrevet 5. oktober 2012 #5 Skrevet 5. oktober 2012 Frøkna vår er 8 måneder og setter seg selv opp. Har gjort det et par uker.
Ikkesåallerværst Skrevet 5. oktober 2012 Forfatter #6 Skrevet 5. oktober 2012 Hmm, ikke noe vits å vente på det altså.. Da blir det å fortsette med bæresjal!
mrsrogaland. Skrevet 5. oktober 2012 #7 Skrevet 5. oktober 2012 Min gutt er oppe i krabbestilling. Han klarer å krype. Han kan sitte lenge alene uten å falle, men setter seg ikke opp selv..
*Lissi* Skrevet 5. oktober 2012 #9 Skrevet 5. oktober 2012 Vesla satt seg vel opp rundt 6 mnd. Da hun var 7 mnd. reiste hun seg opp.
Gjest Kira bjeffer! Skrevet 5. oktober 2012 #10 Skrevet 5. oktober 2012 Eldste kom seg selv opp i sittende stilling da hun var omkring 9-10 mnd (dvs fra mage og over på rompa, ikke at vi satte hun på gulvet med hjelp). Yngste er snart 8 mnd, og foreløpig er han ikke i nærheten av å komme opp i sittende stilling selv. Han sitter fint i høystolen, men kan bare sitte noen sekunder alene på gulvet. å ja, tenk så deilig å kunne sette yngste fra seg på gulvet mens man kler på og pakker sekken til eldste under levering/henting. Blir rimelig "lang" i armene noen ganger
HeltPerfekt<3 Skrevet 5. oktober 2012 #11 Skrevet 5. oktober 2012 Min sønn har kunnet sitte selv siden han var 5 måneder ca. For et par uker siden begynte han selv å gå fra krabbestilling til å sitte - han er nå litt over 8 måneder Min datter på fire begynte vel å sitte selv rundt 6 måneders alderen
❤lille stjerne❤ Skrevet 5. oktober 2012 #12 Skrevet 5. oktober 2012 Min kunne sette seg opp selv fra 6,5 mnd. Hun kunne vel sitte litt før det, men det er jo ikke anbefalt at man lar de sitte før de kan sette seg opp selv, så vi prøvde å begrense det.
Nirgal Skrevet 5. oktober 2012 #13 Skrevet 5. oktober 2012 Vesla sitter nesten selv nå og ho er 5 mnd, det vil si at ho kommer opp i sittestilling og noen ganger så går det og andre ganger så detter ho ned igjen. Håper ho kan vente litt til, er bedre for kroppen om den får utvikle seg litt mer og bygget mer musker osv.. men ho har så langt vært opp og frem når det gjelder alt..
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2012 #14 Skrevet 5. oktober 2012 Begge mine satte seg opp selv ved 6-7 måneders alder. Først da vil jeg si at de kan sitte. De kunne begge sitte ganske stabilt en stund dersom man satte de ned, rundt en måned før de fikset biffen selv, men de fikk ikke sitte noe særlig før de satte seg opp selv..
HeltPerfekt<3 Skrevet 5. oktober 2012 #15 Skrevet 5. oktober 2012 Når jeg var med sønnen min på 6 måneders kontroll på helsestasjonen spurte jeg legen om hvor mye han kunne få lov til å sitte selv og hun sa at siden han var såpass sterk og satt så fint så var det ikke så mye å bekymre seg for Han har alltid vært veldig sterk i kroppen, fra han var to uker gammel har han prøvd å stå når noen hadde han på fanget - og nå reiser han seg opp etter alt, så er ikke så veldig bekymret
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2012 #16 Skrevet 5. oktober 2012 Når jeg var med sønnen min på 6 måneders kontroll på helsestasjonen spurte jeg legen om hvor mye han kunne få lov til å sitte selv og hun sa at siden han var såpass sterk og satt så fint så var det ikke så mye å bekymre seg for Han har alltid vært veldig sterk i kroppen, fra han var to uker gammel har han prøvd å stå når noen hadde han på fanget - og nå reiser han seg opp etter alt, så er ikke så veldig bekymret Mine barn har også vært veldig sterke. Yngste ålte seg rundt i vill fart 4 måneder gammel, eldste gikk 10 mdr gammel og begge krøp veldig tidlig. All utvikling har skjedd naturlig, vi har aldri presset på. Mao, det handler ikke bare om bekymring for belastningen at barna ikke har fått sitte før de har sittet seg opp selv.. Det handler om å stimulere til naturlig utvikling og interesse for videre utvikling. Når man setter opp barna før de kan sette seg opp selv, så hjelper man barna å hoppe over et utviklingstrinn. En av ulempene med det, er at barna blir mer misfornøyd med å ligge på gulvet på magen, fordi de vet at det er kjekt å sitte, men ikke klarer å sette seg opp selv. Og det er som kjent viktig for småbarn å ligge mye på gulvet. En annen ulempe er at de fort kan få en unaturlig utvikling videre, der de hopper over krypestadiet og heller aker seg på rompen for å komme seg rundt. Dette er jo slett ikke farlig, men uheldig da kryping faktisk er veldig viktig for den videre utviklingen av koordinasjonen av kroppen.. Så.. Som sagt, det er et veldig bevisst og velbegrunnet valg. Ikke tatt på bakgrunn av bekymring for rygg eller belastning. Det betyr ikke at alle andre må velge likt, slett ikke, men det er altså ikke slik at så lenge noe ikke er farlig eller skadelig, så er det nødvendigvis så lurt :-)
☆☆☆ Skrevet 5. oktober 2012 #17 Skrevet 5. oktober 2012 Ho kan sitte i evigheter, men sett seg ikkje opp sjølv. Er 6,5 mnd.
HeltPerfekt<3 Skrevet 5. oktober 2012 #18 Skrevet 5. oktober 2012 Når jeg var med sønnen min på 6 måneders kontroll på helsestasjonen spurte jeg legen om hvor mye han kunne få lov til å sitte selv og hun sa at siden han var såpass sterk og satt så fint så var det ikke så mye å bekymre seg for Han har alltid vært veldig sterk i kroppen, fra han var to uker gammel har han prøvd å stå når noen hadde han på fanget - og nå reiser han seg opp etter alt, så er ikke så veldig bekymret Mine barn har også vært veldig sterke. Yngste ålte seg rundt i vill fart 4 måneder gammel, eldste gikk 10 mdr gammel og begge krøp veldig tidlig. All utvikling har skjedd naturlig, vi har aldri presset på. Mao, det handler ikke bare om bekymring for belastningen at barna ikke har fått sitte før de har sittet seg opp selv.. Det handler om å stimulere til naturlig utvikling og interesse for videre utvikling. Når man setter opp barna før de kan sette seg opp selv, så hjelper man barna å hoppe over et utviklingstrinn. En av ulempene med det, er at barna blir mer misfornøyd med å ligge på gulvet på magen, fordi de vet at det er kjekt å sitte, men ikke klarer å sette seg opp selv. Og det er som kjent viktig for småbarn å ligge mye på gulvet. En annen ulempe er at de fort kan få en unaturlig utvikling videre, der de hopper over krypestadiet og heller aker seg på rompen for å komme seg rundt. Dette er jo slett ikke farlig, men uheldig da kryping faktisk er veldig viktig for den videre utviklingen av koordinasjonen av kroppen.. Så.. Som sagt, det er et veldig bevisst og velbegrunnet valg. Ikke tatt på bakgrunn av bekymring for rygg eller belastning. Det betyr ikke at alle andre må velge likt, slett ikke, men det er altså ikke slik at så lenge noe ikke er farlig eller skadelig, så er det nødvendigvis så lurt :-) Jeg kan se poenget ditt Det var aldri sånn at vi satt han ned på gulvet og han ble sittende der i evigheter. Det var mer slik at vi satt sammen og rullet ball eller kikket på leker sammen Vi var også veldig opptatt av å la han ligge på magen, og jeg tror ikke han likte det noe mindre enn de fleste andre barn Og han har heller ikke hoppet over noen utviklingssteg, han begynte med å åle seg selv framover for et par måneder siden, og nå krabber han på alle fire, og han er nå en helt normal 8 måneder gammel baby Men alle barn er så klart forskjellige!
*KlaraKu* Skrevet 5. oktober 2012 #19 Skrevet 5. oktober 2012 Ho satt når ho var 6 mnd og satt seg opp selv når ho var 8 mnd
Mrs. Kaizer Skrevet 5. oktober 2012 #20 Skrevet 5. oktober 2012 Er det bare min helsesøster som har sagt at babyene ikke skal settes i sittestilling av andre, men at det skal gå i deres tempo? Veldig skadelig for ryggen deres dersom de blir plassert i en stilling de ikke er klar for, sa hun. Så ingen av mine 4 barn satte seg opp på gulvet før ved 8-10 mnd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå