Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2012 #1 Skrevet 5. oktober 2012 Min kjære far fikk ett hjerneslag i natt... Han ligger nå på sykehus, og har fått en slags lammelse i ene armen... Jeg var så dum å googlet hjerneslag, og leste at etter overlevd hjerneslag, så lever folk i gjennomsnitt 5 år etterpå... Er dette virkelig tilfelle? Dumt spm, men allikavel.. Pappa er 44 år..
Cat_Woman Skrevet 5. oktober 2012 #2 Skrevet 5. oktober 2012 Huff, så forferdelig! Jeg vet ikke om det stemmer, men kan jo berolige deg med at dette er et gjennomsnitt, og de fleste som får slag er jo mye eldre enn faren din når de får det. Han har større sjanse til å leve lenge enn de som får slag når de er 30 år eldre! Min bestefar fikk et slag da han var 60 (som han overlevde), og et nytt slag som han døde av da han var 83. Så det er i hvert fall ikke noe som gjelder for alle.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2012 #3 Skrevet 5. oktober 2012 Prognosene ved hjerneslag har aldri vært bedre. Står her at: Sykdomsforløp/prognose De fleste symptomene blir gradvis bedre i løpet av uker eller måneder. Enkelte ganger blir man helt restituert, men mange slagpasienter vil ha en varig restskade som kan hemme dagliglivets aktiviteter. Av og til kommer en periode med depresjon like etter slaget. Det kan også opptre ukontrollert gråt eller latter. Personlighetsforandringer og følelsesmessige forandringer er til dels en direkte følge av den hjerneskade slaget har forårsaket, til dels en reaksjon på den følelse av hjelpeløshet som har oppstått etter slaget. Kanskje bør du snakke om frykten din med legen Jeg ville tro at siden faren din er så ung som han er, og om han slutter med eventuell røyking, at dette kan gå veldig fint. Kjenner flere som lever godt (og over fem år!) etter hjerneslag. Klemmer til deg!
geitemarken Skrevet 5. oktober 2012 #4 Skrevet 5. oktober 2012 Ikke les for mye på internet, hør på leger og pleiepersonell. Slag kan være så mye (alt fra lette til store, hvilke deler av hjernen som er affisert osv). Husk på at storparten av de som får slag er eldre, så da er jo ofte statestikken preget av det. Som du ser er det en del faktorer som spiller inn i en slik statestikk. Men det er klart at det er en grunn til slaget som de må finne ut av slik at det kan forhindre nye slag. Så unge mennesker som faren din har ofte gode muligheter til å trene seg opp igjen etterpå. God bedring til pappaen din og en god klem til deg.
Gjest Tullmusa83 Skrevet 5. oktober 2012 #5 Skrevet 5. oktober 2012 Stikkordet her er gjenomsnitt noen lever bare noen månder andre lever 40 år. Søk på gjenomsnittaldern på de som får hjerneslag du. Sikker på at en 44 åring har ganske gode prognoser i forhold til en 80 åring
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2012 #6 Skrevet 5. oktober 2012 oj, da lever jeg på overtid og vel så det... Hadde mitt første slag da jeg var 24 år, er nå 37 og lever fortsatt i beste velgående Jobber riktignok ikke enda, men lever ett godt liv likevel
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå