Gå til innhold

Ta vare på tennene sine

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om man pusser to ganger om dagen, tanntråd og fluorskyll to ganger om dagen. Får man egentlig hull da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan man godt få, men sansynlig vis vesentlig færre enn om du hadde droppet det.

Skrevet

Det kommer jo an på en hel del da. Det du spiser påvirker også emaljen, og drikker du feks mye brus osv kan du fint ødelegge emaljen og få hull i tenna selv om du pusser aldri så mye.

En annen ting er at emaljen kan være svak fra naturens side.

Men som hun over her sier, du forebygger endel ved å stelle godt med tenna dine. :)

Skrevet

Drikker ikke brus eller juice. Mye kaffe og farris.Og litt rødvin ;) Litt smågodt i helgene :P

Skrevet

Har nettopp fiksa opp i tennene etter over 10 år uten tannlegebesøk, så bare lurer på oddsene for nye hull. Har alltid pusset tennene og brukt fluor, men lite tanntråd. Bruker alt nå.

HI

Skrevet

Farris er like ille som brus - Det er kullsyren som er verst, ikke sukkeret. Rådet fra min tannlege var å skylle munnen etter du har drukket brus.. Ikke gå og smådrikk hele dagen, men drikk hele mye av gangen, og så skyll munnen etterpå. Det gjør visst underverker for tennene ifølge han. Og... ikke puss tennene den første halvtimen eller noe etter ha drukket brus/farris/juice o.l.

Skrevet

Nei, farris er ikke like ille som brus. det har jeg satt meg inn i.

HI

Skrevet

Farris er like ille som brus - Det er kullsyren som er verst, ikke sukkeret. Rådet fra min tannlege var å skylle munnen etter du har drukket brus.. Ikke gå og smådrikk hele dagen, men drikk hele mye av gangen, og så skyll munnen etterpå. Det gjør visst underverker for tennene ifølge han. Og... ikke puss tennene den første halvtimen eller noe etter ha drukket brus/farris/juice o.l.

Det stemmer ikke. Det har ikke noe med kullsyren å gjøre. Naturell Farris er ikke værre enn vann. Farris eller andre typer mineralvann med smakstilsetnng er derimot like ille som brus.

Skrevet

Om ein tek vare på tennene sine med god tanngygiene og regelmessige tannlegebesøk vil ein mest truleg sleppe store tannskader, men ei og anna plombe vil dei fleste trenge. Men tennene er faktisk slik eg har forstått meir utsett for hol fram til ca 30-årsalderen, etter det blir det bedre..

Men syreskader er blitt eit stort problem for mange.

Skrevet

Jeg har alltid vært nøye, men får mange hull pga dårlig spyttproduksjon, så hjelper ikke alltid, nei.

Drikker derimot minst en og en halv farris (Med smak) om dagen, og har ikke syreskader (Drikker ikke brus) så at farris er like dårlig som brus må dere lenger ut i purra med :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...