Gå til innhold

Overlapping permisjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min permisjon går ut i mai neste år. I tillegg har jeg noen ukers ferie til gode. Grunnet barnehageplass ser det veldig ut til at jeg må ta ulønnet permisjon frem til januar 2014.

Tidlig neste år er min mann og jeg igjen i gang med søskenforsøk og jeg tenker da på hvordan dette skal løses om vi får det til.

Blir vi gravide igjen i løpet av neste år, har jeg vel ikke jobbet de siste 6 av 10 måneder som NAV krever for å få foreldrepenger?

Er det andre her som har løst dette på en god måte?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pappaen kan ikke ta ut ulønnet permisjon i stedet? :-)

Skrevet

Du må ha vært i jobb 6 av de siste 10 mnd før permisjonen starter. En graviditet er på 9 mnd. Selv om vi trekker fra de siste 3 ukene, da har permisjonen begynt, og de første 4 ukene, før du vet at du er gravid, holder det at du jobber fra du vet du er gravid. Det er over 7 mnd fra du er 4 uker til 3 uker før termin.

Skrevet

Pappaen kan ikke ta ut ulønnet permisjon i stedet? :-)

Han har en jobb der det passer dårlig, ikke minst av økonomiske årsaker. I tillegg har jeg en jobb som innebærer mye reising som ikke lar seg helt forene med et lite barn. Så vi er enige om at det beste er at jeg tar permisjon uten lønn. Men det beste hadde jo vært om vi ble gravide igjen veldig kjapt og kunne overlappe permisjonene.

Skrevet

Foreldrepenger teller som grunnlag for foreldrepenger. Om du blir gravid nå veldig snart kan du få rett på nye foreldrepenger bare på det grunnlaget, men du kan ikke ha en pause på over 4 mnd. Da kommer du utenfor kravet om 6 av de siste 10 mnd. Det som kan fikse problemet er å la far ta sine uker nå snart, mens du har ulønnet permisjon. Da vil dine uker komme tidligere. Det skal så vidt jeg vet også være mulig å utsette foreldrepengene. Om det går kan du ta ulønnet permisjon nå og så lønnet permisjon de siste måndene før du skal begynne å jobbe igjen. Da vil du også få flere tellende månder. Litt sleipt, men jeg tror det skal være mulig. Sjekk regelverket nøye så dere ikke går på en smell og ender med ingenting.

Skrevet

Foreldrepenger teller som grunnlag for foreldrepenger. Om du blir gravid nå veldig snart kan du få rett på nye foreldrepenger bare på det grunnlaget, men du kan ikke ha en pause på over 4 mnd. Da kommer du utenfor kravet om 6 av de siste 10 mnd. Det som kan fikse problemet er å la far ta sine uker nå snart, mens du har ulønnet permisjon. Da vil dine uker komme tidligere. Det skal så vidt jeg vet også være mulig å utsette foreldrepengene. Om det går kan du ta ulønnet permisjon nå og så lønnet permisjon de siste måndene før du skal begynne å jobbe igjen. Da vil du også få flere tellende månder. Litt sleipt, men jeg tror det skal være mulig. Sjekk regelverket nøye så dere ikke går på en smell og ender med ingenting.

Man kan ikke utsette fellesdelen med ulønnet permisjon. Den løper sammenhengende.
Skrevet

Selv om du skulle bli gravid tidlig i januar 2013 holder det ikke for å opptjene rett til foreldrepengene om du kun har de ut mai 2013.

Så enten må dere fremskynde forsøket, utsette det eller du blir hjemme uten lønn med andre ungen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...