Gå til innhold

Sameier/Borettslag og bøter og gebyrer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet at sameier/borettslag ikke har lov til å sende ut bøter for manglende deltagelse på dugnad, dette har de akkurat gjort til mitt familiemedlem på intet mindre enn Kr 1000.

Det som er evt mulig er å få ett prisoverslag på hva arbeidet som ble gjort over 3 timer hadde kostet og dele det på antall sameiere, dette hadde blitt langt fra 1000 kr stk.

Men det jeg lurer på nå;

Den samme bygården har nedfelt i vedtektene sine at de som har utleiedel tilknyttet leilighetene sine må betale Kr 500 hver gang noen flytter inn eller ut.

Jeg fatter ikke helt hva dette skal dekke da utleiedelen ikke har egen postkasse osv og er ingen seperat seksjon.

Har de egentlig lov til dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, dette har de ikke lov til.

Sameiet kan kun kreve erstatning dersom flytting medfører konkret skade på fellesarealet. Altså ikke på generelt grunnlag.

Be styret om en redegjørelse av hjemmelen i eierseksjonsloven om adgang til å kreve et slikt gebyr (hjemmelen finnes selvsagt ikke, og det hjelper ikke å fastsette gebyret i ordinære vedtekter heller).

Gir de seg ikke, vet jeg at Huseiernes Landsforbund har samme rettsoppfatning som meg - så hør gjerne med dem (men forutsetter at du er medlem da...).

Skrevet

her har de gjort det så snedig at de trekker 50 kr ekstra i mnd,og de som deltar på dugnaden får disse pengene tilbake.

nå deltar vi alltid, da vi synes alle har plikt og de gir en tilhørighetsfølelse for plassen man bor.

gir også sjansen til å bli bedre kjent med naboene og det er jo alltid en fordel. :)

vi har også en utleiedel knyttet opp mot vår egen leilighet,men har aldri hørt noe om at styret skal ha penger om det blir utskiftning av leietaker, hørtes rart ut.

kjenner ikke til regler og lovverk rundt dette her,men sjekk det opp.

Skrevet
her har de gjort det så snedig at de trekker 50 kr ekstra i mnd,og de som deltar på dugnaden får disse pengene tilbake.

Dette gjorde de også i et borettslag jeg bodde i tidligere. Reagerte aldri på det da jeg syntes det var helt supert. Betalte mer enn gjerne 50,- mnd for å med god samvittighet kunne droppe dugnadene.

Det med 500 kroner pr flytting høres bare rart ut og hadde krevd å se noen regler som lovlig-gjør dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...