Gå til innhold

Dere som jobber i barnehage....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva tenker dere når et barn blir levert sent i barnehagen nesten hver dag, dvs rundt halv ti? Tenker dere at dette er positivt med tanke på at barnet får kortere dager i bhg, eller tenker dere negativt om dette?

Jeg leverer i den tiden pga at jeg starter på jobb klokken 12 og ser ikke poenget med å stresse både ungen og meg selv om morgenen for å få han i bhg tidlig. Jeg synes han er lenge nok i bhg i løpet av en uke, og at det sikkert er godt med "korte" dager:)

Videoannonse
Annonse
Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

I vår barnehage har de samlingsstund kl.09, etter frokost, med sang og så forteller en av de ansatte om hva de skal gjøre den dagen, deler inn aktivitetsgrupper ol. Så jeg syns det er greit å levere henne innen kl.09 så hun kommer inn med de andre og får med seg dette, som jeg mener er viktig for å bli integrert i barnehage-hverdagen.

Skrevet

Jeg vet ikke helt når samlingsstunden er, men den er ikke før halv ti i allefall. Etter frokosten er det bestandig frilek, noe som de fortsatt driver med når vi kommer. Gutten min finner alltid noe å leke med og glir godt inn i leken:) Jeg skal snakke med pedleder når jeg henter i dag å høre hva hun synes og om jeg observerer riktig.

Skrevet

Jeg jobber ikke i bhg, men leverer alltid halv ti.

Har aldri fått høre annet fra bhg enn at det er helt i orden :)

Skrevet

Jeg jobber ikke i barnehage, men i barnehagen vi bruker har de kjernetid fra 9.30. Der sier de at så lenge barnet blir levert innen kjernetiden er det helt greit.

Gjest Husfrua
Skrevet

Jeg hadde egentlig tenkt at det var helt normalt,ettersom vi i tre år leverte halv ti i bhg sjøl. Tror ikke det er noen krise for barna å misse samlingsstund egentlig. Vi har aldri hatt problem med at barne føler seg utelatt pga det. Halvparten av barna i bhg blir ofte levert rundt halv ti.

Skrevet

Der jeg jobber er det ikke samlingsstund før 10.30 eller 10.45 rett før lunch.

I bhg til ungen min har jeg spurt om de hadde noen spesiell kjernetid vi må forholde oss til, men det har de ikke.

Barnehager er forskjellige så hør heller i deres bhg

Skrevet

Jeg har master i pedagogikk og kunne ha jobbet i barnehage som pedagogsik leder, men har valgt å jobbe med noe annet.

Det kommer an på barnet. Om barnet glir lett inn i leken med de andre så er det gjerne ikke noe problem, andre barn igjen kan bli passive og ikke finne seg like godt til rette om de kommer senere enn de andre. Jeg leverer forresten også barna mine kl halv 10, og det går helt fint :) Da spiser vi en rolig frokost hjemme før det braker løs i barnehagen.

Et annet problem som kan oppstå ved sein levering er at barnet er mett etter sein frokost og derfor også går glipp av lunsjen sammen med de andre. Jeg vil tro din barnehage hadde sagt i fra dersom barnet ditt ikke følte seg tilpass med å bli levert halv 10 - men du må bare spørre de så slipper du å gruble mer på det :)

Skrevet

Er forresten enig med deg i at det er fint å korte ned dagene til barna dersom det er mulig. De fleste barnehager har høyt støynivå og det skjer gjerne noe hele tiden. De ansatte tar seg jo pauser på pauserommet - men hva med barna? De får jo aldri pause! (Bortsett fra de minste som sover, da).

Skrevet

Jeg jobbet i barnehage før og jeg vil si at det kommer litt an på. Både an på barnet, barnehagen og barnets alder. Når det begynner å bli litt store (cirka fra 3 år) så er det ofte viktig for dem å få med seg det som skjer, være tilstede på samling osv. Det kan være vanskelig å komme inn i leken hvis man blir sent levert fordi de andre da allerede er godt i gang. Men det gjelder jo ikke alle, noen barn kan hoppe rett inn i leken uansett, det kommer som sagt an på alder og gruppe.

Er barnet yngre (1-2) tror jeg det stort sett vil gå veldig greit å levere sent. Da har de en enklere måte å leke og omgås på og det å komme sent vil ikke ha så mye å si for leken.

Skrevet

Jeg tenker at barnet er heldig som slipper å stresse på morgenen og har kortere dager. Men dersom jeg ser at barnet sliter med å komme inn i leken og havner litt utafor sosialt, prøver jeg i samarbeid med foreldrene å finne en løsning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...