Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2012 #1 Skrevet 4. oktober 2012 Etter et foreldremøte stiller jeg meg dette spørsmålet. Dette gjelder en 10 klasse hvor det er mye konflikter og mobbing - spesielt blant jentene. Lærerene er svært oppmerksomme på problemet og de prøver å ordne og rydde opp etter beste evne. Men det som gjør at jeg er litt forundret er samtalen jeg hadde med barnet mitt etter møtet. Hun fortalte at det spesielt er en jente som styrer klassen. Dette er vel ganske gjenkjennelig for mange av oss som har hatt en "dronning" i klassen en eller annen gang. Denne jenta er tilsynelatende populær, men skifter bestevenninne og kjæreste ganske ofte. Hun spiller på "splitt og hersk" og medelevers frykt for å bli utestengt. Moren til denne jenta er en svært utadvent og positiv dame. Hun jobber innen barnevernet og har vært en pådriver fra dag en på at vi som foreldre må jobbe for et godt klassemiljø og har tatt initiativ til flere foreldre/barn kosekvelder og aktiviteter. Likevel er det altså nettopp hennes datter som er en av "verstingene" når det gjelder å forsure hverdagen til mange klassekamerater. Hvordan og hvorfor skjer dette, tror dere? Kan det være at hun (mor) stiller litt for høye krav til datteren til å være snill og grei?
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2012 #2 Skrevet 4. oktober 2012 Jeg tror nok ikke at mor, eller far, alene klarer å skape en mobber. Det er nok mange ulike faktorer som spiller inn og mobbere er ingen unison gruppe. - Det kan komme fra foreldrene - Det kan være en avledning for å skjule at man kommer til kort i enkelte situasjoner (feks. at man har dysleksi, at man er fattig, at man har adferdsproblemer, at man ikke mestrer etc.) - Påvirkning fra andre, skolekamerater, eldre venner etc. - At det er en rolle man har fått tildelt og så tar man til seg rollen, bruker den og videreutvikle den. Man ser at man er på ville veier, men klarer ikke å komme seg bort fra rollen Dette er bare noen av årsakene og ofte er det mange årsaker som gir summen i en mobber.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2012 #3 Skrevet 4. oktober 2012 Etter et foreldremøte stiller jeg meg dette spørsmålet. Dette gjelder en 10 klasse hvor det er mye konflikter og mobbing - spesielt blant jentene. Lærerene er svært oppmerksomme på problemet og de prøver å ordne og rydde opp etter beste evne. Men det som gjør at jeg er litt forundret er samtalen jeg hadde med barnet mitt etter møtet. Hun fortalte at det spesielt er en jente som styrer klassen. Dette er vel ganske gjenkjennelig for mange av oss som har hatt en "dronning" i klassen en eller annen gang. Denne jenta er tilsynelatende populær, men skifter bestevenninne og kjæreste ganske ofte. Hun spiller på "splitt og hersk" og medelevers frykt for å bli utestengt. Moren til denne jenta er en svært utadvent og positiv dame. Hun jobber innen barnevernet og har vært en pådriver fra dag en på at vi som foreldre må jobbe for et godt klassemiljø og har tatt initiativ til flere foreldre/barn kosekvelder og aktiviteter. Likevel er det altså nettopp hennes datter som er en av "verstingene" når det gjelder å forsure hverdagen til mange klassekamerater. Hvordan og hvorfor skjer dette, tror dere? Kan det være at hun (mor) stiller litt for høye krav til datteren til å være snill og grei? Jeg tror at mobbere ikke har det så godt hjemme. Enten de blir oversett av foreldrene, misbrukt ol. Eller bare at de ikke har grenser og rutiner hjemme. Er ikke sikkert denne jenta har det godt hjemme selv om mora er positiv og utadvendt.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2012 #4 Skrevet 4. oktober 2012 Min erfaring er at mobbere ofte har problemer hjemme. Kanskje det er en grunn til at denne mora er spesielt opptatt av klassemiljøet? Kanskje de har noen utfordringer hjemme på en eller annen måte som dere ikke vet om, men som hun ønsker å demme opp for?
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2012 #5 Skrevet 4. oktober 2012 Jeg er hellig overbevist om at foreldrene er med på å skape en mobber. Dessverre. Jævelskapen går ofte i arv har jeg funnet ut..
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2012 #6 Skrevet 4. oktober 2012 Vanskelig å si uten at du utdyper... Hva legger du konkret i at denne jenta bruker splitt og hersk metoder? Og er det slik at hun utestenger andre, og på hvilken måte? Og hva mener du med at moren kan ha stilt for høye krav til datterens oppførsel? Mener du da autoritær holdning fra mor, eller at høye krav om å oppføre seg pent, har ført til passiv aggresivitet?
holahopp Skrevet 4. oktober 2012 #7 Skrevet 4. oktober 2012 jeg hadde en slik i klassen min da på barneskolen og hun hadde det utrolig bra hjemme og foreldre som stilte opp på alt. Men tror hun hadde behov for å hevde seg. Hun var direkte slem, jeg var bestevenninnen hennes, er det idag og, hun har bedt om unnskyldning for det hun gjorde. Men tror mye har med selvtillit å gjøre egentlig. Selv om hun var utrolig pen, alltid hatt alle guttene rundt seg så hadde hun dårlig selvtillit og prøvde å bryte ned de som hadde god..
Gjest Juliea - kukløsklan Skrevet 4. oktober 2012 #8 Skrevet 4. oktober 2012 Jeg tror det bunner i usikkerhet. Om det er usikker på seg selv, oppmerksomht fra foreldrene, presentasjoner på skolen, eller usikkerheten for å bli venneløs vites ikke. Men tror selvsikre - altså oppriktige selvsikre mennesker ikke mobber for de ser ikke noen glede ved det. Mange mobbere fremstår derimot som veldig selvsikre. Men det er nok et oppbygget skall.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2012 #9 Skrevet 4. oktober 2012 Sikker på at jenta ikke har blitt mobbet selv, i barnehagen eller i barneskolen? Utfra det du skriver så er min første tanke at dette er ei jente som selv har vært et offer for mobbing.
holahopp Skrevet 4. oktober 2012 #10 Skrevet 4. oktober 2012 jeg hadde en slik i klassen min da på barneskolen og hun hadde det utrolig bra hjemme og foreldre som stilte opp på alt. Men tror hun hadde behov for å hevde seg. Hun var direkte slem, jeg var bestevenninnen hennes, er det idag og, hun har bedt om unnskyldning for det hun gjorde. Men tror mye har med selvtillit å gjøre egentlig. Selv om hun var utrolig pen, alltid hatt alle guttene rundt seg så hadde hun dårlig selvtillit og prøvde å bryte ned de som hadde god.. Jeg tror det må være noe lignende her, for selv om man aldri kan vite helt sikkert, virker det som hun kommer fra et trygt og stabilt hjem. Som sagt jobber mor med vanskeligstilte barn og det er mulig at det blir stilt litt høye krav til egne barn om å være "snill og grei"? Jeg vet ikke... Men det er vondt for medelever, og jeg vil tro det er vondt for jenta selv også da hun har vansker med å få en skikkelig god venninne, men heller har et "hoff" å ta av... Kan godt være de gjør alt riktig hjemme, men stille for høye krav. Kan være så enkelt som at hun gjør det bra på skolen får en 5 er men foreldrene forventer enn 6 er. Det går jo på selvtilliten løs. Eller at foreldrene kanskje er altfor strenge siden de ser så mange "ulydige" barn hvis du skjønner. Sånn at de skal hvertfall ikke ha barn som ikke gjør det bra...eller faller utenfor og det gjør at hun har vanskelig for å relatere seg til andre. Og at hun plutselig får litt makt og liker det... ikke vet jeg...men tror mange mobbere blir det pga selvtillit og hvordan de har det hjemme
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2012 #11 Skrevet 4. oktober 2012 Vet ikke . kan ikke svare på det ,Men jeg ble selv mobbet maaange år men selv så mobber jeg ikke.jeg tar avstand fra det. alle etter min mening er like mye verdt.og dette prøver jeg lære mine egne unger.og det ser som at det funker. selv om ungen ser en rar mann eller en jente som ser ut helt rar så ler han ikke eller påpeker det ikke og jeg er stolt av å kunne vite at jeg lærer unga å ikke mobbe.har hatt en vanskelig barndom så kanskje det kommer derfra aner ikke...men mobber det gjør jeg ikke:)
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2012 #12 Skrevet 4. oktober 2012 "Mobbing av barn og unge Professor Erling Roland og lege Ole Rikard Haavet intervjuet av Gudrun Vinsrygg. Siden det ble satt søkelys på mobbing på 1970-tallet, har forskere funnet ut mye om både omfang og årsaksforhold. I boka Mobbing. Håndbok til foreldre (Rebell forlag AS), gir forfatteren, professor Erling Roland, gode råd til foreldre om hvordan de kan forebygge og stanse mobbing – både når barnet er offeret og når det er mobberen. - Hva er det som får 30 – 40 000 barn eller unge til regelmessig å plage andre? - Plagingen har sine fristelser, sier Erling Roland, professor og leder for Senter for atferdsforskning i Stavanger. – Den ene fristelsen er å kjenne makt over mobbeofferet, og et gjennomsnitt av disse er gjerne litt sårbare barn og unge. De tar til tårene lettere enn andre, viser gjerne redsel, og de forsøker ofte å skjule seg. Dette gir plagerne det de vil ha – tegn på avmakt. For det er ofrenes avmakt som gir mobberne den etterlengtede makten. Og for noen, særlig noen gutter, er en slik maktfølelse veldig viktig. Den andre fristelsen er en sterk følelse av tilhørighet og intimitet; når to eller flere sammen viser at de ikke liker en tredjeperson. - Betyr det at det oftest er flere som mobber? - Ja, vanligvis to – tre. Og da oppstår denne søte følelsen av å være innenfor gruppen – ved at noen er utenfor. Denne tilhørigheten er trolig viktigst for jentene. - Men har ikke plagerne hemninger når de ser at offeret har det vondt? - Jo, de aller fleste har nok det. Men selve spillet rundt mobbingen gjør at disse hemningene reduseres. Ansvaret pulveriseres når man er flere om ugjerningen. ”Det var ikke bare meg…” - Dessuten bruker plagerne en velkjent teknikk, som kanskje er ubevisst: de legger skylden på offeret. Når offeret er ansvarlig for plagingen, blir overgrepet rettferdiggjort. - Hvordan kan offeret få skylden? - Han/hun anklages for å være dum, ufyselig, irriterende… alle mulige slags brudd på spillereglene. Og det offeret gjør, eller ikke gjør, blir brukt mot ham/henne ”Hun ber om det slik som hun oppfører seg...” Dermed blir mobbingen en rettferdig handling. Etter hvert fremstår mobbeofferet som en person med en rekke negative trekk, og dermed skapes en distanse; hun/han blir et ynkelig vesen. Dermed blir plagingen stadig lettere å utføre. - Hvordan virker dette på mobbeofferet? - Noen begynner å tro at mobberne har rett. Selvbildet brytes ned, offeret blir enda mer ynkelig, og er et enda lettere bytte. Dermed er den onde sirkelen i gang for alvor. - Men griper ikke medelever inn når de er vitne til mobbing? - Det forekommer at sosialt sterke og omsorgsfulle elever gjør det, men flertallet lar mobbingen skje. Dette tar mobberne som en godkjenning. Men vi vet at når tilskuere griper inn, stopper mobbingen. Derfor har foreldre og lærere stor mulighet til å oppmuntre barn og unge til å gjøre noe – og til selv å gjøre noe. - Hva er egentlig mobbing? - Når en eller flere sammen og gjentatte ganger gjør negative ting mot en som ikke så lett kan forsvare seg. Det var den svenske skolelegen Peter Paul Heinemann, som skrev den første boken om mobbing på 1970-tallet. Han gjorde sine observasjoner i skolegården, og det er der mobbingen i størst grad foregår. Men mobbing skjer også i klasserommet, på skoleveien og i fritiden. Mobbing kan skje ved at et barn ikke blir inkludert, men fryses ut eller stenges ute. Ondsinnet erting som sårer og krenker, er en annen vanlig form. Fysisk mobbing er den tredje hovedformen, og den ytre sett mest dramatiske. Virkemidlene varierer fra lett dytting til grove overgrep som harde slag og spark, kvelningsforsøk osv. Det var slike ting Heinemann observerte i svenske skolegårder. Og siden er det gjort mye forskning om mobbing for å kartlegge omfang, årsaksforhold, forebyggelse og hva som kan gjøres for å stanse mobbingen. - Hvem er mobberne? - Guttene er i flertall. Og forskning viser at det er en sikker sammenheng mellom negative hjemmeforhold og tendensen til å plage andre. De fleste av disse barna vokser opp i hjem som preges av følelsesmessig kulde, vonde ord og truende taushet. De mangler positive opplevelser sammen med voksne, de mangler grenser, og de mangler gode, voksne forbilder. Det gjelder naturligvis ikke alle som plager andre, men disse negative faktorene øker risikoen for at et barn blir mobber. Dårlig kvalitet i barnehagen eller skolen som organisasjon, samt svak ledelse i gruppen eller klassen, kan også skape grunnlag for mobbing. - Hvem er mobbeofferet? - Mitt inntrykk både fra forskning og praksis er at mobbebildet har endret seg vesentlig de siste årene, sier lege Ole Rikard Haavet som har forsket på virkninger av mobbing og vold. - Tidligere mente man at mobbeofrene var barn som var litt ynkelige på forskjellig vis, i dag er det grunn til å tro at alle barn kan bli utsatt for mobbing. Mobbing rammer forholdsvis tilfeldig; både de sårbare – og de misunnelsesverdige pene og flinke som utmerker seg positivt på skolen eller i idrett. - Har sosiale klasser noen betydning? - Nei, mobbing ser ikke ut til å ha noe med sosiale klasser å gjøre. http://www.dagbladet...ogger/23063245/
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2012 #13 Skrevet 4. oktober 2012 Du skriver at klassen er preget av konflikter og mobbing. Hva sa ungdommene selv i møtet?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå