Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2012 #1 Skrevet 4. oktober 2012 får meg til å bli fysisk dårlig og kvalm. Synes det er helt grusomt å høre på de. Hvilke dialekter klarer du ikke?
*Teoline* Skrevet 4. oktober 2012 #2 Skrevet 4. oktober 2012 Rogaland er et fylke og Sørlandet en hel landsdel - da er det mange du blir dårlig av å snakke med vil jeg tro Jeg klare ikke tromsødialekten - de sutrer når de snakker. Og i Telemark finner man mange rare dialekter.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2012 #3 Skrevet 4. oktober 2012 Jeg synes hver dialekt har sin sjarm:) Men Oslo-dialekt uten å si ordentlig r høres veldig rart ut. "Det ej jajt å høje på deje"...
Gjest Hercule Poirot Skrevet 4. oktober 2012 #4 Skrevet 4. oktober 2012 Jeg blir overhodet ikke kvalm av dialekter. Jeg snakker brei dialekt selv og er stolt av det. Jeg blir mye kvalmere av alle som knoter.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2012 #6 Skrevet 4. oktober 2012 Sørlandet er ganske stort da, og det snakkes veldig forskjellig i f.eks Arendal, Lillesand og Kristiansand, blir du kvalm av alle sammen? Kan ikke si jeg blir kvalm av dialekter heldigvis, hørtes slitsomt ut Men er jo ikke alle dialekter som er like fine, og noen er vanskeligere å forstå enn andre, men det er egentlig ganske gøy med dialekt synes jeg.
holahopp Skrevet 4. oktober 2012 #7 Skrevet 4. oktober 2012 Jeg er ikke overbegeistret for oslodialekten og bergensdialekten er heller ikke helt fin syns jeg. Er selv fra Arendal så har jo sørlandsdialekt og kan ikke si at ændals er så fin, men syns den er bedre enn kristiansandsdialekten..hehe
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2012 #8 Skrevet 4. oktober 2012 Jeg syntes også at knotere var det teiteste, men må nok bare innrømme at etter å ha bodd 15 år i Arendal har det sneket seg inn noen sørlandsvendinger i østlandsdialekten min Føler ikke jeg knoter i det hele tatt, men plutselig har jeg sagt noe som er typisk Arendal gitt..
Liten rosa Skrevet 4. oktober 2012 #9 Skrevet 4. oktober 2012 Kan ikke fordra kristiansandsdialekten, men digger sånn som de snakker i arendal og grimstad!! Stavangerdialekt synes jeg også er kjempefint å høre på
Eliane Skrevet 4. oktober 2012 #10 Skrevet 4. oktober 2012 Da kan jeg bare holde kjeft da om jeg treffer dere? Prater kristiansandsdialekt,og syns det er helt topp kontra grimsta/arendal dialekta,men blr ikke dårlig av å høre den. Hårene reiser seg i nakken derimot når jeg treffer på en skikkelig brautende bergenser eller sutrende tromsø/harstad område dialekt!
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2012 #11 Skrevet 4. oktober 2012 Hehe jeg er fra mandal og prater typisk mandalsk.. Og den er breeeei:) Tror jeg bare holder kjeft jeg da:P
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2012 #12 Skrevet 4. oktober 2012 Dialekten helt nord i Finnmark (typ Hammerfest, Kirkenes osv.), samisktalende i Karasjok når de snakker norsk (grøsser), Drammensk og området rundt bortsett fra Oslo, er heller ikke så glad i Fredrikstad, Tønsberg og Sandefjord dialekt. Men er ikke slik at jeg blir kvalm av alle disse, synes bare ikke klangen er så fin. Selv snakker jeg gebrokkent norsk og har egentlig ingen dialekt. Påvirket av dialekten her jeg bor - ja. Men klarer jeg å snakke slik - nei.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2012 #13 Skrevet 4. oktober 2012 Dialekten helt nord i Finnmark (typ Hammerfest, Kirkenes osv.), samisktalende i Karasjok når de snakker norsk (grøsser), Drammensk og området rundt bortsett fra Oslo, er heller ikke så glad i Fredrikstad, Tønsberg og Sandefjord dialekt. Men er ikke slik at jeg blir kvalm av alle disse, synes bare ikke klangen er så fin. Selv snakker jeg gebrokkent norsk og har egentlig ingen dialekt. Påvirket av dialekten her jeg bor - ja. Men klarer jeg å snakke slik - nei. Forresten, de fineste dialektene i Norge er de fra Nordland, Troms og Kristiansand.
Teline Skrevet 4. oktober 2012 #14 Skrevet 4. oktober 2012 Jeg lurer på hvorfor man har et behov for å fortelle andre at man blir kvalm av enkelte dialekter?
Mrs. Kaizer Skrevet 4. oktober 2012 #15 Skrevet 4. oktober 2012 Bler du kvalmen av å hørra på rogalendigar? De e jo den flottaste dialekten så finns!! Sjøl kan eg vel ikkje sei eg bler kvalmen av å hørra på någen, men sånn skikkeligt Bergen bergenser dialekt, den kan eg spara meg for. Og trøndare.. Blæh! Men sørlandsdialekten e jo litt sjarmerane då..
skyblue Skrevet 4. oktober 2012 #16 Skrevet 4. oktober 2012 Blir kvalmen av dette innlegget jeg, type Dib dialekt
Dini Skrevet 5. oktober 2012 #17 Skrevet 5. oktober 2012 Hver sin dialekt syns jeg har sin sjarm. Jeg syns det er veldig kult at vi har så mange forskjellige dialekter her i Norge. Ër selv fra Arendal, men jeg bytter dialekt etter hvem jeg snakker med.. Klarer ikke slutte med det heller :/ Og jeg er jo ikke noe god i alle dialektene heller, så hele opplegget blir jo bare tåpelig
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2012 #18 Skrevet 5. oktober 2012 Bler du kvalmen av å hørra på rogalendigar? De e jo den flottaste dialekten så finns!! Sjøl kan eg vel ikkje sei eg bler kvalmen av å hørra på någen, men sånn skikkeligt Bergen bergenser dialekt, den kan eg spara meg for. Og trøndare.. Blæh! Men sørlandsdialekten e jo litt sjarmerane då.. Hehe måtte du provosera litt me å skriva dialekt. Hu må jo bli kvalmen bare av å lesa dette. Men men eg syns ikkje me snakke så gale eg.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2012 #19 Skrevet 5. oktober 2012 Kvalm ja, er du fra Oslo selv HI? jeg blir ikke kvalm av noen dialekter, men Brønnøysund og Tromsø er ikke direkte fin.. Oslo-dialekten er så lite særegen at jeg nesten ikke vil kalle det en dialekt..
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2012 #20 Skrevet 5. oktober 2012 Det kommer veldig ann på hvem som snakker syns jeg. Hadde to bergensere på naborommet når jeg gikk på folkehøyskole. Hun ene reagerte jeg ikke på dialekten i det hele tatt, men hun andre syns jeg hørtes hellt forferdelig ut. Og de var fra akkurat samme stedet. Er selv fra Stavanger, og hører selv hvor grusom jeg syns dialekten er når Per Inge Torkelsen eller Kristian Valen er på tv. Men så reagerer jeg ikke på Siri Kalvik..... Så tror at stemme og bruk av tonefall også spiller inn, ikke kun dialekten. Jeg har ikke noe dialekt som jeg hater, men fikk oslo dialekten litt i halsen når jeg gikk på folkehøyskole. Men det hadde kanskje mest med personene fra Oslo å gjøre.
Gjest 5 andre Skrevet 5. oktober 2012 #21 Skrevet 5. oktober 2012 Er selv fra pottittland, og synes dialekten er sjarmerende om enn lite troverdig. Det skaper ikke tillit å høre på Sigbjørn Johnsen snakke om landets økonomi Jeg elsker Bergensdialekten. Dialekten og folket oser selvtillit og stolthet Har også stor sans for det meste av Nord-Norske dialekter. Ærlig og rett frem Dialekter fra Møre og Romsdal samt Sogn og Fjordane er morsomme og til dels utfordrende å høre på. Misliker ikke noen dialekter, sånn egentlig, men føler en viss reservasjon mot Stavanger- og Trønderdialekt (nord som sør).
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2012 #22 Skrevet 5. oktober 2012 Jeg er fra Stavanger og elsker dialekten vår:) Dialekter jeg IKKE klarer er Trønderlag og sogn. En dialekt jeg elsker og syns er superkoselig er ålesund dialekt:) Elsker også sørlandsdialekter:)
PintSizedDictator Skrevet 5. oktober 2012 #23 Skrevet 5. oktober 2012 Det er ikke noe galt med Bergensdialekt! :< Jeg blir vel ikke kvalm av en dialekt, men brei trønder kan bli litt komisk Og slik de snakker i "Gjengen på taket". Aner ikke hvilken dialekt det er, men den er utrolig merkelig å høre på. Oslodialekten må være noe av det kjedeligste som fins og Finnmark er kjempe koselig! Hardanger er sjarmerende som bare det
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2012 #24 Skrevet 5. oktober 2012 Litt spesielt å bli kvalm av dialekter? Jeg blir helst kvalm i bil eller når jeg har spysyken....men av folk som snakker blir jeg ikke kvalm. Merkelig det der. Men noe jeg blir oppgitt over er folk som HI. Tenk å sette seg ned - ta frem dataen - skru den på - og så bruke tid på å skrive et innlegg av hvor kvalm man blir av folk som snakker med en annen dialekt enn seg selv. Uff....syns det er trist. For et liv?
mrsrogaland. Skrevet 5. oktober 2012 #25 Skrevet 5. oktober 2012 Jeg er ikke veldig glad i alle dialektene de har i Finmark. Er mange jeg liker mindre godt, men ingen jeg blir kvalm av. Jeg er fra nordnorge og snakker en dialekt som bare 5.000 snakker. Får ofte høre at jeg har en kul dialekt. Mannen min er fra Stavanger, og jeg syntes både dialekten og mannen min er hot!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå