Gå til innhold

Spiral som prevensjonsmiddel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har funnet ut at jeg legger på meg av Cerazette... 3 mnd siden fødsel og nå vurderer jeg å få satt inn spiral. Vil gjerne høre deres erfaring rundt bruk av spiral. Stemmer det at dn kan sitte inne i skjden i 5 år uten å skiftes? Koster den noe å få satt den inn og er det smertefullt? ønsker oss et barn til om noen år, er det vanskeligere å bli gravid etter bruk av spiral??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den plasseres inne i livmoren og kan sitte i 5 år. Du får en resept på den som du må hente ut selv. Bestiller deg time hos legene eller gynekolog og betaler også for timen der.

Skrevet

Jeg har hatt både kobberspiral og hormonspiral og det er fantastisk! Min anbefalig er: GJØR DET

kobberspiral: sterkere mens og sterkere mens-smerter ca 300 kr

hormonspiral: ingen mens men litt hormoner som kan gjØre deg koko....FØlte vel egentlig at det tok noen mnd fØr jeg var "stabil" ca 1300 kr

du kan ha hormonspiral 5 år og kobberspiral lengre

LYKKE TIL :-)

Skrevet

Var ikke klar over at dt finnes flere typer. Takk:) Tror jeg skal prøve kobberspiral...

HI

Skrevet

Den vanligste hormonspiralen har samme virkestoff som Cerazette, tror jeg..? Altså er det vel grunn til å tro at bivirkningene kan være de samme? Spør i hvert fall legen om det! Selv har jeg hormonspiralen og er veldig fornøyd. Hvis du ser bort fra at jeg hadde mensen et år etter innsettelse :P

Skrevet

Jeg hadde hormonspiral i fire år og så kobberspiral i 1,5 år. Ble gravid en mnd etter at jeg tok den ut.

Skrevet

Jeg har kobberspiral, og betalte 750,- Var vel litt i overkant av 1000,- for hormonspiral. Men dette varierer vel litt fra sted til sted:) Den kan sitte inne i 5 år ja, og du må til sjekk en gang i året (for å sjekke at den sitter som den skal, ta celleprøve osv). Jeg skal ikke lyve, det er litt vondt akkurat når han setter den inn. Men det varer ikke lenge, og så er det jo veldig praktisk å slippe å huske å ta feks piller hver eneste dag ;)

Personlig er jeg ikke så veldig fan av kobberspiralen, da jeg har fått så utrolig mye mens, og veldige menssmerter.. Men det er jo ikke sikkert det blir det samme hos deg!

Skrevet

Glemte å svare på det siste spm, men vi fikk beskjed om at det ikke skulle gå lang tid fra vi tok ut spiralen, til vi kunne bli gravide igjen:)

Skrevet

Jeg fikk satt inn kobberspiral nå på mandag, og så lenge du greier å slappe av nedentil så er det ikke vondt i det hele tatt. Kjenner et lite "klyp" bare.

Kostet 300kr, og de hadde den på legekontoret, så slapp å vente og hente den ut selv på apoteket som man må med hormonspiralen.

Skrevet

Legene anbefaler kobberspiral dersom du har planer om flere barn.

Jeg har selv hatt kobberspiral i 5 år. Det er helt uproblematisk. Ingen ting å huske på. Merker heller ingen ting til at den er der.

Ble gravid med en gang jeg tok den ut.

Skrevet

Tusen takk for mange svar!! Er så greit å spørre her inne:)

HI

Skrevet

Jeg har Hormonspiral. Og som noen nevnte over her har jeg følt meg kanske koko og i ett fryktelig svingende humør ;)

Men, jeg har ingen mens - derimot har jeg nesten regelmessige menssmerter.

På bakgrunn av familiens krefthistorie ble jeg anbefalt Hormonspiral pga de nå faktisk bruker den litt forebyggende på pasienter med forstadier til kreft visstnok..

Alt i alt er jeg veldig fornøyd

Skrevet

Jeg har selv hatt kobberspiral i 5 år. Det er helt uproblematisk. Ingen ting å huske på. Merker heller ingen ting til at den er der.

Hvorfor gjør de det? Det sa ikke legen min til meg når jeg fikk hormonspiral. Er ung og har fått 1 barn og skal da virkelig ha flere!

Skrevet

har hatt begge deler,

hormonspiral etter første barnet, sette den inn var bare ubehaglig, ikke vondt.. betalte 1200kr og måtte hente den selv på apoteket og betale for å få den innsatt.. blødde vel smått konstant i 4 mnd, for så å ikke ha mens i det hele tatt.. men jeg hadde en del smerter og la på meg 8kg av den, så jeg tok den ut etter ett år. å ta den ut var heller ikke noe problem, og det var fantastisk å ikke ha mensen selv om jeg ble litt nervevrak av det..

etter andre fødsel satt jeg inn kobberspiral og er strålende fornøyd! det var helt likt å sette den inn, men jeg hadde en uke med blødning, som jeg tror var en vanlig menstruasjon.. etter det så har jeg mensen som vanlig helt regelmessig, uten smerter og mindre blod enn jeg hadde før jeg fikk barn (siden jeg ikke kan sammenligne det med da jeg hadde hormonspiral..) denne jeg har tror jeg kan sitte inne i opp til 8 år.. tror jeg.. kostet ca 800kr, og jeg betalte det samme for å få satt inn denne som sist..

tror jeg velger kobberspiral igjen om jeg skal ha flere barn senere :)

Skrevet

Hvorfor gjør de det? Det sa ikke legen min til meg når jeg fikk hormonspiral. Er ung og har fått 1 barn og skal da virkelig ha flere!

Nei, det vet jeg ikke. Jeg fikk tydelig spørsmål om jeg tenkte å ha barn. Den gangen hadde jeg ingen barn, så selvfølgelig hadde jeg tenkt til det.

Da sa de at "da anbefaler vi en kobbersiral"

Skrevet

Nei, det vet jeg ikke. Jeg fikk tydelig spørsmål om jeg tenkte å ha barn. Den gangen hadde jeg ingen barn, så selvfølgelig hadde jeg tenkt til det.

Da sa de at "da anbefaler vi en kobbersiral"

Jo... Jeg husker også veldig tyde3lig at de sa at hormonspial var mer for litt eldre kvinner som hadde fått de barna de skulle ha, men som syntes serelisering var et drastisk steg.

Beklager hvis jeg uroer deg, men det er det legene sa til meg.

Skrevet

Har hatt hormonspiral, var veldig godt fornøyd. Ingen plager, ingen mens, ingen humørsyke...

Da vi ville ha en til, tok det sju måneder fra spiralen var ute, til spiren satt.

Skrevet

Jeg hadde hormonspiral i et par år, og ble gravid med en gang etter uttak. Aldri hørt noe om at det ikke er for dem som vil ha flere barn. Kjenner flere, både søstre og venninner som har hatt hormonspiral mellom barna, uten problemer;-)

Skrevet

Jeg har også hatt hormonspiral i mellom mine svangerskap og ble gravid med en gang etter det ble tatt ut. Kjenner også flere andre som har hatt spiral mellom sine svangerskap uten å ha hatt noen problemer med det.

Fordelen med kobberspiral er at det ikke er hormoner som oftere gir bivirkninger. Ulempen med kobberspiral er at den ikke er like sikker. Jeg vet om flere som har blitt gravide med kobberspiral...

Skrevet

Fordelen med hormonspiral kontra andre hormonpreparater (p-piller, minipiller) er jo at hormonene kun virker lokalt der den ligger - får ikke opptak i hele kroppen som med piller :) jeg la ikke på meg av spiralen, fikk ett mer behagelig humør enn med piller. Ble gravid på første eggløsning etter å hatt den inne i tre år.

Har heller aldri hørt at leger anbefaler kobberspiral, snarere tvert imot egentlig!

Skrevet

Fordelen med hormonspiral kontra andre hormonpreparater (p-piller, minipiller) er jo at hormonene kun virker lokalt der den ligger - får ikke opptak i hele kroppen som med piller :) jeg la ikke på meg av spiralen, fikk ett mer behagelig humør enn med piller. Ble gravid på første eggløsning etter å hatt den inne i tre år.

Har heller aldri hørt at leger anbefaler kobberspiral, snarere tvert imot egentlig!

Hormonene bare virker lokal? Ja, kanskje for deg ja

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...