Gå til innhold

Likt lønn for likt arbeid? kommuneansatt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har kompetanse innenfor dette feltet? Jeg skriver for en bekjent som går av med pensjon i disse dager. Han har jobbet som leder i en etat i kommunen i over 20 år. Forholdsvis lav grunnlønn i forhold til ansvar, men gode vakttillegg, med vakt annenhver helg. Nå har hans etterfølger tatt over, og det har kommet frem at den nye ansatte har fått tilbud om ca. 150.000,- mere i grunnlønn per år. Dette er ikke en stilling hvor det er spesielt vanskelig å få tak i godt kvalifiserte ansatte, så "markedspris" burde ikke være et godt argument. utdannelse er tilnærmet likt.

Er det noen som vet om jeg kan finne noe om dette i lovverket? Jeg synes ikke dette er rettferdig, så jeg tenkte bare å høre litt rundt.

Setter pris på svar fra noen som kan noe om dette :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hvis han har gått av med pensjon nå, så vil jeg tro at han nok er for sent ute. Hadde han fremdeles jobbet der, da den nye ble ansatt, så kunne han ha krevd samme lønn og eventuelt tatt et avslag videre til likestillings og diskrimineringsombudet. Likestillingsloven og likelønnsparagrafen gjelder både i privat og offentlig sektor. http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/regpubl/stmeld/2010-2011/meld-st-6-20102011/8/2/5.html?id=625740

Endret av Ibsenfrue

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...